در مورد شرایط فعلی کشور که باعث برخی نگرانی ها در بین مرد ایران شده است ، از مسأله ای که نمی توان از آن به راحتی عبور کرد نقش خود مردم در این وضعیت است که سوای توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی، کم کاری ها و خیانتهای برخی از مسئولان جای تأمل دارد. برای عبور از وضعیت فعلی همه به نوبه خود مسئولیت دارند. یک مشکل فرهنگی که در کشورمان وجود دارد این است که یک شایعه می تواند باعث آشفتگی بازار شود چرا که بر خلاف بسیاری از کشورها که وقتی جنس گران می شود کالا نمی خرند تا ارزان شود اما مردم ما کالا را می خرند  تا کمیاب و گران شود.


در این زمینه داستانی وجود دارد که حکایت امروز برخی از مردمان است؛ «سرخ پوستان از رئیس جدید پرسیدند: آیا زمستان سختی در پیش است؟ رئیس جوان قبیله که نمی دانست چه جوابی بدهد گفت: برای احتیاط بروید هیزم تهیه کنید. سپس به سازمان هواشناسی زنگ زد:آقا امسال زمستان سردی در پیش است؟ و پاسخ شنید: اینطور به نظر می آید. پس رئیس دستور داد که بیشتر هیزم جمع کنند، و بعد یک بار دیگر به سازمان هواشناسی زنگ زد:شما نظر قبلی تان را تأیید می کنید؟ و پاسخ شنید: صد در صد. رئیس دستور داد که همه سرخپوستان، تمام توانشان را برای جمع آوری هیزم بیشتر بکار ببرند. سپس دوباره به سازمان هواشناسی زنگ زد: آقا شما مطمئنید که امسال زمستان سردی در پیش است؟ و پاسخ شنید: بگذار اینطور بگویم؛ سردترین زمستان در تاریخ معاصر.رئیس پرسید: از کجا می دانید؟
و پاسخ شنید: چون سرخ پوست ها دارند دیوانه وار هیزم جمع می کنند!»


مردم در شهرهای مختلف مغازه به مغازه هجوم می برند و خرید می کنند. یک روز به برنج فروشی ها هجوم می برند و برنج ها را گونی، گونی در خانه ها احتکار می کنند و یک روز روغن، یک روز دستمال کاغذی و روز دیگر گوجه فرنگی.
مشخص نیست که قرار است چه اتفاقی در این کشور رخ دهد؟ گویا دیگر بنی آدم اعضای یکدیگر نیستند و اگر دردی به فردی وارد شود دیگران می گویند : چه خوب که ما نبودیم!
ما با دیگر کشورها خیلی خیلی متفاوتیم. آنها نمی خرند تا ارزان شود اما ما می خریم تا کمیاب و گرانتر شود.
می گویند 23 سال پیش اولین تحریم گرانفروشی توسط مردم آلمان انجام شد. مردم آلمان به شدت مصرف شیر و لبنیات را برای سلامتی خود ضروری می دانند و حتماً در روز دو تا سه لیوان شیر مصرف می کنند اما پس از اینکه صنایع خصوصی و دولتی لبنیات کشور آلمان تصمیم به افزایش قیمت گرفتند مردم آلمان به طور کاملاً خودجوش و مردمی به مدت 14 ماه لبنیات و مخصوصاً شیر را از سفره های خود حذف کردند تا اینکه صنایع لبنیاتی با برگشت قیمت شیر به 14 ماه پیش از آن موافقت کردند.


این مسئله در دیگر کشورهای دنیا هم شکل گرفت: آمریکایی ها تنها سه ماه تلفن همراه موتورولا را نخریدند تا قیمت به عقب بازگشت. گرانفروشی بلیت فوتبال در اسپانیا و تحریم فوتبال توسط مردم تنها دو ماه رخ داد و پس از آن قیمت ها برگشت. گرانفروشی شیر در برزیل تنها 9 ماه به طول انجامید و پس از آن قیمت ها شکست.
اما در کشور ما در یک دقیقه، شش میلیون نفر خواهان خرید خودرو از شرکت سایپا بودند. اگر هر نفر 25 میلیون تومان بخواهد در این شرکت هزینه کند، می شود 150000 میلیارد تومان. با این مبلغ می شد در یک سرمایه گذاری بسیار سودآور سهام بسیاری از شرکت های بزرگ جهان را خرید. به راستی ایراد از اقتصاد به تنهایی است یا فرهنگمان هم ایراد دارد؟


در این زمینه یکی از کارشناسان اقتصادی در واکنش به پرسش متداول امروز که بسیاری  می پرسند: در شرایط فعلی برای ارزش حفظ پولمان چه بخریم؟ گفت: شما حق دارید که برای حفظ ارزش پولتان تلاش کنید اما بدانید بخش زیادی از تورم کنونی نتیجه خریدهای غیر لازم بسیاری از مردم است که خریدشان صرفا برای این بوده است که در آینده ضرر نکنند.


انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان