به گزارش لنگرخبر، حجت الاسلام والمسلمین رمضانعلی پاکیزه پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه با بیان اینکه پیامبر و ائمه اطهار نخستین وقف کنندگان در جهان اسلام هستند اظهار کرد: موقوفات جدید باید بر اساس نیازهای روز جامعه وقف شود و کارشناسان اداره اوقاف نیز نیازهای روز را به خیران اطلاع رسانی می کنند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران نیازهای وقفی برای شهرستان را نیازسنجی کنند تا وقف های جدید بر اساس نیاز جدید ثبت شود گفت: وقف علمی یکی از نیازهای روز جامعه است که به دانش آموزان و دانشجویان نیازمند می توان کمک کرد تا تعلیم و تربیت شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود با بیان اینکه باید نیازهای جامعه برای وقف جدید احصاء و بر اساس آن ها وقف جدید صورت گیرد تصریح کرد: منظور از وقف این نیست که مردم وقف را فقط به اوقاف بسپارند بلکه اوقاف نقش نظارتی بر روی اوقاف دارد و می شود از ظرفیت ائمه جمعه و غیره نیز استفاده کرد.

پاکیزه با بیان اینکه قرآن هنوز شناخته شده نیست افزود: در شهرستان لنگرود هیچ موقوفه قرآنی نداریم البته برخی مراکز به نام موقوفه قرآنی وجود دارد ولی در این راستا فعالیت صورت نمی گیرد.

[gallery columns="1" size="medium" ids="101699"]

وی با اذعان به اینکه دست نیاز به روی خیران برای وقف قرآنی دراز می کنم بیان کرد: 90 درصد موقوفات لنگرود وقف حضرت سیدالشهدا است که فقط باید برای امور روضه و مراسم های عزاداری هزینه شود که ریشه در معتقد بودن مردم شهرستان دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود با بیان اینکه سالانه 15 میلیون تومان از محل موقوفات و نیت واقف صرف مراسم های عزاداری می شود گفت: برای نخستین بار در استان گیلان یک وقف جدید با مشارکت 110 نفر خانم به ارزش 200 میلیون ریال برای ترویج فرهنگ فاطمی وقف شد.

پاکیزه با اشاره به توجه ویژه اوقاف برای وقف مشارکتی توسط خیران تصریح کرد: دارو و درمان، مسکن، تأمین جهیزیه، وقف برای حمایت از اصحاب رسانه و معیشت طلاب، احداث مسجد و کمک برای تحصیل دانش آموزان و دانشجویان ازجمله موضوعاتی است که هیچ وقفی در این زمینه در شهرستان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در شهرستان لنگرود 333 موقوفه مادر، 1284 رقبه و 296 اشتراک تولیه وجود دارد افزود: شش وقف تا پایان سال 1396 به ارزش 20 میلیارد ریال در شهرستان لنگرود ثبت شد.

[gallery columns="1" size="medium" ids="101700"]

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود با اشاره به وجود هشت طرح عمرانی در گل سفید، حاجی سرا، ملاط، دیوشل، کومله، پروش، شاه اولیا شلمان و سفید آستانه خاطرنشان کرد: 13 پروژه عمرانی به ارزش 10 میلیارد و 274 میلیون ریال برای بقاع متبرکه شهرستان اختصاص و هم اکنون کارهای اجرایی در حال انجام است.

پاکیزه با بیان اینکه 135 شغل به صورت مستقیم و 310 شغل نیز به صورت غیرمستقیم در سطح بقاع ایجادشده است خاطرنشان کرد: تکنسین ها، استادکاران، مهندسین، کارگران و غیره از افراد محلی برای ساخت و تعمیر بقاع متبرکه و موقوفات به کارگیری شدند.

وی با اشاره به سواستفاه برخی افراد از موقوفات افزود: عده ای برای دریافت منفعت بیشتر زمین های وقفی با نیت مشخص را بدون اعلام به خریدار جدید می فروشند و نیت واقف نیز به مالک جدید گفته نمی شود که این خلاف قانون و شرع است که خریداران زمین در مناطق روستایی به این موضوع توجه کنند.

[gallery columns="1" size="medium" ids="101704"]

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود با بیان اینکه عده ای از اجازه نشین ها در موقوفات از سال 1342 اجارات خود را پرداخت نکرده اند گفت: بزرگ ترین بدهکاران به اوقاف دستگاه های دولتی هستند که علی رغم پیگیری های زیاد هنوز به نتیجه ای نرسیدیم.

پاکیزه با بیان اینکه اداره اوقاف اجازه تغییر نیت واقف و تغییر خرج کرد پول وقف را ندارد افزود: اوقاف زیر فشار هیچ دستگاهی نمی رود و وظیفه دارد موقوفات را بر اساس نیات واقف و شرع مقدس عمل کند.

وی با اشاره به ظرفیت آستان مقدس سید محمد کیاکلایه تصریح کرد: واقعاً بد است که این بقعه با قدمت دیرینه شناسنامه ای ندارد و هر شهرداری که مشغول به کار شد چنگی به زمین آستان سید محمد کیاکلایه زد ولی اخیراً در زمان شهردار فعلی جلساتی برگزار شد که همکاری خوبی در حال انجام است.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان