به گزارش لنگرخبر، فاطمه اسماعیل پور ظهر امروز در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان در سالن اجتماعات شهرداری لنگرود اظهار کرد: در حوزه تحقق مصوبات و حق نیم درصد کتابخانه ها بعضاً تعلل هایی صورت می گیرد و به تنهایی بار مشکلات کتابخانه های شهرستان را به دوش می کشیم.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لنگرود با بیان اینکه کتابخانه شهرستان لنگرود از استقبال خوبی توسط کتاب خوانان برخوردار است افزود: کتابخانه عمومی اطاقور از روز گذشته حق عضویت در کتابخانه را حذف کرده تا مردم در هر رده سنی از ظرفیت موجود استفاده کنند.



وی با اشاره به گسترش فرهنگ کتابخانه بیان کرد: با مشارکت اداره زندان ها کتابخانه ای در زندان عمومی لنگرود در نظر گرفته شد که یکی از اهداف آن ترویج فرهنگ کتابخانه در همه اقشار است.



*کمبود سرانه فضا بزرگ ترین معضل در شهرستان است

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لنگرود گفت: استاندارد فضای مطالعه به ازای هر ۱۰۰ نفر چهار مترمربع است که در حال حاضر در لنگرود ۲/۲۶ صدم مترمربع است.



اسماعیل پور با تأکید بر افرایش سرانه مطالعه تصریح کرد: کمبود سرانه فضا بزرگ ترین معضل در شهرستان و حتی استان و کشور است که به فرهنگ مطالعه نیز آسیب می رساند و مخاطبان لنگرود با مشاهده کاهش فضا مراجعه کمتری به کتابخانه ها می کنند.



وی با بیان اینکه ۱۲ درصد مراجعه کنندگان به کتابخانه لنگرود دارای فوق تخصص هستند خاطرنشان کرد: ۴۳ درصد مراجعه کنندگان به کتابخانه لنگرود دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند که نشان دهنده استقبال افراد با تحصیلات بالا از کتابخانه ها هستیم.



رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لنگرود با بیان اینکه علی رغم همه تلاش های انجام شده امکانات کتابخانه ها خیلی محدود است افزود: در سرانه مطالعه در استان، لنگرود دارای رتبه چهارم است ولی ازنظر میزان سرانه فضا، لنگرود در مکان یازدهم استان قرار دارد که با توجه به میزان فضای کم در لنگرود، بهترین کارکرد صورت گرفته است.



اسماعیل پور با بیان اینکه تحقق حق نیم درصد حق قانونی کتابخانه ها است تصریح کرد: حق عضویت در کتابخانه پنج هزار تومان است که برخی حتی همین مبلغ را هم نمی توانند پرداخت کنند و اگر حق نیم درصد توسط شهرداری ها پرداخت شود می توانیم کمک بیشتری برای اشاعه فرهنگ مطالعه کنیم.



*فقط شهرداری لنگرود حق نیم درصد را مستمر پرداخت می کند

وی با اشاره به بدهی میلیونی شهرداری های شهرستان به کتابخانه ها بیان کرد: مجموع بدهی شهرداری های شهرستان لنگرود از سال ۸۳ تا ۹۵، ۷۱۷ میلیون و ۵۱۴ هزار تومان است که از سال گذشته تاکنون فقط شهرداری لنگرود حق نیم درصد را به صورت مستمر پرداخت می کند.



رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لنگرود با بیان اینکه ۶۲۸۶۰ نسخه کتاب با ۵۳۶۹۹ عنوان در کتابخانه های شهرستان لنگرود وجود دارد افزود: کتابخانه عمومی لنگرود دارای ۳۳۲۹ عضو فعال است که میزان استفاده اعضای کتابخانه ها ۶۵ درصد است.



اسماعیل پور گفت: ساختمان کتابخانه کومله یازده سال است که در اختیار شورای شهر کومله قرار دارد و علی رغم مکاتبات زیاد با شورای شهر هیچ پاسخی دریافت نکردیم این در حالی است که حق نیم درصد را نیز پرداخت نمی کنند.



وی با بیان اینکه کتابخانه عمومی لنگرود در بحث مطالعه به عنوان طرح الگو انتخاب شده است خاطرنشان کرد: تغییر طرح و المان ورودی کتابخانه لنگرود یکی از نیازهای کتابخانه است که از شهرداری درخواست می کنیم در این زمینه همکاری کنند.



انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان