به گزارش لنگرخبر، اشتغال را می توان به عنوان اصلی ترین دغدغه هر انسانی دانست تا بر اساس درآمد حاصل از کار بتواند زندگانی خود را بگذراند، شاید این یک بدعت بد بود که بعد از انقلاب پدران و مادران فرزندان را به تحصیل و اشتغال به مشاغل دولتی ترغیب کردند و همه فکر نسل امروز و کودکان دیروز را به پشت میزنشینی و دولتی شدن سوق دادند.

شیوع این طرز تفکر بانی تمرکززدایی از سایر صنایع و به تبع آن کارآفرینی شده تا امروز شاهد فراگیرشدن جوانان تحصیل کرده در سراسر کشور باشیم که هنوز چشم به میز ادارات و آزمون های استخدامی دوخته اند.

دراین بین هستند افرادی که برعکس عمل کرده و نه تنها خود مشغول به کار شدند بلکه فرصت اشتغال برای دیگران نیز ایجاد کرده و چرخه اقتصاد محلی را به وجود آوردند.

سجاد، جوانی از نسل چهارم انقلاب و یک روستازاده بوده و اغراق نیست اگر بگوییم فهم درست از اقتصاد مقاومتی را به خوبی درک کرده و در این راستا گام برداشته است.

سجاد قصه ما چون عزم خود را به جای مدرک تحصیلی در قدرت بازوی خود می دید توانست در منطقه خود به عنوان یکی از کارآفرینان موفق و الگو شناخته شود.

با این جوان کارآفرین به گفت وگو نشستیم تا بیشتر از رمز و رازهای موفقیت وی آشنا شده و علت موفقیتش را جویا شویم.

لنگرخبر: لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سجاد فرحپور 24 ساله هستم و چند سالی است ازدواج کرده ام، پدرم پیرایشگر و مادرم خانه دار است، سومین و آخرین فرزند خانواده هستم، در سال 90 ازدواج کردم و همسرم نیز آرایشگر است.

معمولاً افراد روستایی از دوران کودکی کار می کنند، من هم کار و کارگری رو از دوران مدرسه آغاز کردم، بعد از دیپلم به دانشگاه رفته و در رشته حسابداری مشغول به تحصیل شدم، بعد از یکی دو ترم از دانشگاه انصراف دادم.

[gallery columns="1" size="large" ids="103598"]

لنگرخبر: دلیل انصراف از دانشگاه چه چیزی بود؟

می خواستم کار کنم، در دوران تحصیل دانش آموز ضعیفی نبودم ولی متوجه شدم که بهتر است به جای درس خواندن کار و تلاش بیشتری کنم، درس را می شود بعد هم ادامه داد.

لنگرخبر: کار و فعالیت را از چه زمانی آغاز کردید؟

از دوران راهنمایی با یکی از دوستانم (رضا حسنی) کارگری می کردیم، کار برایم لذت بخش بود ولی دوست نداشتم همیشه کارگری کنم، در سال 89 به رضا گفتم که باهم یک شغل ایجاد کنیم ولی دوستم موافقت نکرد، خودم مغازه ای کرایه کردم و مرکبات خریدم و کلی فروشی کردم و در مدت 10 روز دو میلیون سود کردم، این برایم خیلی لذت بخش بود چون در دوران کارگری ماه ها باید کار می کردیم تا چنین مبلغی به دستمان برسد، قضیه سود را به رضا گفتم و او نیز با من همراه شد و در حال حاضر به صورت شراکتی مشغول به فعالیت هستیم، کار را با خرید مرکبات و کلی فروشی آغاز کردیم که هنوز هم در حال فعالیت هستیم.

[gallery columns="1" size="large" ids="103596"]

لنگرخبر: خریدهای شما چگونه است؟ با محصولات چه کاری می کنید؟

از سال 89 که کار را آغاز کردیم مرکبات خاص فصل ها مثل انبه، غوره، انگور، پرتقال، نارنج و غیره را خرید می کردیم، تمیز و شستشو کرده و در سبد قرار می دادیم و به متقاضیان میفروختیم، کار تمیز کردن مرکبات به صورت دستی و سنتی انجام می شد تا اینکه در سال 1396 تصمیم گرفتیم کار را توسعه دهیم و دستگاه سورتینگ را خریداری کردیم که فعالیت دستگاه سورتینگ و ادامه کار به صورت صنعتی از پاییز سال گذشته آغاز شد که هم اکنون نیز در حال فعالیت هستیم.

لنگرخبر: برای خرید دستگاه چقدر هزینه کردید و میزان دریافت تسهیلات شما چقدر بود؟

خرید دستگاه سورتینگ ۸۰ میلیون تومان برایمان هزینه داشته و با لوازم جانبی ۱۰۳ میلیون تومان شد، متأسفانه کار ما در اوج گرانی ها بود، همه این هزینه ها را خودمان از طریق سرمایه خود و فروش خودرو، طلا و لوازم خانگی و غیره تأمین کردیم و ریالی بابت این کار و خرید دستگاه وام دریافت نکردیم، ولی امروز با توجه به گرانی که در بازار وجود دارد با چالش جدی روبرو هستیم.

[gallery columns="1" size="large" ids="103600"]

لنگرخبر: چرا از تسهیلات بانکی استفاده نمی کنید؟

تاکنون از تسهیلات بانکی برای این کار استفاده نکردم، دلیلش این است که اصلاً راه بانک و مسیر دریافت تسهیلات را بلد نیستم و کسی هم نبود که مسیر را به من بگوید و راهنمایی کند ولی با توجه به وضع موجود نیاز به تسهیلات برای ادامه کار داریم.

لنگرخبر: از وضعیت درآمدی خود راضی هستید؟

بله خدا را شکر از وضعیت درامد راضی هستیم ولی در مسئله نقدینگی با چالش جدی روبرو هستیم، خرید محصولات از کشاورزان به صورت نقدی است ولی فروش محصولات ما به صورت نسیه و چکی است که چند ماه بعد از فروش پول وصول می شود و این موضوع فشار زیادی را برای ما جهت ادامه کار به وجود می آورد.

[gallery columns="1" size="large" ids="103602"]

لنگرخبر: وضعیت ساعات کاری شما چگونه است و چقدر ایجاد اشتغال کردید؟

در اوایل کار سورتینگ به صورت دو شیفته و هر شیفت 12 ساعت کار می کردیم، هر شیفت هشت نفر به صورت مستقیم کار می کردند که در ادامه مجبور شدیم یک شیفت را فعلاً حذف کنیم، حدود 30 نفر هم به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند، در حال حاضر ۱۴ نفر نیز در شعبه ها در شهرهای مختلف در شرق گیلان فعالیت می کنند که محصولات را از کشاورزان خریداری می کنند.

لنگرخبر: میزان خرید محصولات شما چقدر است؟

در اوایل کار حدود ۵۰ تن خریدوفروش روزانه داشتیم ولی اکنون ۲۰ تن خریدوفروش روزانه داریم که اصلی ترین دلیل این کاهش خرید، گردش مالی است که نمی توانیم پول محصولات کشاورزان را همان لحظه به صورت نقدی پرداخت کنیم.

[gallery columns="1" size="large" ids="103601"]

لنگرخبر: گستره توزیع شما چه مناطقی است؟

کار ما به صورت خرید محصولات فصل است که بعد از تمیز کردن و سبد زدن به متقاضیان می فروشیم، در حال حاضر به تبریز، بجنورد، اصفهان، کرج، تهران، پرتقال و نارنج ارسال می کنیم، در چند ماه پیش ۶۰۰ تن در طول دو ماه نارنج به عراق صادر کردیم و چک عراقی نیز بعد از یک ماه تسویه می شد ولی بازهم به دلیل مشکلات نقدینگی نتوانستیم صادرات خود را ادامه دهیم.

لنگرخبر: یعنی معتقدید که می توانید از یک روستا یا شهر کوچک هم به کشور دیگری صادرات کنید؟

بله و این کار را نیز انجام داده ایم، چون میوه ها را سایزبندی و تمیز در سبد بسته بندی می کنیم مشتری خاص خود را نیز دارد ولی اگر این کار بدون حمایت باشد طبیعتاً نمی توان به صادر کردن ادامه داد، مهم ترین اصل در بازار بعد از محصول خوب و تمیز، گردش مالی است تا کار جریان داشته باشد، گردش مالی ماهانه سورتینگ  تقریباً ۳۰۰ میلیون تومان است و این مبلغ چشم گیری برای افرادی به سن و سال ما است.

[gallery columns="1" size="large" ids="103599"]

لنگرخبر: آیا قصد توسعه کار خود را دارید؟

بله ولی اگر نتوانم مسئله گردش مالی را حل کنیم و ظرفیت کار نباشد مجبور به تغییر شغل می شویم، می توان کار راحت تر با درآمد بهتری هم انجام داد ولی لذت این کار برایم شیرین است که تاکنون دوام آورده و مقاومت کرده ایم، قیمت سبد در سال گذشته ۸۰۰ تومان بود ولی همان سبد امسال به ۲۶۰۰ تومان رسیده است درحالی که قیمت مرکبات هیچ تغییری نکرده، قیمت هر ۲۲۰ لیتر واکس ۶ میلیون تومان است که توان خرید آن برای ما با وضع موجود سخت است، این کوچک ترین نمونه از افزایش قیمت ها است که موجب می شود جلوی پای ما سنگ انداخته شود، پیش بینی می کنم تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی می تواند باعث رونق کار ما شود.

از آغاز فعالیت سورتینگ در سال گذشته تاکنون سازه فلزی ایجاد کردیم و برای ساخت سازه فلزی و ثابت در حال دریافت مجوز هستیم ولی در بروکراسی اداری گیرکرده ایم، ادارات به جای کمک به اشتغال و تولید، سنگ اندازی می کنند و وقت هم نمی کنم که درگیر این بروکراسی ها شوم، ادارات به جای کمک به تولید و ایجاد اشتغال، ما را بیشتر درگیر می کنند.

لنگرخبر: برنامه و حرف آخر شما چیست؟

در زندگی اهل ریسک هستم و از نوجوانی این ریسک بزرگ و ورود به این عرصه را قبول کردم و وارد شدم، اخیراً تصمیم به ادامه تحصیل نیز گرفته ام، در طول این مدت به جز یکی دو بار که آن هم باواسطه بود مسؤولی برای کمک نه برای بازدید از مجموعه و این گستره تولید به سورتینگ نیامدند، کار ما باعث ایجاد انگیزه برای باغ داران منطقه شد تا در اوقات بیکاری خود میوه های باغ خود را چیده و هرچند کم هم که شده را به فروش برسانند و هزینه نان روز خود را به دست آورند، در حال حاضر تعداد زیادی از کشاورزان چشمشان به این سورتینگ است که مرکبات خود را بدون کمترین دغدغه به فروش می رسانند و سورتینگ باعث چرخه تولید و کار زیادی در منطقه و حتی شرق گیلان در بین کشاورزان شده، ولی ادامه این کار مثل سایر کارهای بزرگ نیاز به حمایت و دریافت تسهیلات دارد، ما هم می توانستیم با سرمایه آن روز خودمان قلیان سرا یا کسب وکار راحت تری را ایجاد کنیم ولی زحمت و ارزش این کار برای ما از آن کارهای راحت که معتقدم جوانان را نیز آلوده می کند بهتر و شیرین تر است و امیدوارم مسؤولین موانع ایجاد اشتغال برای جوانان و فعالان عرصه تولید را بردارند تا آنان با کمترین دغدغه، نیروی بیشتری برای اشتغال به کارگیرند.

[gallery columns="1" size="large" ids="103603"]

لنگرخبر: ممنون از وقتی که برای این مصاحبه به ما دادید.

به گزارش لنگرخبر، سجاد دهه هفتادی نشان داد که صرفاً تحصیل بالا موجب اشتغال و سرمایه نمی شود و در زمانی حتی تحصیل خود را کنار گذاشت تا بتواند فکر و ایده خود در زمینه کار را اجرایی کند، گرچه کسی منکر یادگیری و آموزش نیست ولی صرفاً تحصیل و مدرک بالا هم نمی تواند موجب ایجاد اشتغال و کارآفرینی شود، شاید بتوان گفت سجاد، جوان کم سواد کارآفرین را به جوان تحصیل کرده بیکار ترجیح داد و امروز ثمره کار خود را در همین ایام جوانی برداشت کرده، همه این ها در حالی است که نباید از آرامش خاطر بودن حدود 50 خانوار ازنظر اقتصادی غافل شد که در این فضا مشغول به کار هستند و از طرفی دیگر چرخه تولید کاشت و برداشت مرکبات را نیز در بین کشاورزان منطقه تقویت کرده است.

گزارش: حسن غلام پور

انتهای پیام/


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان