به گزارش لنگرخبر، مهرداد بائوج لاهوتی ظهر امروز در همایش زنان و مردان روستا در اداره فرهنگ و  ارشاد اسلامی لنگرود با بیان اینکه ۵۰ درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند اظهار کرد: در برنامه توسعه ششم مکلف کردیم تا ۳۰ درصد مدیریت کشور بر عهده زنان باشد و ۷۰ درصد دیگر توسط آقایان مدیریت شود.


وی با بیان اینکه زبان گیلکی در حال از بین رفتن است گفت: ۸۰ درصد زبان گیلکی از بین رفت و کل زبان گیلکی در لهجه خلاصه شده و بسیاری از جوانان با ادبیات گیلکی آشنا نیستند، اهل قلم و هنر باید از زبان گیلکی صیانت کنند تا از نابودی آن جلوگیری شود .

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درگذشته ۷۰ درصد جمعیت در روستاها زندگی می کردند افزود: بر طبق آمار سرشماری کشوری، 75 درصد مردم در شهر و 25 درصد از جمعیت در روستا زندگی می کنند.

لاهوتی با اشاره به زندگی 40 درصد از مردم گیلان در روستاها بیان کرد در حال حاضر ۱۱ میلیون حاشیه نشین در اطراف شهرها داریم که از روستاها مهاجرت کردند.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال به تمام روستاهای شهرستان لنگرود گازرسانی می شوند گفت: تمامی مسیرهای اصلی منتهی به روستاها تا پایان سال آسفالت می شود و تاکنون نیز روستاهای بسیاری از آسفالت برخوردار شده اند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی یکی از علت های مهاجرت مردم از روستا را اقتصاد روستا عنوان کرد و افزود: توقع روستاییان این است که در کنار تأمین مواد غذایی در روستا برای شهر و استان از وضعیت اقتصادی و حمایتی خوبی برخوردار باشد.

لاهوتی با اشاره به حمایت دولت از بخش کشاورزی تصریح کرد: حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال با سود 6 درصد در اختیار دولت قرار گرفت تا به کشاورزان تسهیلات پرداخت کند که چهار بانک نیز توسط مجلس برای پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شدند.

وی با تأکید بر تلاش مردم برای اقتصاد پویا گفت: درگذشته نه چندان دور خانوارها تغذیه خود را از طریق سیفی جات و دام و طیور خودشان تأمین می کردند ؛ اکنون ۵۰ درصد گوشت طیور کشور برای رستوران ها  از روسیه و برزیل وارد می شود ما باید تلاش کنیم تا اقتصاد روستاها پویا شده تا از مهاجرت به شهرها جلوگیری شود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان