به گزارش لنگرخبر، رهبری و روشنگری های امام خمینی (ره) برای مردم ایران موجب شد تا سرانجام شاه در سال 1357 پا به فرار بگذارد و انقلاب اسلامی مردم جایگزین شاه و حکومت سلطنتی شود.


پایه گذاری انقلاب اسلامی و تبیین قوانین اسلامی و تشکیل دولت و مجلس ازجمله اقدامات اولیه بود که در دستور کار قرار گرفت، هنوز دو سال از عمر انقلاب نگذشته بود که در آخرین روز از نیمه سال 1359 صدام با حمایت کشورهای سلطه گر جنگ علیه ایران را آغاز کرد و اعلام کرده بود که طی سه روز تهران را فتح خواهد کرد ولی از تغییر درونی ملت انقلابی ایران بی خبر بود که جنگ تحمیلی هشت سال به طول انجامید و حتی یک وجب از خاک ایران از کشور جدا نشد.


می توان گفت نقطه قوت جنگ تحمیلی و مقابله هشت ساله برابر بیش از 40 کشور دنیا، مقاومت بر پایه اقتصاد مقاومتی بود چراکه استکبار همه راه ها ازجمله فروش نفت را با کاهش قیمت آن و کم صرفه بودن صادرات و تحریم اقتصادی و غیره علاوه بر جنگ فیزیکی و تجهیز کامل صدام علیه ایران بسته بود تا انقلاب نوپای ایران را از پای درآورد.


بعد از پیروزی انقلاب درحالی که نیاز بود تا جوانان وارد چرخه های اقتصادی برای توسعه کشور شوند به ناچار وارد جنگی نابرابر شدند ولی با هدایت های امام خمینی، مقاومت از تک تک خانه های مردم تا میدان جنگ انجام شد و امروز چهلمین سال پیروزی انقلاب را جشن می گیریم.


رویدادهایی مانند دفاع مقدس و مواجهه با آن در زندگی، سرشار از تجربه هایی است که می تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد، تجربه هایی تلخ و شیرین همراه با مشکلات و سختی های بسیار که درس هایی از جنس زندگی در روزهای جنگی را به یادگار گذاشته است.


یکی از کارهایی که در آن زمان برای همگان عادی بود ساده زیستی و دوری از آفت اشرافی گری بود که همه از آن بر حذر بودند و هرکسی از مردم و مسئولین این اصل را در تمام کارهای خود مدنظر قرار می دادند و از هزینه کردن های بی حساب وکتاب، هدر دادن منابع کشور، رانت خواری، ویژه خواری و غیره خبر چندانی نبود.


در طول دوران انقلاب نیز هر جا که تفکر اقتصاد مقاومتی مانند دوران دفاع مقدس وجود داشت شاهد رشد و توسعه بودیم که پیشرفت در زمینه های علمی، دارویی، تجهیزات نظامی و دفاعی کشور ازجمله این نگرش است ولی هر جا که این موضوع از بین مردم و مسئولین کاهش یا وجود نداشت نه تنها به رشدی نرسیدیم بلکه شاهد عقب ماندگی مقطعی در کشور نیز بودیم.


به عنوان مثال ایران در دوران جنگ تحمیلی برای خرید کوچک ترین تجهیزات باید دست خود را به سوی کشورهای دیگر دراز می کرد که اغلب دست ایران را پس می زدند ولی همین ایران با رویکرد جهادی که در پیش گرفت امروز به عنوان یکی از قدرت های نظامی و دفاعی در دنیا است که در ساخت تجهیزات نظامی سرآمد برخی کشورها نیز است ولی وقتی مانند تولید خودرو به دیگر کشورها وابسته شدیم دشمن در هر زمان که می خواهد از آن به عنوان ابزاری علیه ایران و تحریم کشور استفاده کرد که در این زمینه نمونه های زیادی مانند پیشرفت و توسعه در زمینه فناری هسته ای وجود دارد.


رویکرد جهادی یکی از پیش نیازهای تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود و در دوره دفاع مقدس در جامعه چنان نهادینه شده بود که در بخش هایی چون اقتصاد نیز بروز عملی داشت و مردم با درک شرایط حاکم بر کشور، می دانستند که به یک اندازه برای رساندن آن به ساحل سلامت مسئول هستند و البته اتحاد و همدلی مردم، یکی از رمزهای مقاومت موفق در برابر تنگناهای اقتصادی در آن سال ها بود.


سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در بهمن 1392 توسط رهبر معظم انقلاب به سران سه قوه برای تبدیل کردن تهدیدات به فرصت و الگوی درست مسیر رشد ابلاغ شد و در چند سال اخیر نیز شعارهای سال توسط امام خامنه ای بر مبنای اقتصاد مقاومتی تبیین شد که این نشان دهنده لزوم توجه به این موضوع برای توسعه کشور در بُعد اقتصادی است تا معیشت مردم و کشور تحت الشعاع تصمیمات و جلسات کشورهای دیگر قرار نگیرد، درواقع توجه رهبر معظم انقلاب در این زمینه تأکید بر «درون زایی اقتصاد» و کاهش وابستگی به کشورهای دیگر است که در دوران جنگ تحمیلی نمود بیشتری داشت.


به نوشته تارنمای «پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس» در تیرماه 1394، ایران اسلامی در هشت سال حماسه و ایثار، تمرین واقعی دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را انجام داد و به رهایی از اقتصاد تک محصولی، تقویت و مصرف تولید داخلی، افزایش کیفیت تولیدات داخلی، دانش بنیان کردن تولید، اصلاح الگوی مصرف، غلبه بر مصرف گرایی، تورم، بیکاری، خنثی سازی تحریم ها و خودکفایی در تولیدات محصولات استراتژیک دست یافت و این یافته ها بخشی از دستاوردهای اقتصاد مقاومتی است.


با این تفسیرها می توان گفت بازخوانی اقتصاد زمان جنگ و احیای ارزش های اقتصادی جامعه در سالیان دفاع مقدس، هموار کننده مسیر اجرای مؤلفه های اقتصاد مقاومتی است.


امروز شرایط متفاوتی از جنگ را تجربه می کنیم و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کانون ثبات منطقه خاورمیانه از ظرفیت ها و توانمندی های بسیاری برای رشد و بالندگی اقتصادی برخوردار است و


احیای فرهنگ جهادی، تکیه بر توانمندی های داخلی، تلاش برای جذب سرمایه و فناوری خارجی، بهره جویی از نیروهای جوان و ایده آفرین، شفاف سازی، اصلاح زیرساخت های اقتصادی، کاهش وابستگی به نفت، تقویت بخش های تولیدی و غیره می تواند اقتصاد کشور را بیش ازپیش در برابر فشارهای خارجی مقاوم سازد و ثمره ای به نام اقتصاد مقاوم را به بار بنشاند.


انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان