به گزارش لنگرخبر، مهر نوشت: یکی از باورهای غلطی که با مدرنیته گره خورده، فراموشی همه داشته های پیشین است. همین امر موجب شده ما با تغییر جدی در سبک زندگی رو به رو باشیم و بسیاری از باورهای ما نه تنها فراموش شود که حتی به ضد ارزش بدل شود.

امروزه یکی از تاکیدات اصلی بسیاری از جامعه شناسان و روان شناسان، ضرورت تغییر و سبک زندگی است که این موضوع را می توان در بسیاری از حوزه ها مشاهده کرد.

یکی از این موارد، بحث مصرف گرایی است. امروزه، ایرانی ها در موضوع مصرف گرایی و اسراف، در میان رتبه های برتر کشورهای جهان قرار دارند.

مصرف گرایی در همه مراسم های ما هم رواج پیدا کرده است؛ چه عروسی ها و چه مراسم عزاداری؛ در همه این مراسم، نوعی تفاخر و کسب منزلت باعث می شود که ما به سمت اسراف کشیده شویم.

یکی از موانع مهم، عیوب اساسی در سبک زندگی ما است

این موضوع بارها و بارها محور سخنان مقام معظم رهبری نیز بوده است. در اول فروردین ماه سال ۹۷ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی و صحن های اطراف حرم، فرمودند: یکی از موانع مهم، عیوب اساسی در سبک زندگی ما است؛ این دیگر مربوط به مسئولین نیست، مربوط به خود ما و شما آحاد مردم است. ما در سبک زندگی مشکلاتی داریم: یکی از مشکلات ما، مصرف گرایی است؛ یکی از مشکلات ما، اسراف و زیاده روی و زیاد خرج کردن است؛ یکی از مشکلات ما رفاه طلبیِ افراطی است؛ یکی از مشکلات ما اشرافیگری است.اشرافیگری متأسّفانه از طبقات بالا سرریز میشود به طبقات پایین؛ آدم متوسّط -[یعنی] از قشرهای متوسّط- هم وقتی میخواهد میهمانی بگیرد، وقتی میخواهد عروسی بگیرد، مثل اشراف عروسی میگیرد. این عیب است، این خطا است، این ضربه ی به کشور میزند. زیاد مصرف کردن، زیادی خواستن، زیادی خوردن، زیادی خرج کردن، جزو عیوب مهمّ ما است در سبک زندگی مان. ایشان در ادامه فرمودند: ما نسبت به اقتصاد ملّیِ خودمان باید تعصّب داشته باشیم؛ مصرف جنس خارجی یکی از عیوب مهمّ ما است؛ ما بایستی تعصّب داشته باشیم نسبت به مصرف داخلی و جنس داخلی و اقتصاد ملّی مان. جوانهای ما تعصّب دارند نسبت به فلان تیم فوتبال؛ یکی طرف دار تیم قرمز است، یکی طرف دار تیم آبی است، [آن هم] با تعصّب؛ و حتّی [تعصّب به] تیم های خارجی؛ یکی طرف دار تیم رئال است، یکی طرف دار تیم [دیگر]؛(۶) اینها تعصّب نسبت به این تیم ها دارند؛ اگر همین مقدار و همین اندازه تعصّب را نسبت به اقتصاد ملّی و تولید داخلی داشته باشیم، بسیاری از کارهای ما اصلاح خواهد شد؛ این هم یکی دیگر از موانع.

۶ برابر متوسط جهان نان و بنزین مصرف می کنیم

دکتر مجید ابهری روانشناس نیز با اشاره به همین موضوع می گوید: یکی از عوارض تغییر سبک زندگی در جامعه امروز ما، فاصله گرفتن از ساده زیستی و مصرف منطقی و گرایش به زیاده روی و اسراف است که متاسفانه در کشور ما این رویه نادرست باعث تحمیل هزینه به سبد اقتصادی خانواده و زیان به کشور شده است. وی تاکید کرده: سرانه مصرف سالیانه نان مردم ایران ۱۶۰ کیلو گرم در مقایسه با سرانه ۲۵ کیلوگرم در جهان است این آمار به این معنی است که ایرانیان ۶ برابر مردم نقاط دیگر نان استفاده می کنند. این آسیب شناس اجتماعی اظهار داشته: در مصرف بنزین با توجه به سرانه مصرف روزانه ۹۰ لیتر در ایران و ۱۵ لیتر در جهان بازهم مصرف ایرانیان ۶ برابر میانگین مصرف جهانی است.

این در حالی است که مرور فرهنگ غنی ایران در حوزه فرهنگ، ادبیات و دین، مملو است از الگوی درست مصرف و تاکید بر نقش خانواده در این بخش.

نمونه های بسیاری از این موضوع را می توان در نوشتار شاعران و اندیشمندان ایرانی یافت، از جمله سعدی در بوستان و گلستان فصلی مشخص به نام در فضیلت قناعت دارد. یک حکایت از این فصل را مرور می کنیم:

یکی از ملوک عجم طبیبی حاذق به خدمت مصطفی صلی الله علیه و سلم فرستاد سالی در دیار عرب بود و کسی تجربه پیش او نیاورد و معالجه از وی در نخواست پیش پیغمبر آمد و گله کرد که مرین بنده را برای معالجت اصحاب فرستاده اند و درین مدّت کسی التفاتی نکرد تا خدمتی که بر بنده معین است به جای آوردرسول علیه السلام گفت این طایفه را طریقتی است که تا اشتها غالب نشود، نخورند و هنوز اشتها باقی بود که دست از طعام بدارند. حکیم گفت این است موجب تندرستی زمین ببوسید و برفت.

حافظ:

 که یک جو منت دونان دو صد من زر نمی ارزد

چو حافظ در قناعت کوش و از دنیای دون بگذر

مولانا:

از قناعت هیچ کس بی جان نشد

از حریصی هیچ کس سلطان نشد

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : رضاع

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان