به گزارش لنگرخبر، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان ظهر امروز در حاشیه عملیات پاک سازی تهدید زیستی سنبل آبی در رودخانه چمخاله و شلمان رود و کانال آب رسانی به مزارع کشاورزی اظهار کرد: سنبل آبی گونه گیاهی مهاجم که مشابه نیلوفر آبی است و مردم آن ها را با یکدیگر اشتباه می گیرند و نخستین گونه سنبل آبی در سال 1390 در تالاب عینک مشاهده شد.

منصور سربازی با اشاره به مشاهده گسترش سنبل آبی در تالاب های استان افزود: به دلیل اهمیت جلوگیری از افزایش این گونه گیاه مهاجم و سمی، ngoها و ادارات ذینفع در تالاب و رودخانه ها وارد عمل شدند که در سال 1394، 320 هکتار ازاین گونه گیاهی در تالاب انزلی پاک سازی شد.

[gallery columns="1" size="large" ids="100581"]

وی با اشاره به شباهت سنبل آبی و نیلوفر آبی گفت: برخی دانسته یا ندانسته سنبل آبی را در بازار برای فروش ارائه می کنند که اثرات مخربی بر روی محیط زیست دارد و رهاسازی و گسترش آن در رودخانه و تالاب ها موجب تخریب پوشش های گیاهی و موجب خشک شدن تالاب ها می شود.

  [gallery columns="1" size="large" ids="100582"]

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به تهدیدات مخرب سنبل آبی در محیط زیست و تهدید معیشت مردم تصریح کرد: اطلاع رسانی لازم درباره عدم استفاده و فروش سنبل آبی به گل فروشی ها داده شده که با همکاری دستگاه های قضایی و انتظامی و نیروهای مردمی انجام شد و مردم با مشاهده فروش یا ارائه سنبل آبی می توانند به اداره کل محیط زیست و نیروی انتظامی اطلاع رسانی کنند.

  [gallery columns="1" size="large" ids="100583"]

شهردار چاف و چمخاله نیز اظهار کرد: کار اجرایی عملیات پاک سازی تهدید زیستی سنبل آبی در رودخانه چمخاله و شلمان رود و کانال آب رسانی به مزارع کشاورزی از صبح امروز توسط شهرداری این شهر با همکاری ادارات ذینفع، هلال احمر و بسیج آغاز شد.

کمیل بائوج لاهوتی با بیان اینکه دو بیل زنجیری، یک لودر و 10 قایق برای انجام عملیات پای کار هستند گفت: برای ادامه عملیات پاک سازی و تسریع در انجام کار، نیاز به چند بیل مکانیکی و لودر است که اعلام نیاز آن به مسئولان داده شد.

  [gallery columns="1" size="large" ids="100584"]

وی با بیان اینکه 33 کیلومتر به طول 9 کیلومتر از کانال های آبی و رودخانه های چمخاله توسط سنبل آبی محصورشده است افزود: پیش بینی می شود بیش از 10 روز عملیات پاک سازی این گونه گیاهی مهاجم به طول بیانجامد.

شهردار چاف و چمخاله با اشاره به جمع آوری و چگونگی دفن سنبل آبی تصریح کرد: مکانی برای دفن بهداشتی با نظارت اداره حفاظت محیط زیست در نظر گرفته شده تا شیوه دفن درست بر اساس استاندارها، انجام شود.

لاهوتی گفت: بر اساس نظر کارشناسان بعد از پاک سازی کامل این گونه گیاهی باید تا 15 سال مراقبت از رودخانه ها برای جلوگیری از رشد مجدد سنبل آبی انجام گیرد.

[gallery columns="1" size="large" ids="100585,100586"]

انتهای پیام/


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان