به گزارش لنگرخبر، مهر نوشت: چندی است مطالبی درباره گردشگران عرب که به ایران آمده و دختران و زنان ایرانی را صیغه می کنند، در شبکه های مجازی و حتی برخی سایت های خبری داخلی و خارجی، بحث برانگیز شده است. تازه ترین کلیپی که نگارنده در شبکه های اجتماعی دیده، چند اسکناس ایرانی را نشان می دهد که در کنار دینارهای عراقی جای گرفته و مردی که سخن از بی ارزشی ریال ایرانی و ارزان بودن گردش و زنان صیغه ای ایرانی سخن می گوید. هیچ تصویری از این مرد نشان داده نمی شود و هیچ نشانه ای هم از اینکه این فیلم در کجا و به دست چه کسی ضبط شده در دسترس نیست. به سخن دیگر، هر کسی می تواند این فیلم را ضبط و برای توهین و تحریک ایرانیان، آنرا پخش کرده باشد و اتفاقا چقدر هم کار خودش را خوب انجام داده است!

این بحث البته چند سال پیش برای نخستین بار به صورت جدی وارد فضای مجازی ایرانیان گردید. هنگامی که عکسی از یک زن برهنه و چند مرد عرب در خانه ای منتشر شد و کسانی همچون محمد نوری زاد مدعی شدند در مشهد است که آن دختر ایرانی همزمان خود را در اختیار چند مرد عرب می گذارد. در آن عکس هم هیچ نشانه ای مبنی بر درستی و نادرستی آن ادعاها در دست نبود؛ اما تقریبا همه ایرانیان آنرا باور کرده و خشمگین شده بودند.

حتی چندی پیش، سازندگان فیلم «لاتاری»، برای تبلیغ فیلم شان، برنامه دوربین مخفی ای ساخته و پخش نمودند که در آن یک عرب پولدار در پارکی در تهران، می خواست یک دختر ایرانی را به هر بهایی به دست آورد. سپس واکنش ایرانیان را در برابر این فرد عرب و نیروی ایرانی اش می سنجید. بی گمان این دوربین مخفی و سازندگانش دیدگاه عرب ستیزانه ای را ترویج می دادند تا با تحریک حس میهن پرستی ایرانیان، تبلیغی برای فیلم خودشان کرده باشند وگرنه به نظر نمی آید سازندگان فیلمی که در برنامه تلویزیونی، شاهنامه فردوسی را اثری نژادپرستانه خواندند (آن هم بدون کمترین آشنایی با شاهنامه؛ چه اینکه اشعاری که عموما برای اشاره به نژادپرستانه بودن شاهنامه مورد استناد قرار می گیرد، از فردوسی نیست و همه شاهنامه پژوهان این نادرستی را نشان داده اند)، باور به ملی گرایی ایرانی داشته باشند.

نتیجه ای که از اینگونه بحث ها به دست می آید، نفرت ایرانیان از گردشگران عرب خواهد بود که می تواند به شیوه های گوناگون، خود را نشان دهد: از برخوردهای نادرست با گردشگران عرب گرفته تا افزایش درخواست برای پیشگیری از ورود این گردشگران به کشور. حتی اگر هیچ درخواستی هم از سوی ایرانیان در این زمینه بیان نشود، گستردگی این ناخرسندی می تواند ابزاری به دست سیاستمداران پوپولیست بدهد تا برای خرسند کردن مردم، برنامه هایی را برای محدودیت در زمینه ورود گردشگران عرب در پیش بگیرند.

اما به چند دلیل که مهمترین آن اثبات نشدن چنین ادعاهایی است، چنین خشمی نادرست بوده و پیامدهای زیان باری نه تنها برای گردشگری مان، بلکه برای کل کشور خواهد داشت.

نخست اینکه با توجه به تحریم های غرب علیه ایران، گردشگران اروپایی و امریکایی بسیار اندکی به ایران می آیند و گردشگری ورودی مان فعلا دل خوش به همین گردشگران کشورهای همسایه است. برخورد نامناسب با این گردشگران، اوضاع گردشگری مان را از این وضعی که هست هم بدتر خواهد کرد.

دوم، باور و پذیرش این کلیپ ها از سوی بخش قابل توجهی از مردم کشورمان، به خودی خود خطرناک است. کمتر کسی درباره درستی یا نادرستی این کلیپ ها پرسشگری کرده و عموما بدون اثبات، آنرا پذیرفته اند. هر دختری که کنار مردی عرب باشد، لزوما ایرانی نیست و هر کسی هم از چند تا اسکناس ایرانی فیلم بگیرد، لزوما در ایران نیست. اگر اینگونه باشد، فردا هر کسی می تواند عکس یا کلیپی ساخته و با ادعاهای واهی، افکار عمومی را با خود همراه کرده و نقشه خود را عملی سازد.

سوم، بیشتر گردشگران عرب، به همراه خانواده خود به ایران می آیند. بنابراین امکان رفتارهایی از این دست برای آنها وجود ندارد. شمار گردشگران عرب مجرد بی گمان بسیار کمتر از گردشگران خانوادگی است.

چهارم، گردشگران و زائران ایرانی که به کشورهای عربی، به ویژه عراق و عربستان می روند، بسیار بیشتر از گردشگران عربی است که به ایران می آیند. برخورد نامناسب با گردشگران عرب ورودی، می تواند واکنشی همسان با گردشگران و زائران مان در کشورهای عربی در پی داشته باشد.

پنجم، بیشتر این گردشگران عرب، شیعیانی هستند که چشم امیدشان به ایران است. ما پیش از این با رفتار نادرست بالا رفتن از دیوار و ویرانی سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، آسیبی جدی به بخشی از آنها و البته خودمان وارد کرده بودیم. هتلهای مشهد پس از آن رویداد، با کاهش چشمگیر گردشگر روبرو شد و بسیاری از آنها تا مرز ورشکستگی پیش رفتند. مراقب باشیم با دیدن کلیپ ها و عکس هایی که هیچ نشانه ای بر درستی شان در دست نیست، یکبار دیگر این اعراب شیعه را از خود نرانیم. نگاه عمدتا منفی که به اعراب کشورهای دیگر وجود دارد، باعث شده عشق و علاقه فراوان اعراب شیعه به ایران دیده نشود. برای نمونه، بسیاری از شبکه های اجتماعی ما، همسویی تلویحی حیدر العبادی با تحریم های امریکا علیه ایران را دیدند، اما اعتراضات گسترده عراقی ها علیه این سخنان و حمایت شان از ایران را ندیده یا نادیده گرفتند. نزدیکی این گروه از اعراب به ایران، مایه نگرانی دشمنان منطقه ای و غربی ایران است و بنابراین از هیچ تلاشی برای تفرقه افکنی در این زمینه کوتاهی نخواهند کرد.

اینها به معنای نادیده گرفتن رفتارهای ناهنجار گردشگران عرب در ایران نیست؛ اتفاقا باید بر رفتار آنان و هتلها و خانه هایی که اجاره می کنند بیشترین نظارت صورت بگیرد اما حجم واکنش باید با مواردی همچون اعتبار سند و مدرک، گستردگی پدیده، پیامدهای واکنش و... نیز همخوانی داشته باشد.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : گردشگران

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان