به گزارش لنگرخبر، روزنامه «راسیسکایا گازیتا» امروز نوشت: "ویکتور باندارییف"  رئیس کمیته امور دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که امکان اعمال تحریم های آمریکا علیه خریداران تسلیحات نظامی روسیه، تاثیری بر خرید آنها از سوی سایر کشورها نخواهد گذاشت.

وی در تفسیر اعمال تحریم های واشنگتن علیه چین به خاطر خرید 10 فروند جنگنده سوخو-35و چند سامانه موشک های اس-400روسی گفت: «من فکر نمی کنم که مقامات پکن از این مسئله ترسیده و از خرید تجهیزات روسی صرفنظر کنند، برای اینکه سلاح های ما کیفیت خود را ثابت کرده ایم و کسی به مزخرفات آمریکایی ها توجه نخواهد کرد و به همین دلیل آنها (چین) جنگنده های ما را خریداری خواهند کرد.»

این مقام پارلمانی همچنین یادآور شد که اقدامات آمریکا در نهایت به این مسئله کمک خواهد کرد تا در هنگام معاملات درباره تسلیحاتی روسیه با سایر کشورها، از ارزهای ملی استفاده شود، البته به عقیده وی، در هر صورت مسائل امنیتی بسیار مهم تر از منافع اقتصادی هستند.

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون نیز در این باره تاکید نموده که این مسئله نشان می دهد که آمریکا دیگر یک قدرت جهانی بشمار نرفته، بلکه برعکس، به یک مشکل جهانی تبدیل شده است.

به عقیده وی، بیانیه وزارت امور خارجه چین درباره غیرقابل قبول بودن تحریم آمریکا به خاطر همکاری این کشور با روسیه، نشان دهنده نگرش واقعی یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان نسبت به سیاست تحریمی آمریکا است.کاساچوف گفت: «دولت چین آشکارا و با شدیدالحن ترین حالت، تحریم های آمریکا را غیرقابل قبول و نقض اصول روابط بین الملل نامیده است.»

این سناتور روس هشدارهای اولیه طرف چینی را ارسال علامت جدی برای آمریکا ارزیابی کرد مبنی بر اینکه آنها این تحریم ها را تحمل نخواهند کرد. به گفته وی، اکنون بسیاری از مسائل به این بستگی خواهد داشت که مقامات واشنگتن چه درس عبرتی از این برخورد پکن بگیرند.

مسکو بدون تردید به تحریم های آمریکا پاسخ متقابل خواهد داد

در همین رابطه "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی درباره دور جدید تحریم های آمریکا اعلام کرد که این تحریم ها جدید نبوده و از قبل اعلام شده بودند. آمریکایی ها از مدتها قبل چنین تصمیمی را اعلام کرده و سپس برای دومین بار و سومین بار آن را اعلام می کنند تا در نهایت آنها را مورد اجرا قرار می دهند، به همین دلیل مقامات مسکو زمانی کافی داشته اند را این اقدام محدودکننده را مورد ارزیابی دقیق قرار داده و خطرات آن را به حداقل برساند.

پسکوف معتقد است که این مسئله نشان دهنده اقدامات غیردوستانه، غیرقابل پیش بینی و همچنین گویای ادامه روند تیرگی روابط دو جانبه است. وی گفت: «این تحریم ها رقابتی غیرصادقانه، تلاش برای استفاده از روش های غیربازاری و خارج از چارچوب ضوابط بین المللی در عرصه تجارت جهانی است. این مسئله ادامه روند اعمال تحریم ها در واشنگتن است که متاسفانه در میان مقامات آمریکایی شایع شده و باعث می شود تا آنها ارزیابی درستی از دورنمای روابط دوجانبه نداشته باشند.»

سخنگوی کرملین در عین حال در مورد پاسخ روسیه به این اقدامات محدودکننده، ابراز اطمینان نمود که مسلما تدابیری در نظر گرفته خواهد شد تا این تحریم ها کمترین لطمه را به منافع روسیه وارد سازد. وی یادآور شد، ایالات متحده غالبا دست به چنین اقداماتی  می زند که حتی نمی توان اسم آنها را تحریم گذاشت، بلکه محدودیت های یک جانبه ای است که از لحاظ حقوق بین الملل جنبه قانونی ندارند.

پسکوف ابراز اطمینان نمود تا مسکو به اصل مقابله به مثل پایبند بوده و اقدامات لازم برای تامین منافع کشور را انجام خواهد داد.

لازم به یادآوری است که دولت آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه شورای نظامی مرکزی چین، مقامات ارشد آن و شرکت «راس آبارون اکسپورت» روسیه به خاطر خرید هواپیماهای روسی و سامانه موشکی "اس-400" اعمال کرده است. آمریکا همچنین 22 شخصیت حقیقی و حقوقی روسی که به عقیده مقامات واشنگتن، به بخش دفاع و اطلاعات روسیه مرتبط هستند، را به فهرست تحریم های قبلی خود اضافه کرده است.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان