خصوصیت مردان زورگو

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ ۱۱:۱۲ چاپ کد خبر: 100909
صدای فریاد و جیغ از دیوارهای اتاق به خانه رخنه می کند، صدای فریادهای توهینی که از سمت شوهر به زن در سکوت ساختمان می پیچد، فریادها و دعواهایشان ساعت نمی شناسد؛ ممکن است ساعت ٢ نیمه شب باشد یا ٢ بعدازظهر، از میان صدای فریادهای زن و شوهر صدای ناله و گریه کودکی هم شنیده می شود که با التماس از پدر و مادرش می خواهد دعوا را تمام کنند، صدای شکستن و پرتاب شدن اشیا هم میان صدای فریادها شنیده می شود، از میان صداها، صدای شیون های زن بیش از همه به گوش می رسد و با فریاد سعی می کند از خود دفاع کند، فریادهایی با مضمون این که دیگر نمی خواهد کتک بخورد، توهین هایی که به همسرش می کند و می گوید، چرا دست روی یک زن بلند می کنی.

در آخر هم همیشه صدای کوبیده شدن دری می آید و پس ازآن صدای شیون های زن که به نظر می رسد در اتاقی زندانی شده است و با التماس و گاهی هم با توهین می خواهد که از زندان درون خانه اش نجات پیدا کند، این شیون ها ساعت های طولانی به گوش می رسد و در این میان هم صدای هق هق ها و التماس های کودک در میان فریادهای زن و صدای کوبیده شدن مشت هایش به در اتاق، لرزه به اندام تن هر آدمی می اندازد، اما بعد از ساعت ها گویی زن دیگر تاب وتوان فریاد و مشت کوبیدن را ندارد و دیگر هیچ صدایی از دیوارها به داخل راهرو و خانه های همسایه ها رخنه نمی کند، این چرخه تکراری شاید هرروز نباشد ولی در طول هفته بارها و بارها اتفاق می افتد.

خشونت های خانگی (معمولاً) توسط آقایان علیه خانم ها اعمال می شود و این اتفاق فقط منحصر به فرهنگ ما نیست بلکه به دلیل شرایط فیزیولوژیکی مردان که ازلحاظ جسمانی از خانم ها قوی ترند و نیز به دلیل فرهنگ مردسالاری که در بیشتر کشورهای دنیا وجود داشته و دارد در همه جای دنیا همین طور است، معمولاً فردی که علیه خانواده اش خشونت بروز می دهد فردی باشخصیت ناپخته، مجهول، با اعتمادبه نفس پایین و ازلحاظ عاطفی فردی وابسته است.

این افراد در بیشتر موارد در دوران کودکی و نوجوانی خود مورد خشونت و سوءاستفاده جسمی قرارگرفته اند یا حتی در زندگی فعلی خود، در محل کار یا سایر مجامعی که در آن حاضر می شوند، مورد خشونت قرار می گیرند و چون توان مقابله یا اظهارنظر در آن محیط را ندارند، خشمشان را بر سر خانواده شان خالی می کنند که به «جابجا سازی خشونت» معروف است.

یکی از شایع ترین علل پدیده خشونت خانگی، سوءمصرف مواد است، فرد معتاد، چه در زمان نشئگی و چه به دلیل عوارض مخرب و ماندگار اعتیاد بر مغز، مستعد رفتارهای تکانشی و خشونت است. ازجمله این مواد می توان به الکل و انواع مخدرها و محرک ها اشاره کرد، همه این مواد باعث رفتارهای خشونت آمیز می شوند.

یکی دیگر از علل بروز خشونت خانگی که عجیب هم هست، ابراز خشونت برای آزمودن عشق و وفاداری همسر است! در این مورد فرد ازلحاظ عاطفی به همسرش وابسته است، اما بر سرش فریاد می زند تا ببیند آیا همسرش همچنان او را دوست خواهد داشت یا خیر! بعد یک پله جلوتر می رود و او را کتک می زند تا ببیند آیا همسرش بعد از کتک خوردن هم به زندگی با او ادامه می دهد یا خیر! البته معمولاً افرادی با اختلال شخصیت مرزی با اختلال شخصیت سادیستیک با چنین روش خشونت آمیزی محبت طرف مقابلشان را می سنجند و این عمل کاملاً غیرطبیعی است، در این مورد هم ممکن است فرد در دوران کودکی در محیط خانوادگی خشنی رشد کرده باشد یا پذیرش چنین رفتاری با مادرش داشته و او هم به عنوان الگو، این رفتار را آموخته و این باور غلط در ذهنش جای گرفته که «زن خوب، زنی است که مثل مادر من بسوزد و بسازد!»

در خشونت های ناگهانی و تکانشی شدید، گاهی عوامل خارجی مثل حضور اقوام و آشنایان می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده، کمک کننده باشد و مانع از ابراز خشونت فرد شود اما در خشونت های کلامی، کمک گرفتن از حامیان آشنا صلاح نیست و باید حتماً از مشاور و روان شناس کمک گرفت.

درمان اختلالات روانی بسیار مهم است ولی متأسفانه به این موضوع اهمیت نمی دهیم اما مثلاً وقتی سردرد داریم هر کاری برای بهبودمان انجام می دهیم درواقع به راحتی از کنار اختلالات روانی می گذریم و مثلاً می گوییم فلانی آدم خوبی است اما فقط عصبی است بدون اینکه توجه کنیم این عصبانیت می تواند به چه مسائل و آسیب هایی ختم شود.

یک انسان عصبی می تواند یاد بگیرد که خشمش را کنترل کند عصبانیت خارج از کنترل درمان دارد هم با دارو و هم با مشاوره در خصوص الگوهای غلط رفتاری.

مشاوره افراد را آگاه می کند، اگرچه نمی شود به دوران کودکی بازگشت و الگوهای غلط رفتاری دوران کودکی را اصلاح کرد ولی می توان از اثرات سوء این الگوها خود را بر حذر کرد.

عصبانی شدن یک وضعیت نامطلوب هیجانی است که همه ما در زندگی آن را تجربه کرده ایم، انسان وقتی عصبانی می شود که با یک ناکامی روبه رو شود.

افسردگی معمولاً خودش را به دو شکل نشان می دهد: یا سکوت و در خود فرورفتن و یا خشم و عصبانیت و فریاد زدن پس در ابتدا و بعد از مراجعه به مشاوره باید علل عصبانیت شخص بررسی شود که چرا آستانه مقاومت شخص این قدر پایین است.

حضرت محمد (ص) می فرمایند: هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به‏ همسرش بیشتر اظهار محبت می نماید.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان