به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری صبح امروز درباره پذیرش بدون آزمون داوطلبان در دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی گفت: با توجه به قانون مصوب مجلس و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو، پذیرش در دو بخش صرفا با سوابق تحصیلی و تلفیق سوابق و ازمون است. امروز لیست رشته های صرفا با سوابق تحصیلی اعلام می شود. البته رشته های دانشگاه آزاد در این مجموعه نیست که به زودی اضافه می شود.

وی افزود: ۲۴ بهمن ثبت نام کنکور سراسری است و به همین دلیل رشته های بدون ازمون را زودتر اعلام کردیم که اگر کسی تمایل به حضور در رشته های بدون آزمون داشت در کنکور ثبت نام نکند .

خدایی گفت: حدود ۲۸۱ عنوان رشته به صورت کلی و حدود ۵۵۰ هزار ظرفیت برای رشته محل های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی اعلام شده است.

وی افزود: فرایند پذیرش به این صورت است که داوطلبان رشته های اعلام شده را از سایت سازمان سنجش مشاهده کرده و آن را انتخاب می کنند، ما تصمیم گرفتیم از امروز رشته ها را اعلام کنیم زیرا ۲۴ بهمن ماه زمان ثبت نام کنکور سراسری است و اگر داوطلبی می خواهد فقط در این رشته ها به صورت بدون آزمون شرکت کند، می تواند در کنکور ثبت نام نکند.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: داوطلبان می توانند از ۲۰ اسفند به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و علاقمندی خود را برای رشته های بدون آزمون و پذیرش در مهر سال ۹۸ اعلام کنند، هر داوطلب امکان انتخاب ۱۰۰ رشته محل را دارد.

به گفته وی داوطلبان تا ۶ شهریور ماه فرصت دارند که رشته و محل های مورد علاقه شان را اعلام کنند تا ما برای دانشگاه ها بفرستیم، دانشگاه ها از ۶ شهریور ماه شروع به پردازش درخواست ها می کنند و در این بازه زمانی که ما اعلام کردیم دانشگاه با دانشجویان تماس می گیرد تا داوطلبان در صورت تمایل برای ثبت نام اقدام کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: ثبت نام آزمون سراسری نیز از ۲۴ بهمن تا ۲ اسفند است. آزمون در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیر ماه برگزار می شود که ما دو نوع سؤال برای داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم طراحی کرده ایم و ظرفیت جداگانه برای نظام قدیم و جدید نداریم.

خدایی اظهار داشت: ما طبق قانون ۸۵ درصد پذیرش را بر اساس سوابق تحصیلی انجام می دهیم و انتظار داریم این سیستم از سال های آینده شرایط باثبات تری داشته باشد.

به گفته وی در کنکور تجربی ۷۰ درصد پشت کنکور هستند و انتظار داریم تعدادی از این افراد در رشته های بدون آزمون ثبت نام کنند چرا که ۲۰ درصد از ظرفیت روزانه و ۵۰ درصد از ظرفیت نوبت دوم به صورت بدون آزمون است و اکثر رشته های شهریه پرداز در لیست رشته های بدون آزمون هستند.

وی گفت:  ۱۵ درصد پذیرش دانشگاه ها با آزمون است. ۳۰ درصد تاثیر آزمون به صورت مثبت است. در واقع دو تا نمره برای داوطلب ساخته می شود که یکی از آنها با احتساب سوابق تحصیلی و یکی از آنها بدون احتساب سوابق تحصیلی است و هر کدام بالاتر بود همان برای داوطلب اعمال می شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با پذیرش رشته های دانشگاه آزاد گفت: بخشی از رشته های دانشگاه آزاد در شورای گسترش تائید شده و منتظر تائید بخش دیگر هستیم تا آن را هم به لیست اضافه کنیم.

وی درباره قوانین سهمیه های کنکور نیز گفت: تمام قوانین سهمیه ها نیز در پذیرش ها لحاظ می شود. در دو بخش ظرفیت اضافه می شود یکی از آنها مصوبات قانونی است و دیگری سهمیه ها. دانشگاهها باید بدانند که در جایی که رقابت سنگین و سخت است سازمان سنجش به نفع داوطلب ظرفیت را تفسیر می کند بنابراین ممکن است مازاد بر ظرفیت بوجود بیاید.

رئیس سازمان سنجش گفت: حدود ۷ درصد در کنکور سراسری و حدود ۱۲ درصد در کنکور کارشناسی ارشد مازاد بر ظرفیت اعلام می شود که به دلیل وجود قانون های بالادستی است و دانشگاه ها می توانند در زمان اعلام ظرفیت این مازاد را درنظر بگیرند و در انتهای آن اعلام کنند.

خدایی گفت: کل پذیرش نظام آموزش عالی با احتساب علمی کاربردی و فنی و حرفه ای بیش از ۸۹ درصد با سوابق تحصیلی است. اما با توجه به اینکه نظام آموزش متوسطه در این گروه تغییر می کند پذیرش در گروه فنی حرفه ای امسال با آزمون هم داریم.

خدایی در رابطه با افزایش ظرفیت پذیرش گفت: امسال فقط در کارشناسی ارشد وضعیت کمی را افزایش دادیم که عدد قابل توجهی نیست و دلیلش هم این است که افراد کیفی بیرون نمانند.

وی در رابطه با حذف کنکور عنوان کرد: بحث کم رنگ شدن کنکور متناسب با ایجاد جایگزین مناسب انجام می شود و شورای سنجش و پذیرش نیز دو نقشه راه در این باره پیش روی ما قرار داده که بر این اساس عمل می کنیم. وزارت آموزش و پرورش هم به ما کمک می کند تا جایگزین ها را داشته باشیم.

خدایی در رابطه با شایعه ای مبنی بر اینکه دانش آموزان فارغ التحصیلان سال ۹۸ نمی توانند در کنکور 98 شرکت کنند، گفت: اصلا اینگونه نیست و سوابق تحصیلی این افراد به کنکور سال ۹۸ می رسد و می توانند در کنکور ثبت نام و شرکت کنند.

وی گفت: برای آزمون ها دوره تکمیل ظرفیت نداریم ولی پذیرش با سوابق تحصیلی باز است و افراد می توانند در رشته های بدون آزمون پذیرش شوند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان