عودت پرونده‌ ثبت‌نامی دانش‌آموزان گیلانی به بهانه محدوده جغرافیایی
عودت پرونده‌ ثبت‌نامی دانش‌آموزان گیلانی به بهانه محدوده جغرافیایی

هدایت اجباری والدین دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در برخی مدارس و عدم ثبت‌نام آن‌ها در مدارس خوب دولتی به بهانه محدوده جغرافیایی از مهم‌ترین مشکلات والدین دانش‌آموزان گیلانی است که با آغاز فصل ثبت‌نام گریبان گیر آنان می‌شود.

به گزارش لنگرخبر به نقل از فارس، با شنیدن زنگ فصل ثبت‌نام مدرسه، بازهم آهنگ تبعیض در ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس خوب دولتی با شعار ارتقای عدالت آموزشی در آموزش‌وپرورش شنیده‌شده و متأسفانه سال‌هاست که باوجود ادعا برای ارتقای عدالت آموزشی، هرسال در سایه روزمرگی آموزش‌وپرورش، دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار و آسیب‌پذیر با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

با توجه به حساسیت اولیای دانش‌آموزان برای ثبت‌نام دانش‌آموزان خود در مدارسی که از حداقل‌های استاندارد آموزشی و فضای فیزیکی برخوردار است موجب شده تا هجوم به سمت مدارس سرشناس دولتی که البته تعداد آن قابل‌عرض نیست زیاد شود، هرچند که این خواسته و رغبت برای ثبت‌نام در مدارس خوب دولتی اصلاً خواسته زیاد و غیرمنطقی نبوده و نظام آموزشی مکلف به ایجاد بستر مناسب مدارس برای تحصیل دانش‌آموزان است.

شنیده‌شده برخی از مدارس که به لحاظ کیفیت آموزشی و فضای فیزیکی خیلی وضعیت مناسبی ندارند، صندلی‌هایش هنوز پر نشده و متأسفانه آموزش‌وپرورش استان گیلان به‌جای ارتقای کیفیت این مدارس، با مدارس خوش‌نام دولتی به دلیل استقبال زیاد دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها برخورد کرده و پرونده‌های ثبت‌نام‌شده توسط مدیر را جدا کرده و تذکر جدی به مدیر موفق این مدارس جهت بازگرداندن پرونده‌های ثبت‌نامی به اولیای دانش‌آموزان داده است.

چه اتفاقی افتاده که آموزش‌وپرورش استان گیلان به‌جای تشویق و حمایت از مدیران موفق با همه کمبودهای موجود در فضای آموزشی و به بهانه ترغیب خانواده‌ها به سایر مدارس، با مدیر مربوطه برخورد کرده و خانواده‌ها را برای ثبت‌نام به سمت مدارسی مبتلا به روزمرگی شده هدایت می‌کنند.

با توجه به پاسخگویی‌های کلی آموزش‌وپرورش استان گیلان در موضوعات مختلف، دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها به‌خصوص آن‌هایی که پرونده‌های ثبت‌نامی آن‌ها دریافت و مجدد به آن‌ها عودت داده‌شده است آن‌هم در این زمان از فصل ثبت‌نام، از این سیاستِ سؤال‌برانگیز آموزش‌وپرورش حیرت‌زده کرده است، چرایی برخورد جدی با مدیر موفق تنها به دلیل ترغیب خانواده‌ها برای ثبت‌نام در آن مدرسه خوب دولتی و متأسفانه سکوت این اداره در برابر اینکه چرا مابقی مدارس از چنین موقعیتی برخوردار نیستند سؤالی بی‌پاسخ است و متأسفانه باوجود مشکلات موجود در آموزش‌وپرورش و تصمیمات سلیقه‌ای در این اداره اولیای دانش‌آموزان را سرگردان کرده است.

فشار مضاعف آموزش‌وپرورش به مدارس موفق

یکی از اولیای دانش‌آموزان پایه اول در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه مدت‌ها از مدیریت خوب مدرسه‌ای در ناحیه دو رشت و فضای مناسب و آموزش مطلوب در آن تحقیق کرده بودم اظهار کرد: با توجه به همه سختی‌ها در ثبت‌نام و تکمیل پرونده دانش‌آموزان در پایه اول ابتدایی، متأسفانه با من تماس گرفته که اداره به دلیل دوری راه که من آن را بهانه اداره برای عدم تحصیل دانش‌آموزان در یک مدرسه خوب و موفق می‌نامم، با حضور فرزندم در آن مدرسه مخالفت کرده است.

عزیز درخشنده با اظهار تأسف از این تصمیم اداره آموزش‌وپرورش ناحیه ۲ رشت تصریح کرد: تعجب می‌کنم از اینکه آموزش‌وپرورش باید برخورد قاطعانه خود را در برابر برخی از مدارس دولتی که صندلی کلاس اول آن خالی مانده هزینه کند اما همه فشار نظارتی خود را به مدارس خوبی اختصاص می‌دهند که از رغبت بیشتری برای ثبت‌نام برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پرونده به دست و متحیر از این تصمیم و سیاست آموزش‌وپرورش هنوز فرزندم را ثبت‌نام نکرده‌ام، بیان کرد: چگونه است که مدارس موفق باید در معرض نظارت سلیقه‌ای و مدارسی که غیر موفق‌اند در سایه غفلت آموزش‌وپرورش به حال خود روانه شوند و قدمی برای ارتقاء وضعیت آموزشی در راستای ترغیب خانواده‌ها برای ثبت‌نام در آن‌ها برداشته نشود؟

سیاست آموزش‌وپرورش، ترغیب خانواده‌ها برای ثبت‌نام در مدارس غیردولتی است

اولیای دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه متأسفانه آموزش‌وپرورش به‌جای ارتقای فضای آموزشی در مدارس دولتی، زمینه حضور دانش‌آموزان برای مدارس غیردولتی را فراهم می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه مدارس خوب دولتی، هیئت‌امنایی‌ها و مدارس شاهد اولویت ثبت‌نام خود را برای برخی از خانواده‌ها ازجمله فرهنگیان در نظر گرفته و دانش‌آموزان خانواده‌هایی که فرهنگی نبوده و یا از سهمیه‌های برخوردار نیستند به‌ناچار یا باید زیر بار هزینه‌های سرسام‌آور مدارس غیردولتی کمر خم کنند یا علی‌رغم میل باطنی در مدارسی که هیچ تلاشی برای ارتقای وضعیت آموزشی آن مدارس صورت نگرفته ثبت‌نام کنند.

امینه منفرد زاده با انتقاد از وضعیت عدالت آموزشی در استان گیلان بیان کرد: مناطق آسیب‌پذیر و کم برخوردار در طی سالیان سال همان‌گونه آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار باقیمانده، اما مدارس هیئت‌امنایی و شاهد روزبه‌روز به لحاظ آموزشی و کیفیت ساختمان ارتقا می‌یابد؛ آیا وصف چنین وضعیتی را می‌توان عدالت آموزشی نامید؟ آیا مدیرکل محترم حاضر است که دلبندان خود نیز در چنین مدارس کم برخورداری تحصیل کنند؟

وی با بیان اینکه سکوت چشمان نظارتی آموزش‌وپرورش در قبال چنین بی‌عدالتی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، افزود: هرسال وضعیت عدالت آموزشی و ثبت‌نام برابر شرایط بدتری نسبت به سال گذشته را به خود اختصاص می‌دهد، سؤال ما اینجاست تا کی فرزندان ما با چنین وضعیت نابرابری نسبت به فرزندانِ ازمابهتران باید دست‌وپنجه نرم کنند آیا کسی پاسخگوی این بی‌عدالتی هست؟

این اولیای دانش‌آموز با بیان اینکه آموزش‌وپرورش به بهانه ثبت‌نام دانش‌آموزان غیر محدوده با مدارس موفق برخورد می‌کند، افزود: چنین قانونی اگرچه به‌ظاهر عادلانه است اما در حقیقت ظلم بزرگی در حق سایر دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد چراکه ساکنین حوالی مدارس مناطق کم برخوردار که سال‌به‌سال هم آسیب‌پذیرتر می‌شود، باید فرزندانشان را در این مدارس و ساکنین حوالی مدارس برخوردار تنها به دلیل مجاورت و همسایگی باید در مدارس مطلوبی تحصیل کنند، چنین وضعیتی اصلاً با عدالت آموزشی هم‌خوانی ندارد.

منفردزاده با انتقاد از عدم پاسخگویی آموزش‌وپرورش استان گیلان افزود: مگر شرایط برابر در همه مدارس را فراهم کرده‌اند که با حربه محدوده یا غیر محدوده بودن با مدرسه‌ای، پرونده‌ها را عودت داده یا اصلاً ثبت‌نام نمی‌کنند، آیا مسؤولین محترم خود حاضرند فرزندانشان در این مدارس تحصیل کنند؟

تأکید بر عدالت آموزشی

نادر جهان آرای مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان در نشست خبری با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی اظهار کرد: همه دست‌اندرکاران در تلاش هستند تا عدالت آموزشی را افزایش دهند، اگرچه برخی از قوانین و دستورالعمل‌ها زمینه‌ساز افزایش نابرابری بوده اما نظام مقدس جمهوری اسلامی در جهت کاهش نابرابری‌ها آموزشی با تقویت مدارس روستایی و شبانه‌روزی گام مهمی در کاهش بی‌عدالتی برداشته است.

به گزارش فارس، بیش از سه میلیون دانش‌آموز در مدارس دولتی استان گیلان مشغول به تحصیل بوده که قرار است در این مدارس همگام با دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی تأثیر۳۰ درصدی معدل در کنکور را تجربه کنند لذا امیدواریم وزارت آموزش‌وپرورش خاصه اداره آموزش‌وپرورش گیلان در مسیر برابر سازی شرایط تحصیل دانش‌آموزان گامی محکم و استوار بردارد.

انتهای پیام/