شرکای تبلیغاتی جدید فیس بوک

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ ۱۵:۴۲ چاپ کد خبر: 101006
غول رسانه ای فیس بوک به تازگی اعلام کرده که با مشارکت «موسسه ملی دمکرات» (ان دی آی) و «موسسه بین المللی جمهوری خواه» (آی آر آی) دو سازمان تبلیغاتی که توسط دولت آمریکا تاسیس و تامین مالی شده اند، جهت مبارزه با «اخبار جعلی» مشارکت می کند. این پلتفرم شبکه اجتماعی پیش از این نیز با اندیشکده شورای آتلانتیک که ناتو حامی مالی آن است همکاری نزدیکی داشته است. در مقاله ای دیگر توضیح دادم که مسئله «اخبار جعلی» چگونه به عنوان دستاویزی برای حمله به سایت های خبری چپ و مترقی مورد استفاده قرار می گیرد. تغییرات صورت گرفته در الگوریتم فیس بوک موجب کاهش شدید ترافیک برای  رسانه های مترقی چون کامون دریمز شده در حالی که صفحات تله سور انگلیسی که مورد حمایت دولت ونزوئلاست و ونزوئلن آنالایز مستقل بدون هیچ هشداری تعطیل شدند و تنها بعد از اعتراضات علنی دوباره فعال شده اند. کارکنان دو سازمان ان دی آی و آی آر آی را که در واشنگتن مستقر هستند، سیاستمداران ارشد دمکرات و جمهوریخواه تشکیل می دهند؛ ریاست ان دی آی بر عهده  وزیر امور خارجه پیشین مادلین آلبرایت است درحالی که سناتور درگذشته جان مک کین مدت های طولانی ریاست آی آر آی را بر عهده داشت. هر دو گروه در سال 1983 به عنوان بازوهای «اقدام ملی برای دمکراسی» ایجاد شدند که یک گروه مرتبط با دوران جنگ سرد بود که باحمایت رئیس وقت سیا ویلیام کیسی تشکیل شده بود. این که فیس بوک برای تمیز گذاشتن بین اخبار راست از دروغ دو سازمان محصول دست دولت آمریکا به همراهی  یکی از نهادهای وابسته به ناتو همچون شورای آتلانتیک را به کار بگیرد، آشکارا همان سانسور دولتی به حساب می آید. همکاری فیس بوک با سازمان های اقدام ملی برای دمکراسی به خصوص دردسر آفرین بوده است، چرا که هر دو فعالانه در پی تغییر رژیم دولت های چپگرا در خارج از کشور بوده اند. ان دی آی در دهه 1980 در تضعیف دولت ساندینیست ها در نیکاراگوئه نقش داشت و امروز نیز همچنان این کار را انجام می دهد، در حالی که ادعا می شود آی آر آی نقشی کلیدی در کودتای سال 2002 علیه هوگو چاوز چپگرا در ونزوئلا داشته و اعلام شده است که این سازمان «به عنوان پلی بین احزاب سیاسی کشور و تمام گروه های جامعه مدنی برای کمک به مردم ونزوئلا جهت ساختن آینده ای جدید و دمکراتیک عمل کرده است...ما همچنان آمادگی داریم مشارکت خود را با مردم شجاع ونزوئلا ادامه دهیم.» آنچنان که رویترز  در گزارش خود اشاره کرده، فیس بوک نگران محتوایی است که برزیلی ها در فیدهای خود در ارتباط با مبارزات انتخابات ریاست جمهوری شان مشاهده می کنند؛ مبارزاتی که خایر بولسوناروی فرادست راستی را در مقابل فرناندو حداد چپگرا قرار می دهد. دولت آمریکا تاریخچه ای طولانی در تضعیف دمکراسی در برزیل دارد، از حمایت از کودتای سال 1964 علیه دولت مترقی  گولارت گرفته تا جاسوسی مداوم از رئیس جمهور چپگرا دیلما روسف در کودتای پارلمانی علیه او در سال 2016. اندکی بعد از  مشارکت فیس بوک با شورای آتلانتیک، این شرکت در جهت حذف حساب های کاربری و صفحات مرتبط با کانال های خبری ایرانی حرکت کرد، در حالی که به گزارش اینترسپت، این پلتفرم شبکه اجتماعی در سال 2017 برای بحث پیرامون اینکه کدام صدای فلسطینی را باید سانسور کرد با مقامات دولت اسرائیل نشستی داشته است. فیس بوک نود و پنج درصد خواست های دولت اسرائیل را برای حذف صفحات و حساب های کاربری مورد نظر این کشور برآورده کرده است. دولت آمریکا و متحدانش به شکل موثری از این پلتفرم برای خاموش کردن دیدگاه های مخالف هم در داخل کشور و هم در صحنه جهانی استفاده می کنند و کنترل آنچه را که دو میلیارد تن از کاربران فیس بوک باید ببینند یا نبینند در دست دارند. گروه های مترقی باید عمیقا نسبت به این مسئله بدبین باشند که این اقدامات هیچ ربطی به هدف اعلام شده آنها مبنی بر ترویج دمکراسی ندارد. بلومبرگ بیزینس ویک گزارش کرده است که مقامات حزب آلترناتیو فور دویچلند برای گفتگو با شرکت های آمریکایی دراین باره که چگونه این حزب می تواند از این پلتفرم برای یارگیری و هدف گیری های مشخص در انتخابات های سال 2017 استفاده کند، به ساختمان مرکزی فیس بوک رفته اند. به این ترتیب بود که این حزب توانسته است سهم رای پیشین خود را سه برابر کرده و به سومین حزب بزرگ در آلمان تبدیل شود که بیشترین میزان رای فرادست راستی ها از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون به حساب می آید. میزان اعتماد عمومی به دولت 18 درصد است و این رقم به طور مستمر رو به کاهش است. این رقم مشابه بی اعتمادی مردم نسبت به فیس بوک است و تنها 20 درصد از آمریکاییان می پذیرند که این شبکه های اجتماعی در جداسازی واقعیت از خیال عملکرد مطلوبی دارند. با این حال در سطح جهانی فیس بوک یک منبع خبری مهم به شمار می رود. پنجاه و دو درصد از برزیلی ها، 61 درصد از مکزیکی ها و 51 درصد از ایتالیایی ها و ترک ها برای کسب اخبار از این پلتفرم استفاده می کنند؛ 39 درصد آمریکاییان نیز اخبار خود را از این سایت به دست می آورند. این بدان معناست که حتی با وجود بی اعتمادی عمومی نسبت به آن، دولت آمریکا به شکلی موثر به یک واسطه در تعیین آنچه که جهان باید ببیند و بشنود تبدیل شده است و این توانایی را داراست تا اخبار سازمان ها یا کشورهایی که با دیدگاه های آن سهیم نیستند به حاشیه براند یا اصولا حذف کند. این قدرت می تواند درمواقع حساس نظیرانتخابات ها مورد استفاده قرار گیرد. این یک تهدید دور از ذهن نیست. به نوشته گاردین آمریکا یک شبکه اجتماعی به کلی جعلی را با هدف دامن زدن به ناآرامی ها و سرنگون کردن دولت این کشور برای کوبایی ها ایجاد کرده است. اینکه تنها یک شرکت از چنین انحصاری بر جریان اخبار در سطح جهانی برخوردار باشد تا پیش از این نیز مشکل آفرین بوده است، اما افزایش کنترل شرکت ها و دولت آمریکا بر وسایل ارتباطاتی به شکل خاصی نگران کننده است. تمام کسانی که به تبادل آزادانه اطلاعات معتقدند باید با تبدیل شدن فیس بوک به یک ابزار در سیاست خارجی آمریکا به مخالفت برخیزند. نویسنده: آلن مک لئود (Alan MacLeod) عضوگروه رسانه ای دانشگاه گلاسکو منبع: yon.ir/BhTIA انتهای پیام/
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : فیس بوک

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان