درسی از سیل ویرانگر

۱۳۹۸/۰۱/۱۷ ۱۳:۴۵ چاپ کد خبر: 104491
به گزارش لنگرخبر، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: سیل ویرانگر و مهیب در نخستین روزهای سال نو، کام ملت را در سراسر میهن اسلامی تلخ کرد. بسیاری از هموطنانمان خانه و کاشانه خود را از دست دادند و شماری نیز جان باخته و یا مجروح شدند. شدت و گستره سیل اخیر طی 50 سال گذشته بی سابقه بوده است که با توجه به دامنه گسترده ساخت و سازها از 50 سال قبل تاکنون و افزایش 3 برابری جمعیت در مقایسه با 50 سال قبل، میزان خرابی ها و خسارت ها، چند برابر بوده است.
تلخی سیل اگرچه برای ساکنان شهرها و روستاهایی که مستقیما درگیر فاجعه بودند سخت و طاقت فرسا بوده و هست ولی مردم سایر نقاط میهن اسلامی نیز از رنجی که دیگر هموطنان با آن روبرو شده بودند رنجیده خاطر بودند و کامی تلخ و خاطری به شدت آزرده داشتند. اینگونه بود که در فاصله ای کوتاه پس از انتشار خبر فاجعه، سر از پا نشناختند و با همه توان به یاری آسیب دیدگان شتافتند. بسیج همگانی و حضور یکپارچه مردم در کمک رسانی به هموطنان خود، شدت آسیب ها و خسارت ها را که می توانست به مراتب بیشتر و فراتر از آنچه هست باشد، کاهش داد.
حادثه اگرچه تلخ و ناگوار بود و تلفات انسانی و خسارت های فراوان مالی درپی داشت که جبران آن به ادامه همت همگانی نیاز دارد و کاری کارستان از سوی مسئولان و مردم را می طلبد، ولی این فاجعه ضمن آنکه می تواند در پس ظاهر غم انگیز و بلا خیز خود نعمت هایی نیز
به دنبال آورد، نکته ای درس آموز و عبرت انگیز هم در پی داشت و
به قول رهبر معظم انقلاب؛
«بحمدالله تلاش مردمی در این قضیه تلاش خیلی خوبی بود. این، بار اول هم نیست، در همه حوادث طبیعی و بلایای طبیعی -که حوادثی [است] که ظاهر بلا دارد، اگرچه باطنش ممکن است نعمت و عطای الهی باشد- ملت ایران حقیقتاً جانانه وارد میدان می شوند، ما این را بارها و بارها آزموده ایم. این روح همبستگی در میان مردم ما و حالت بسیج شوندگی برای خدمت به هم میهنان یک چیز استثنایی است، مشوق مسئولین دولت هم هست، کمک کار آنها هم هست. در این قضیه هم همین جور بود، هم مردم وارد شدند و کمک کردند از همه اکناف کشور، هم مسئولین با اتفاق کلمه، با تمرکز، با وحدت توانستند کارهای ابتدایی را در این مسئله انجام بدهند، البته کارهای زیادی باقی است که بایستی انجام بگیرد. ما به مسئولین محترم این نکته را تأکید کردیم، خود آنها هم توجه داشتند و توجه دارند که کارهای اصلی بعد از این است. این ویرانی ها، این خرابی ها، تخریب مزارع، تخریب خانه ها و از این قبیل ضایعاتی که به وجود آمده است، بایستی ان شاءالله جبران بشود، و خواهد شد. و مردم عزیز ما به همکاری هایشان با مسئولین ادامه بدهند، این کار لازمی است. حضور مردم در صحنه، همکاری آنها، کمک آنها حقیقتاً گره گشا است».
فاجعه سیل نشان داد که در ایران اسلامی روح همبستگی در میان مردم ما و حالت بسیج شوندگی برای خدمت به هم میهنان یک پدیده استثنایی است که در سایر نقاط عالم - اگر نگوییم یافت نمی شود، ولی با جرأت می توان گفت که به ندرت دیده می شود.
همین جا اشاره به اظهار نظر پمپئو وزیر خارجه آمریکا می تواند نمونه ای گویا باشد. پمپئو می گوید؛ ایران در مهار سیل و رسیدگی به مردم آسیب دیده نا موفق بوده است! این اظهار نظر خصمانه در حالی است که به گزارش CNN فقط در دوران ریاست جمهوری ترامپ
«بیش از سه هزار و دویست نفر در سه تندباد ایرما، هاروی و ماریا کشته شده و یکصد و شصت و پنج میلیارد دلار خسارت به آمریکا وارد شده است». شبکه تلویزیونی CNN در ادامه همین گزارش از بی تفاوتی مردم در سایر نقاطی که با تندباد روبرو نبوده اند گلایه کرده و فقدان روح همبستگی در میان مردم آمریکا را با لحنی ملامت بار به چالش کشیده است و حال آنکه در ایران ما، مردم بلافاصله پس از انتشار خبر حادثه، با همه توان به یاری هموطنان آسیب دیده شتافتند و پا به پا و دوش به دوش مسئولان و نیروهای نظامی و امدادی در صحنه حضور یافتند.
گفتنی است در جریان طوفان کاترینا در آمریکا- اوت 2005- نزدیک به 2000 نفر کشته شدند و در طوفان «ویلما» در اکتبر همان سال 87 نفر جان باختند و صدها نفر مجروح شدند... و نمونه های فراوان دیگری از همین دست حوادث طبیعی در آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی که با وجود شدتی به مراتب کمتر از دامنه و شدت سیل در کشور ما، تلفات انسانی ده ها و گاه صدها برابر سیل اخیر در ایران را به دنبال داشته است که در گزارش امروز کیهان به برخی از آنها اشاره کرده ایم.
و اما، نکته درس آموز و عبرت انگیزی که نباید از آن غفلت شده و به طاق نسیان سپرده شود، خیزش همگانی برای کمک رسانی به هموطنان آسیب دیده و نقش پر رنگ آنان در کمک موثر به مسئولان و مدیران برای مهار فاجعه است. مردم و مخصوصا جوانان پاکباخته این مرز و بوم در موارد فراوانی ابتکار عمل را به دست گرفته و نقش بی بدیلی به عرصه آورده بودند و به قول رهبر معظم انقلاب کمک آنها حقیقتا گره گشاست و بارها و بارها آن را آزموده ایم. اکنون روی سخن با مسئولان محترم است و این پرسش از آنان در میان است که چرا این ظرفیت عظیم و کارآمد را برای مقابله با سایر مشکلات به کار نمی گیرید؟! آنها می توانند از نیروی توانمند مردمی، مخصوصا جوانان مومن و انقلابی برای مقابله با بسیاری از مشکلات اقتصادی پیش روی نیز بهره بگیرند.
به عنوان مثال، یکی از مشکلاتی که این روزها عرصه را بر توده های مردم تنگ کرده و همه روزه نیز بر شدت آن افزوده می شود، گرانی لجام گسیخته کالا و خدمات است و همه شواهد موجود هم به وضوح نشان می دهند این پدیده پلشت ربطی به تحریم ها ندارد بلکه حاصل سه عامل درهم تنیده، بی توجهی-اگر نگوییم بی خیالی!- برخی از مدیران، کیسه های پرنشدنی مفسدان اقتصادی و تلاش مرموز و برنامه ریزی شده نفوذی هاست.
طی دو هفته پایانی سال گذشته قیمت شماری از اجناس
مورد نیاز مردم، جهشی باور نکردنی داشت. چرا؟ چه اتفاق غیر منتظره ای افتاده بود که قیمت ها را تا این اندازه بالا برده و در پی آن هزینه سایر خدمات نیز افزایش یافته بود؟! پاسخ این پرسش فقط و قطعا دو کلمه بیشتر نیست و آن، اینکه «هیچ اتفاقی نیفتاده بود».
پس چرا قیمت ها جهش کرده بود؟! چه کسانی تصمیم به افزایش قیمت ها گرفته بودند؟! یافتن سرنخ این پدیده ضد مردمی و دشمن پسند به آسانی ممکن است. چگونه؟!
در ماجرای برخورد دستگاه قضایی با اخلالگران بازار ارز، یکی از خبرنگاران از آقای اژه ای پرسیده بود چرا با دانه درشت ها برخورد نمی کنید؟ و ایشان در پاسخ گفته بود؛ دانه درشت ها در پس معرکه پنهان هستند و ما از طریق عوامل میدانی آنها به دانه درشت ها می رسیم. دانه درشت ها و عوامل اصلی از طریق پادوها
(بخوانید دانه ریزها) به عرصه اقتصادی کشور دست درازی می کنند. از این روی و همانگونه که در همه نظام های قضایی و امنیتی رایج است، از پادوها و دست چندم ها به عنوان سرنخ برای رسیدن به دانه درشت های پشت صحنه استفاده می شود. مثلا از توزیع کنندگان میدانی مواد مخدر به قاچاقچیان بزرگ می رسند.
در مثال مورد اشاره می توان از فلان فروشنده جزء پرسید که چرا قیمت فلان کالا را به یکباره تا دو برابر و گاه نیز بیش از دو برابر افزایش داده است؟ پاسخ او به این سؤال و ردیابی های بعدی می تواند عوامل اطلاعاتی و قضایی را به کانون اصلی برساند. کار ساده ای است ، نیست؟ این نظارت میدانی را به جوانان مومن و پا به رکاب بسیجی بسپارید و به وضوح نتیجه مطلوب آن را ببینید و به جامعه سرازیر کنید. این فقط یک نمونه با دامنه و سطح اندک است وگرنه، جنگ 8 ساله را همین جوانان اداره کردند، دستاوردهای عظیم و حیرت آور علمی را همین طیف فراهم آوردند، موشک های بالستیک نقطه زن را همین جوانان مومن بسیجی تولید کرده اند، تکنولوژی ساخت پهپادها، نانو، سلول های بنیادین و ده ها برنامه پیچیده علمی و تکنولوژیک دیگر که در ظرفیت همین جوانان مومن و بسیجی جای دارد و متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته و یا، از این ظرفیت عظیم استفاده چندانی نشده است!
به قول حضرت آقا: جوان ها آماده اند و می توانند فعال باشند و فعال هم خواهند بود به توفیق الهی. و فردای این کشور متعلق است به جوان های مؤمن و پرانگیزه ای که می توانند با اراده قاطع، با نیروی جوانی، با فکر روشن، با ابتکار پی در پی، این کشور را ان شاء الله به اوج اعتلاء برسانند.

انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان