انتقال خاک به خارج از کشور ممنوع شد

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ۱۰:۵۰ چاپ کد خبر: 105683
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر،  معصومه حسین پور، مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر گفت: لایحه حفاظت از خاک بعد از 14 سال تلاش تخصصی و مستمر سازمان حفاظت محیط زیست در مجلس شورای اسلامی  تصویب و همزمان با هفته محیط زیست، به تایید شورای نگهبان رسید.

حسین پور تصریح کرد: در قانون حفاظت از خاک سازمان محیط زیست  مکلف به شناسایی مواد آلاینده خاک و اشخاص آلوده کننده آن و اعلام وقوع وضعیت اضطراری براساس حدود مجاز آلودگی خاک و آلاینده های ورودی به آن برای کاربری های مختلف خاک است.

 وی ادامه داد: همچنین بهره ‏برداران واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و معدنی که در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و شهرک ها و نواحی صنعتی فعالیت می کنند، مکلف به رعایت مفاد این قانون هستند.

حسینی درباره انتقال خاک به خارج از کشور گفت: در این قانون انتقال خاک به خارج از کشور ممنوع است و فقط خروج مواد معدنی و مقادیر کمِ خاک به منظور امور پژوهشی پس از رعایت فرایند قانونی مربوط   مستثنی است.

مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست درباره نقش دیگر نهادها در این قانون گفت: بر اساس این قانون قوه قضائیه به منظور رسیدگی به جرائم موضوع نسبت به ایجاد شعب تخصصی اقدام  و به جرائم مربوط خارج از نوبت رسیدگی می کند.  بر اساس این  قانون عملیات معدنی هم منوط به رعایت ضوابط زیست محیطی خواهد بود.

پیش از تائید این لایحه  از سوی شورای نگهبان، عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درخصوص شواهد و مستنداتی که رسانه ها درباره خروج خاک کشاورزی ایران از مبادی خروجی استان های بوشهر و هرمزگان به کشورهای قطر و امارات و با نام «خاک شیرین» منتشر کرده اند، گفته بود: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خاک زراعی مرغوب ندارند و حتی خاک باغچه و گلخانه های خودشان را از خاک کشاورزی سایر کشورها تهیه می کنند؛ به همین دلیل خاک حاصلخیز کشاورزی ایران در قالب مواد کانی غیرفلزی و محموله های شن، ماسه و صادر می شود تا به نوعی قانون را هم دور زده باشند و کسی مانع این خاک فروشی سرزمینی نشود.

وی با اشاره به فرسایش و کم بازده شدن خاک ایران  به دلیل ادامه این نوع صادرات  اظهار داشت: باید امنیت ملی در این مورد رعایت شود و همان گونه که خاک در مرزبندی ها و حفظ کیان میهن مهم است و قلمرو و وضعیت جغرافیایی یک کشور را تعیین می کند، باید فروش خاک کشاورزی نیز خط قرمز ما باشد.

اما علی مریدی مدیر کل دفتر آب و خاک محیط زیست در واکنش به فروش خاک ایران به قطر گفته بود کشورهای عربی حوزه خلیج فارس  خاک زراعی مرغوب ندارند و حتی خاک باغچه و گلخانه های خودشان را از خاک کشاورزی سایر کشورها تهیه می کنند. البته درخواست قانونی صدور خاک به این کشور رد شده بود.

مریدی با بیان اینکه در قانون خاک، صادرات خاک معدنی مجاز است،گفت: به شرط احتمال برخی تاجران به جای خاک معدنی سراغ خاک های زراعی می روند چون استخراج خاک زراعی راحت تر است اما خاک معدنی نیاز به انفجار و عملیات معدنی دارد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان