به گزارش لنگرخبر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در جلسه کارگروه استان در سالن فرمانداری این شهرستان یکی از دغدغه های همه در کل کشور ایجاد اشتغال است اظهار کرد: یکی از مطمئن ترین سرمایه گذاری در زمان حاضر در زمینه گردشگری است و این به معنی هتل داشتن و هتل داری نیست و گونه های متفاوتی در زمینه گردشگری قابلیت اجرایی دارد و باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه شهرک های صنعتی استان گیلان و شهرستان لنگرود در خارج از شهرها قرار دارد گفت: چند طرح ملی در شهرستان لنگرود طرح خود را برای دریافت تسهیلات ارائه داده که یکی از این طرح ها برای 300 نفر اشتغال زایی می کند.

مهرداد بائوج لاهوتی با بیان اینکه برای ارائه تسهیلات چند گروه ورزشی، اجتماعی، گردشگری، اقتصادی و غیره در نظر گرفته شده است افزود: برای پرداخت تسهیلات به بخشی از طرح ها در بخش اشتغال روستایی با مشکل مواجه بودیم و مجبور به پرداخت تسهیلات در بخش اشتغال فراگیر شدیم.

آمار ارائه تسهیلات در زمینه گردشگری در استان گیلان پایین است

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی نیز با بیان اینکه سعی می کنم بیشتر نگاه کارشناسی به کارها داشته باشم اظهار کرد: استان گیلان نسبت به استان های دیگر دارای غنیمت و ظرفیت بیشتری است و باید از ظرفیت های خدادادی استان به نحو احسن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه 12 هزار میلیارد برای ایجاد اشتغال و پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده بود که اکنون این میزان به بیش از 18 هزار میلیارد تومان رسیده است گفت: این ارقام نباید برای شغل های جدید در نظر گرفته شود و باید این مبالغ به طرح هایی باید داده شود که طرح های اجراشده را تکمیل و ادامه فعالیت دهند که مقرون به صرفه تر هم هست.

[gallery columns="1" size="large" ids="102913"]

عیسی منصوری با اذعان به اینکه سقف اختیار پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی توسط استانداران 15 میلیارد تومان است افزود: در دوره ای به دنبال این بودیم که جذب تسهیلات را افزایش دهیم که این اشتباه است و پرداخت تسهیلات صرفاً به معنای ایجاد اشتغال نیست.

معاون وزیر کار با بیان اینکه اتخاذشده تا طرح های تائید شده در استان به تهران ارسال نشود و تصمیم گیری در همان استان باشد تصریح کرد: نظارت از طرح های که تسهیلات به آن پرداخت شده یکی از ملزومات است تا گزارش دقیق از ارائه کار و ایجاد اشتغال داشته باشیم و مبالغ پرداخت شده نیز هدر داده نشود.

وی با بیان اینکه آمار ارائه تسهیلات در زمینه گردشگری در استان گیلان پایین است گفت: این یعنی استان نتوانسته در زمینه دریافت تسهیلات گردشگری خوب کار کند و باید در زمینه طرح های it فضای بیشتری را برای انجام کار و گسترش آن و بهره مندی از تسهیلات ایجاد کنند.

منصوری با اذعان به اینکه اولویت ما ارائه تسهیلات در بخش خدمات است افزود: باید کمک کنیم تا یک برنامه توسعه لنگرود یا برای هر شهرستان تدوین و در نظر گرفته شود که برنامه عمل مشخص و مشترکی بین مسئولین یک شهرستان به وجود می آید که یک کارگروهی نیز با افق مشخصی صورت می گیرد.

معاون وزیر کار با بیان اینکه طبق قانون قادر به پرداخت تسهیلات در شهرک های صنعتی نیستیم خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات به شهرک های صنعتی منوط به قوانینی ازجمله شهرهای زیر 10 هزار نفر است ولی با یکی از بانک ها صحبت شد تا حدود چهار میلیارد برای گسترش فعالیت های صنعتی در نظر گرفته شود.

رتبه 12 گیلان در پرداخت اشتغال روستایی در کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری گیلان نیز با بیان اینکه میزان پرداخت در نظر گرفته شده 308 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال روستایی و 67 میلیارد و 800 میلیون تومان برای اشتغال فراگیر پرداخت شده اظهار کرد: نظر دولت این نبوده و نیست که دولت بخواهد پول پاشی کند و عزم نظام و دولت برای در نظر گرفتن این مبالغ تسهیلات برای ایجاد اشتغال است نه اینکه صرفاً آماری ثبت شود.

وی با بیان اینکه انحراف یکی از واژه هایی است که در زمینه پرداخت وام خوداشتغالی مطرح شده گفت: اکثر شهرک های صنعتی استان وضعیت مناسبی ندارند و بسیاری از آن ها فقط لقب شهرک صنعتی را یدک می کشند و قابلیت کار ندارند ولی می توان با پرداخت تسهیلات فراگیر باعث فعالیت و ایجاد اشتغال آنان شد.

سید محمد احمدی با بیان اینکه استان گیلان در بخش رتبه بندی کشوری نسبت به 50% اعتبارت ابلاغ شده اشتغال روستایی و عشایری با 195% مبلغ مصوب رتبه 12 کشوری، با 164% مبلغ انعقاد قرارداد رتبه 9 کشوری و با 137% مبلغ پرداخت شده رتبه 12 کشوری را تاکنون کسب کرده است.

وی با اشاره به رتبه استان در زمینه اشغال فراگیر بیان کرد: گیلان در بخش تسهیلات فراگیر با 28% مبلغ مصوب رتبه 11 کشوری، با 25% مبلغ انعقاد قرارداد رتبه 13 کشوری و با 19% مبلغ پرداخت شده رتبه 13 کشوری را تاکنون کسب کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری با بیان اینکه در زمینه پرداخت تسهیلات برای اشغال خرد موفق بودیم و موجب ایجاد اشتغال پایدار شده است گفت: تاکنون 23 میلیارد تومان در قالب 25 طرح تسهیلات پرداخت شده و اولویت استان نیز بیشتر در زمینه بوم گردی نیست و باید در زمینه بوم گردی تلاش بیشتری شود.

[gallery columns="1" size="large" ids="102914"]

باید در زمینه اشتغال روستایی نگاه کارشناسی تری صورت گیرد

سرپرست فرمانداری لنگرود نیز با بیان اینکه لنگرود یکی از شهرستان های پیشرو در ایجاد اشتغال روستایی است اظهار کرد: متناسب با هر دولت، کارهایی در زمینه اشتغال انجام می شد که بعضاً برخی کارها برای جمع آوری آمار و ارقام بود.

وی با بیان اینکه باید در زمینه اشتغال روستایی نگاه کارشناسی تری صورت گیرد گفت: حدود 250 روستا در شهرستان قرار دارد که مردم روستاها در زمینه های مختلف کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که برخی از این شغل ها در طرح اشتغال روستایی دیده نشده است.

محمد رنجبر با اشاره به میزان پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در این شهرستان افزود: تاکنون 242 طرح به مبلغ 260 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده که برای 566 نفر اشتغال ایجادشده که در بین شهرستان های استان، لنگرود در رتبه اول پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی قرار دارد.

سرپرست فرمانداری لنگرود با اشاره به میزان پرداختی در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر بیان کرد: شهرستان لنگرود مبلغ 123 میلیارد ریال تسهیلات به 10 طرح پرداخت کرده که در این راستا برای 118 نفر اشتغال ایجاد شد و در این زمینه نیز در سطح استان دارای رتبه نخست است.

برخی از اشتغال های روستایی در دریافت مجوز از ادارات مربوط دچار مشکل هستند

مدیرکل صندوق کارآفرینی امید استان گیلان نیز با بیان اینکه در گیلان با انحراف اشتغال مواجه هستیم اظهار کرد: در دیوشل لنگرود حدود 70 خانه مشغول تولید نان برنجی هستند که نمی توان به آن ها مشاغل خانگی گفت بلکه به دلیل اشتغال چندین نفر در هر خانه، می توان به آن کارخانه تولید نان برنجی گفت.

وی با بیان اینکه می توان هر روستا به عنوان یک شغل شناخته شود گفت: اکثر مردم در خانه های خود مشغول کار و تولید محصولات کشاورزی و ایجاد رزق و روزی هستند که با تمرکز بیشتر روی آن ها می توان با مدیریت به تعداد افزایش شغل هم اضافه کرد.

محمدرضا شیخ الاسلامی با اشاره به میزان پرداختی اعتبارات این صندوق در شهرستان لنگرود افزود: برای شهرستان لنگرود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده بود که تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است.

مدیرکل صندوق مهر امام رضا استان گیلان  با اذعان به اینکه استراتژی استان پرداخت تسهیلات در زمینه بوم گردی است تصریح کرد: تعدادی از افراد در روستاهای استان خلاقیت هایی داشتند که با حمایت از صندوق و ارائه تسهیلات کم بهره علاوه بر گسترش کار، اشتغال زایی را نیز انجام داده اند.

وی با بیان اینکه برخی از اشتغال های روستایی در دریافت مجوز از ادارات مربوط دچار مشکل هستند تأکید کرد: لازم است شرایط قانونی با در نظر گرفتن همه شرایط برای ایجاد و گسترش اشتغال روستایی تسهیل شود و از سنگ اندازی بیهوده جلوگیری گردد.

به گزارش لنگرخبر، از کل اعتبار 308 میلیارد تومان اعتبار روستایی عشایری از اعتبارات صندوق توسعه ملی استان گیلان مبلغ 174 میلیارد ریال از طریق بانک های عامل به استان تخصیص شده که تاکنون مبلغ 229 میلیارد تومان معادل 75 درصد اعتبار ابلاغی و 132 درصد اعتبار تخصیصی توسط بانک های عامل متولی پرداخت شده است.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان