به گزارش لنگرخبر، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به افزایش قیمت کالاها در بازار گفت: سؤال اینجاست که سازمان تعزیرات برای چیست؟ سازمان تعزیرات باید یک انضباطی را در بازار حاکم کند. ما در برخوردها توسط سازمان تعزیرات شاهد برخی افراط و تفریط ها هستیم و نه آن افراط ها و بگیر و ببندهای بیش از حد درست و نه اینکه رها کردن بازار به حال خود که امروز شاهدش هستیم.

وی افزود: یکی از مشکلات ما امروز در بازار این است که در هیچ یک از فروشگاه ها نرخی روی کالاها ثبت نشده و شاهد هستیم که به خاطر ایجاد یک جو روانی، قیمت ها بالا و پایین می رود و با بالا رفتن قیمت دلار، خیلی از کالاها که حتی هیچ وابستگی به دلار ندارد قیمت شان افزایش پیدا می کند. از سوی دیگر، اگر هم به قیمت دلار وابستگی داشته باشد، کالایی که مدتی قبل و در زمان ارزان بودن قیمت ارز خریداری شده، بهایش افزایش پیدا می کند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: گام اول در ایجاد ثبات در بازار، نرخ گذاری کالاها توسط فروشندگان است که اصناف با کمک اتحادیه های خود باید این کار را انجام دهند و سازمان تعزیرات باید فروشندگان را مکلف کند تا کالاهای خود را نرخ گذاری کنند.


لاهوتی خاطرنشان کرد: وقتی نرخ کالایی روی آن ثبت نشده باشد، زمانی که یک خریدار به مشتری مراجعه می کند، فروشنده یک قیمتی را می گوید و وقتی بازرسین دستگاه نظارتی مراجعه می کنند یک قیمت دیگری را برای آن کالا عنوان می کنند و لذا باید قیمت روی کالاها توسط فروشندگان مشخص شود و سازمان تعزیرات باید آنها را مکلف به این کار کند و اگر اینکار انجام نشود، فروشنده هر روز کالای خود را با توجه به جو روانی در جامعه، کالای خود را به قیمت متفاوتی ارائه می کند.


وی ادامه داد: ما در بازار شاهد هستیم که به عنوان مثال قیمت سیب و یا میوه های دیگر که هیچ ربطی به قیمت دلار ندارد، روز قبل مثلا یک هزار و ۵۰۰ تومان بوده و فردای آن روز به خاطر ایجاد یک جو روانی، قیمتش یکباره و بدون هیچ دلیل دیگری افزایش پیدا می کند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: درست است که ما در بحث تحریم ها با مشکلاتی مواجه شده ایم، اما این بی نظمی و بی ثباتی ها در بازار چیزی فراتر از این مشکلات است و نمی توان گفت که فقط تحریم ها این مشکلات را به وجود آورده.


لاهوتی با اشاره به نوسانات قیمت ارز در بازار خاطرنشان کرد: این نوسانات نشان می دهد که عده ای ذینفع بازار ارز را مدیریت را می کنند و این نوسانات بر اثر اقدامات آنها صورت می گیرد و در روزی که می خواهند ارز خود را در بازار عرضه کنند قیمت ها را بالا می برند و روزی که می خواهند ارز بخرند قیمت ها را کاهش می دهند.


وی افزود: دولت در زمان افزایش نوسانات قیمت ارز عنوان کرد که هر کس نیاز داشته باشد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دراختیارش قرار می دهد و اگر خزانه داری آمریکا هم باشد نمی تواند این ارز را تأمین کند، به عنوان مثال ارز در اختیار دانشجویانی قرار می گرفت که در دانشگاه های سطح پایین رشته هایی را می خواندند که دانشجویان فارغ التحصیل آن رشته در داخل کشور بیکار بودند. لازم است اگر هم می خواهد ارزی دراختیار دانشجویان خارج از کشور قرار بگیرد، در رشته های مورد نیاز برای کشور باشد و در اینجا باید وزارت علوم به موضوع ورود پیدا کند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد افزایش قیمت ها در کشور بر اثر جو روانی است، اظهار داشت: به عنوان مثال اگر امروز در کشور گفته شود ما به FATF پیوستیم، با وجود اینکه به فرض پیوستن، آثار اقتصادی آن تا شش ماه دیگر ممکن نخواهد بود، اما بر اثر جو روانی ای که بر اثر این خبر در جامعه ایجاد می شود، قیمت ها دستخوش تغییر می شود و یک عده ای از این فضای روانی در حال سوءاستفاده هستند و منافع خود را تأمین می کنند.


لاهوتی خاطرنشان کرد: به شهروندان گفته می شود اگر با افزایش قیمتی مواجه شدید شکایت کنید، خب اگر شهروندی بخواهد این کار را کند، به خاطر اینکه یک کالا را به عنوان مثال ۲۰ هزار تومان گران تر خریده یک روز از کار و زندگی خود بیفتد و به اندازه قیمت کالای خود کرایه ماشین بدهد تا برود شکایت کند و با مشغله های امروز این کار میسر نیست و این معنایش این است که ما با نوسان قیمت ها برخورد نمی کنیم.


 انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان