به گزارش لنگرخبر به نقل از ایلنا، سال ۷۸ برای نخستین بار موضوع استانی شدن انتخابات در قالب طرحی از سوی نمایندگان در پنجمین مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما بی نتیجه ماند. در سال ۸۱ با روی کار آمدن مجلس ششم، نمایندگان بار دیگر این طرح را بدون تغییر و به همان صورت قبلی تقدیم هیأت رئیسه کردند، که از پارلمان به شورای نگهبان رفت اما بازهم نتیجه ای حاصل نشد و در بلاتکلیفی ماند. سال ۸۶ هنگامی که مجلس هفتم آغاز شد، بار دیگر بهارستان نشینان پس از اعمال تغییراتی در طرح هایی که از سوی مجالس پنجم و ششم برای استانی شدن انتخابات ارائه شده بود، این طرح را به شورای نگهبان فرستادند. طرح مذکور تا دریافت نظر شورای نگهبان هم پیش رفت اما این شورا به دلیل آن چه که مغایرت با موازین شرع و قانون اساسی نامید آن را به مجلس بازگرداند.
شورای نگهبان تشدید اختلافات، قومی و قبیله ای، کاهش مشارکت مردم در انتخابات، افزایش هزینه های عمومی و ایجاد تبعیض ناروا از دلایل رد این طرح عنوان کرد. 
و اما امروز.... از همان ابتدای تشکیل مجلس دهم بحث استانی شدن انتخابات از سوی نمایندگان مطرح و تبدیل به یکی از لوایح جنجالی خانه ملت شد و مخالفان و موافقان زیادی را برای خود رقم زد. خرید و فروش رأی، بالابردن هزینه انتخابات، کاهش مشارکت مردمی، ظهور دیکتاتوری و تمرکززدایی منطقه از جمله دلایلی است که مخالفان این طرح عنوان می کنند. در مقابل، موافقان این طرح با تکیه بر این اصل که استانی شدن انتخابات کمک می کند تا نمایندگان از تمرکز بر مسائل محلی و منطقه ای به مسائل ملی بیاندیشند به دنبال تصویب نهایی این طرح هستند. آنان معتقدند که این کار به تقویت شوراهای شهر و روستا می انجامد و باعث می شود که این شوراها با تمرکز بر مسائل محلی و منطقه ای به یک پارلمان محلی تبدیل شوند و اینگونه کارایی بیشتری خواهند داشت. در کنار این دو نظریه، محور سومی هم برای این طرح مطرح است، عده ای از کارشناسان و نمایندگان عنوان می کنند به دلیل آنکه ساز و کار حزبی مناسبی در کشور وجود ندارد، نمی توان به صورت علمی و عملی این طرح را پیش برد. مطرح کنندگان این نظریه معتقد هستند در جمهوری اسلامی ایران تحزب هیچ گاه جایگاه خود را در سال های پس از انقلاب پیدا نکرده و نتوانسته اثرگذاری مثبتی بر تحولات سیاسی و اجتماعی داشته باشد و این موضوع بستگی دارد که قانون چقدر به احزاب در قانون استانی شدن انتخابات مجلس نقش دهد. با استانی شدن انتخابات انگیزه های مردم برای مشارکت کاهش پیدا می کند حسین مظفر در گفت وگو با ایلنا، درباره بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: طرح استانی شدن انتخابات که در سیاست های کلی نظام که پیشنهادی مجمع هم بوده از سوی مقام معظم رهبری تاکنون ابلاغ نشده است و در سیاست کلی نظام نه آمده و نه مصوب شده است. علت این امر آن  است که این طرح منجر به کاهش مشارکت های مردمی می شود. وی معتقد است: حال شاید این طرح مزایایی مانند اینکه نمایندگان از حوزه های منطقه ای خودشان خارج می شوند و به سطح استان می آیند، داشته باشد و یا این که ملی تر بیندیشند و بیشتر به وظایف نظارتی شان عمل کنند اما از سوی دیگر مشخص نیست که در همه مناطق افراد توانمند وجود داشته باشند. به گفته مظفر طرح استانی شدن انتخابات را مطرح می کنند تا از ظرفیت ها و امکانات هر استان استفاده کنند و افراد قوی تر وارد میدان شوند، اما چون مسئله انتخابات رقابت است و از سوی دیگر نماد دموکراسی محسوب می شود و هرچه آرای مردم بیشتر باشد موجب اقتدار و تقویت نظام می شود، استانی شدن انتخابات باعث کاهش شور، نشاط، رقابت و سقبت گرفتن در امر انتخابات می شود. وی با تاکید بر اینکه با استانی شدن انتخابات انگیزه های مردم برای مشارکت کاهش پیدا می کند، عنوان می کند: نظام اقتدارش به حضور و مشارکت مردم است، خدا را شکر طی این چهل سال آمار حضور مردم از آمار جهانی هم بالاتر است و شاید این موضوع (استانی شدن انتخابات) به این اقتدار لطمه بزند.
 نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی  راهی جر استانی شدن انتخابات برای برگزاری آن نمی داند و معتقد است  دیر یا زود باید این اتفاق بیفتد تا مجلس به جایگاه واقعی خود که قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است برسد.
مهرداد بائوج لاهوتی در گفت وگو  با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره استانی شدن انتخابات خاطرنشان کرد: باید کارهای حوزه های انتخابیه به پارلمان های محلی که همان شوراهای شهر و روستاست واگذار شود و مجلس به وظیفه ذاتی خود که محور نخست آن قانون گذاری و نگاه کلان و ملی است، بپردازد. نماینده مردم لنگرود تاکید کرد: رفته رفته احزاب باید شکل بگیرند و در شکل دادن افراد و لیست ها نقش مهمی را ایفا کنند؛ زیرا اگر فردی از طریق حزبی وارد مجلس و کارزار انتخابات شود، شما می دانید جریان و افرادی هستند که پاسخگوی رفتار آن شخص باشند. وی در خصوص اینکه گفته می شود استانی شدن انتخابات می تواند محلی برای پول پاشی باشد، بیان گرد: اصلا چنین چیزی نیست، اتفاقا هنگامی که احزاب به میدان بیایند و همه چیز شفاف باشد دیگر ما شاهد پول پاشی در انتخابات نخواهیم بود. لاهوتی گفت: هنگامی که احزاب به صورت جدی وارد شوند، لیست ارائه می دهند و دیگر ما شاهد حضور افراد با مقاصد و اقدامات خاص نیستیم. اما عده دیگری از کارشناسان و اهالی فن اعتقاد دارند که استانی شدن انتخابات می تواند شمشیر دولبه باشد که هم خوب و مفید و هم مضرراتی داشته باشد.
نماینده مردم ملایر  اعتقاد دارد که استانی شدن انتخابات می تواند مزایا و معایبی داشته باشد و نباید صفر و صدی به این موضوع نگاه کرد.
احدی آزادیخواه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، به عنوان موافق استانی شدن انتخابات می گوید: استانی شدن انتخابات باعث می شود نمایندگان از مشغول شدن به کارهای غیرضروری دست بکشند و به کارهای اصلی و ملی تر بپردازند و مجلس به سمت تزار واقعی خود حرکت می کند. وی افزود: با استانی شدن انتخابات تعامل بین مجمع نمایندگان استان بسیار بیشتر خواهد شد. این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره معایب این طرح می گوید: در کنار مزایایی که این طرح دارد می توان به این موضوع اشاره کرد که این کار از رویش جدید ممانعت خواهد کرد و کار را برای کسی که رویش انقلابی دارد سخت تر می کند. وی در بخشی دیگری از سخنان خود به احزاب و نقش آنان در اجرایی شدن این قانون اشاره می کند که به دلیل این که احزاب در کشور ما جا نیفتاده اند ،می توانند مشکلاتی را به وجود بیاورند. به گفته آزادی خواه ما استانداردهای شکل گیری احزاب را بلد نیستیم و نمی توانیم آن ها را اجرایی کنیم . نماینده مردم ملایر تاکید کرد: مشکل بعدی در این طرح تبلیغات است، اگر نمایندگان از رسانه های استانی استفاده کنند بسیار خوب است اما اگر بنا باشد از همان شیوه سنتی و معمول برای تبلیغات استفاده شود، هزینه انتخابات قطعا چندین و چند برابر خواهد که این خود یک عیب بسیار بزرگ است. وی درخصوص اینکه پارلمان چگونه می تواند به استانی شدن انتخابات کمک کند، بیان کرد: مجلس باید تکلیف گرا باشد؛ چیزی که باعث می شود مجلس بیشتر و بهتر به وظیفه خود عمل کند اجرایی شدن و یا اجرایی نشدن انتخابات نیست و نباید هم خیلی ملاک باشد بلکه پارلمان و وکلای ملت باید به سمت و سویی بروند که به کار نظارتی خود برسند.
نماینده مردم دورود معتقد است در صورت استانی شدن انتخابات، انگیزه حضور مردم کاهش یافته و مشارکت در انتخابات کاهش می یابد.
مجید کیانپور در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در مخالفت با این طرح گفت: در صورت استانی شدن انتخابات، هزینه های انتخابات به شدت افزایش می یابد و برای نامزدها غیرممکن خواهد بود که با اتکا به خود در انتخابات پیروز شوند.

نماینده مردم ازنا و دورود تاکید کرد: در صورت استانی شدن انتخابات، انگیزه حضور مردم کاهش یافته و مشارکت در انتخابات کاهش می یابد.

وی ادامه داد: در این صورت تنها افرادی که در سطح استانی و ملی مشهور هستند به مجلس راه خواهند یافت و افراد نخبه نمی توانند در انتخابات حضور یابند. بخش مهمی از توسعه مناطق محروم ناشی از همت نمایندگان است که در صورت استانی شدن انتخابات، توجه به مناطق محروم کاهش می یابد.

دست رد شورای نگهبان به استانی شدن انتخابات

طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه (۹ اردیبهشت) در مجلس تصویب شد، اما شاه بیت این طرح، بر استانی شدن انتخابات مجلس دلالت دارد. استانی شدن انتخابات مجلس جزئی از کل طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات است، اما به دلیل آنچه که کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس اعتقاد دارند، این جزء، پیچیده و با دشواری های بسیار زیادی در اجرا همراه است. با همه این ها عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در روزهای گذشته با اشاره به اینکع استانی شدن انتخابات در قالب اصلاحیه قانون انتخابات ساعت ها در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار گرفت و همچنان ادامه دارد، نوشت: کلیات طرح استانی شدن انتخابات قابل قبول است اما شیوه های اجرایی آن ابهاماتی دارد. در مواردی حقوق رای دهندگان و نامزدها نادیده گرفته شده و ناقض عدالت انتخاباتی است. انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان