به گزارش لنگرخبر، حبیب جهانساز صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان گیلان به دلیل آب وهوای مناسب دارای چای باکیفیتی است اظهار کرد: چای برای پرورش و رشد به خاک حاصلخیز، آب وهوای مناسب و رطوبت لازم نیاز دارد که همه این شرایط در استان گیلان فراهم و چای کاران، چای باکیفیتی را در اختیار مردم قرار می دهند به طوری که ۹۰ درصد چای کشور در گیلان تولید می شود.

وی با اشاره میزان چای تولیدشده در کشور گفت: برداشت چای خشک در استان گیلان از نهم اردیبهشت آغاز و تاکنون هفت هزار تن چای خشک در ۱۶۰ کارخانه گیلان و مازندران تولیدشده است.

رئیس سازمان چای کشور با اذعان به اینکه اکثر چای خریده شده درجه یک بوده است افزود: چای کاران امسال چای های باکیفیتی کاشت و برداشت کرده اند به طوری که ۹۹ درصد چای خریداری شده از درجه یک بوده است.

جهانساز یکی دلایل رغبت کشاورزان به کاشت چای را توجه ویژه دولت به این حوزه دانست و تصریح کرد: دولت با پرداخت وام، افزایش قیمت خرید تضمینی و همچنین همت کارخانه داران در تولید چای و دقت چای کاران، باعث افزایش ۱۰ درصدی تولید چای خشک در کشور شده است.

وی با اشاره به میزان باغ چای در استان های شمالی بیان کرد: استان های گیلان و مازندران دارای ۵۵ هزار خانوار بوده که این خانوارها ۲۵ هکتار باغ چای داشته و به صورت بهاره، تابستانه  و پائیزه تولید می کنند.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به مشکلات موجود در صنعت چای کشور افزود: چای در کشور دارای مشکلات فراوانی است که از جمله این مشکل را می توان به واردات بی رویه چای خشک خارجی، قدیمی بودن ساختار بانک ها، انباشته و غیرقابل مصرف شده چای خشک سنواتی و هزینه زیاد تولید اشاره کرد که دولت برای رفع این موانع برنامه هایی دارد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان