به گزارش لنگرخبر، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان عصر امروز در همایش یاوران وقف در کانون زینبیه لنگرود یکی از برکات انقلاب احیای موقوفات بافرمان امام خمینی (ره) بود اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود این است که کمتر به اوقاف پرداخته می شود که موجب شده دشمن هم از آن سوءاستفاده کنند.

وی با بیان اینکه وقف دارای دایره بزرگی است که شامل همه مسائل بشر می شود گفت: یکی از مشخصه اصلی موقوفات جهان شمول بودن آن است که واقف نیز همیشه در روح و روان مردم ماندگار است و مردم از اثرات وقف بهره مند می شوند.

[gallery columns="1" size="medium" ids="101816"]

حجت الاسلام والمسلمین ستار علیزاده با بیان اینکه هنوز در تراز وقف حمایت نشدیم افزود: وقف می تواند خلأهای بزرگ کشور را در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اشتغال حل کند که نیاز است مجلس و دولت در این زمینه برای قانون گذاری و اجرای آن حساسیت بیشتری خرج دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با اشاره به توجه ویژه اوقاف به وقف مشارکتی بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی امکان وقف توسط یک فرد سخت است ولی تعدادی از افراد می توانند زمینی را باهم وقف مشارکتی کنند تا مردم از آن بهره مند شوند.

[gallery columns="1" size="medium" ids="101819"]

وی با بیان اینکه وقف اشتراکی باید گسترش داده شود تصریح کرد: اوقاف به دنبال تصاحب موقوفات نیست بلکه به عنوان ناظر به دنبال گسترش نهضت وقف در شهرستان و استان است تا به کمک اثرات وقف برخی از مشکلات جوانان و نیازمندان حل شود.

علیزاده با بیان اینکه از اول انقلاب تا سال ۱۳۹۰ در گیلان، ۱۸۴ وقف جدید ثبت شد گفت: از سال ۹۰ تاکنون در استان گیلان بیش از ۲۰۰ وقف جدید ثبت شد که شاهد رشد چشمگیری در هفت سال گذشته بودیم که این نهضت وقف باید ادامه داشته باشد .

مبارزه اوقاف با خرافه پرستی در بقاع متبرکه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود نیز با بیان اینکه پیامبر نخستین واقف در اسلام است اظهار کرد: وظیفه اوقاف نظارت بر اجرای قوانین موقوفات و حُسن انجام آن را دارد.

[gallery columns="1" size="medium" ids="101817"]

وی با اشاره به مبارزه اوقاف با خرافه پرستی گفت: در برخی از امام زاده ها کارهای خرافه پرستی انجام می شود که انسان با دیدن و شنیدن آن متحیر می ماند که اوقاف با متولیان خلاف کار به شدت مقابله می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانعلی پاکیزه با اشاره به اینکه نذورات بقاع در همان بقعه هزینه می شود افزود: ۲۵۰ میلیون تومان در سال جاری به صورت نقدی و غیر نقدی به مساجد شهرستان کمک شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود با اذعان به اینکه هیأت امنا بقاع باید دستگیر اوقاف باشند نه اینکه پاگیر باشند بیان کرد: برای انجام کارهای عمرانی در بقاع متبرکه مبالغی از محل نذورات برای پروژه ها اختصاص داده می شود و لازم است هیأت امنا بقاع متبرکه برای تسریع درروند کار از خیرین نیز کمک بگیرند.

[gallery columns="1" size="medium" ids="101818"]

به گزارش فارس، در پایان این همایش تعدادی از نفرات برتر مسابقات قرآنی، هیأت امنا بقاع متبرکه و امامان جماعت و اصحاب رسانه فعال در عرصه وقف تجلیل شدند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان