به گزارش لنگرخبر، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان  با بیان اینکه لنگرود در انتهای آبخور سپیدرود قرار دارد و همواره شهرستان برای آب زراعی با چالش مواجه است اظهار کرد: علی رغم اینکه در سال جاری مشکل کمتری نسبت به آب داریم ولی به دلیل سنتی بودن مسیر انتقال آب، لنگرود با کمبودهایی در زمینه آب زراعی مواجه است.

وی با بیان اینکه کلنگ سد رادارکومه زده شده و در ادامه به مشکل مالکیت مواجه شدیم گفت: قرار است صحبت هایی با مدعیان تملک زمین انجام شود تا بعد از حل مالکیت زمین، کار عمرانی احداث سد ادامه پیدا کند.

مهرداد لاهوتی با اشاره به عبور رودخانه از لنگرود که شهر را به دونیم تقسیم کرده است افزود: شهرداری لنگرود در سال گذشته بخش هایی از رودخانه لنگرود را لایروبی کرده ولی طی دو دهه اخیر لایروبی کاملی از رودخانه انجام نشده و عرض رودخانه ها در این چند سال کمتر شده که باید به این موضوع توجه ویژه شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم لایروبی برخی از رودخانه های قدیمی در شهرستان لنگرود و احساس خطر کردن از بروز سیلاب در پی بارش های شدید آتی در گیلان تصریح کرد: رودخانه ای با عرض ۱۵۰ متر در شهرستان لنگرود چندین سال است که لایروبی نشده و با توجه به سیلاب هایی که داشته ایم و در آینده نیز خواهیم داشت من از عدم لایروبی و بروز سیلاب در رودخانه ها احساس خطر می کنم.

لایروبی تالاب کیاکلایه تاکنون انجام نشده و بلاتکلیف است

سرپرست فرمانداری لنگرود نیز با بیان اینکه مباحث آب زراعی یکی از مسائل مهم مسؤولین شهرستان است اظهار کرد: لنگرود در انتهای سد سنگر برای دریافت آب زراعی برای شالیزارها قرار دارد که همواره برای کشاورزان دغدغه است و مسؤولین تلاش می کنند تا کشاورزان کمترین آسیب را ببینند.

وی با بیان اینکه مشکلات کشاورزان جدی است و باید تلاش بیشتری کرد: چند ایستگاه پمپاژ و چاه های باقیمانده و تجهیزات آن جزو مطالبات کشاورزان لنگرودی است که از متولیان استانی درخواست می شود در سال جاری وضعیت این موارد را مشخص کنند.

محمد رنجبر با اذعان به اینکه لایروبی تالاب کیاکلایه تاکنون انجام نشده و بلاتکلیف است افزود: ساماندهی رودخانه ها از دیگر اقداماتی است که در شهرستان در حال انجام است ولی نیاز است در این زمینه سازمان آب منطقه ای همکاری بیشتری با مسؤولین شهرستان انجام دهد.

سرپرست فرمانداری لنگرود با اشاره به وجود 48 ایستگاه پمپاژ برای زمین های زراعی بیان کرد: از این تعداد 27 ایستگاه مربوط به جهاد کشاورزی و بقیه مربوط به آب منطقه ای است که در حال حاضر همه این ایستگاه ها فعال هستند.

لایروبی تالاب کیاکلایه لنگرود در تابستان 98

مدیرعامل جدید شرکت سهامی آب منطقه ای استان گیلان نیز با بیان اینکه در سال گذشته شرایط سختی در زمینه آب زراعی داشتیم اظهار کرد: در سال گذشته باکارهای جهادی دستگاه های متولی آب زراعی، دغدغه کشاورزان استان در زمینه کمبود آب زراعی کاهش پیدا کرد.

وحید خرمی با اشاره به اینکه لایروبی تالاب کیاکلایه در برنامه های آب منطقه ای قرار دارد گفت: 100 هکتار از تالاب کیاکلایه لنگرود بااعتبار حدود پنج میلیارد تومانی در تابستان سال جاری لایروبی می شود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان