به گزارش لنگرخبر، به دنبال تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط دولت آمریکا، برخی تحلیلگران - عمدتا در رسانه های اپوزیسیون- درگیری نظامی با کشورمان را محتمل دانسته اند. در این باره اشاره به چند نکته ضروری است:

1- آمریکا به خوبی از توانایی های نظامی ایران آگاهی دارد. لذا بدیهی است بین کشوری همچون ایران با کشورهایی مانند لیبی و عراق تفاوت هایی قائل شود.

2- با توجه به تبعات چنین درگیری سنگینی، امکان هماهنگ سازی کشورهای هم پیمان آمریکا برای چنین عملیاتی تقریبا ناممکن است.

3- به گفته کارشناسان، در شرایط فعلی دولت آمریکا برای انتخاب اهداف نظامی خود مقید به رعایت محدودیت های قانون 2001 AUFM کنگره است و لذا این نام گذاری از نظر «حقوقی» تاثیری بر اختیار دولت آمریکا برای ورود به جنگ با ایران نمی گذارد، اما از نظر «روانی» و تبلیغاتی می تواند دست آنها را برای ایجاد زمینه های تقابل نظامی بازتر کند.

4- به دلیل ضعف داخلی آمریکا، امروز جنگ نیابتی علیه ایران مطلوب این رژیم است، اما این کشور هنوز نتوانسته است کشوری را بیابد که جرأت ورود به جنگ نیابتی علیه ایران را داشته باشد.

5- ایالات متحده در حال حاضر با مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی فراوانی مواجه است؛ لذا افزودن بر مشکلات از طریق ورود به جنگ سنگین با دامنه و هزینه نامشخص قابل پذیرش نیست.

6- از آنجا که رویکرد سیاست خارجی آن کشور تاثیر قاطعی در رقابت های انتخاباتی آمریکا دارد، لذا هرگونه جنگی تنها زمانی ارزش انتخاباتی خواهد داشت که نتیجه مثبت آن تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دست آید یا اینکه چشم انداز روشن و مشخصی داشته باشد زیرا در غیر این صورت فقط شکست را برای حزب جمهوری خواه تضمین خواهد کرد.

7- فقدان اطلاعات لازم و کافی غربی ها از میزان، نوع، شدت و حتی دامنه واکنش ایران هر حرکتی را در فضایی مبهم غیرعقلانی قرار می دهد و بسیاری از عقلای سیاستمدار در آمریکا از این مساله و نابخردی ترامپ نگرانی جدی دارند.

8- درمورد احتمال جنگ میان ایران و آمریکا، درنظر گرفتن مواضع و اظهارات مقامات آمریکایی ضروری است. در این خصوص پامپئو، وزیر خارجه رژیم آمریکا پس از اعلام تصمیم ترامپ علیه سپاه گفت: «اگر ایران به نیروهای (تروریست) نظامی آمریکا در منطقه حمله کند، توصیه می کنم مقامات ایران درباره این حرف شان دوباره فکر کنند.» این یعنی آمریکا درصورت عدم حمله نظامی از سوی ایران، قصد حمله نظامی ندارد؛ همچنین برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز صراحتا سیاست رژیم آمریکا را دوری از جنگ اعلام کرده است. او صراحتا گفته است: «هدف از قرار دادن نام سپاه یا هر اقدام دیگری علیه ایران، برای تغییر مسیر جمهوری اسلامی است.»

موارد فوق و پاره ای عوامل دیگر امکان درگیری گسترده نظامی را تا حد صفر پایین می آورد. درواقع آمریکا تاکتیکی را برای رسیدن به هدف خود درنظر گرفته است که «جنگ» در اولویت سیاست های آن وجود ندارد.

با این حال با توجه به سابقه جریان غرب گرا در ایران، هراس افکنی در افکار عمومی و ایجاد رعب و وحشت از آینده و ترساندن مردم از سایه جنگ، یکی از ترفندهای محتمل برخی اصلاح طلبان و دنباله های غرب در کشورمان در روزهای آتی برای جاده صاف کنی مذاکره با آمریکا و تحمیل معاهداتی همچون FATF ، CFT و پالرمو است. این میان «ایجاد خطای محاسباتی» در مسئولان و مردم، اصلی ترین پروژه جریان نفوذی خواهد بود.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان