به گزارش لنگرخبر به نقل از فارس، با شنیدن زنگ فصل ثبت نام مدرسه، بازهم آهنگ تبعیض در ثبت نام دانش آموزان در مدارس خوب دولتی با شعار ارتقای عدالت آموزشی در آموزش وپرورش شنیده شده و متأسفانه سال هاست که باوجود ادعا برای ارتقای عدالت آموزشی، هرسال در سایه روزمرگی آموزش وپرورش، دانش آموزان مناطق کم برخوردار و آسیب پذیر با مشکلات عدیده ای دست وپنجه نرم می کنند.

با توجه به حساسیت اولیای دانش آموزان برای ثبت نام دانش آموزان خود در مدارسی که از حداقل های استاندارد آموزشی و فضای فیزیکی برخوردار است موجب شده تا هجوم به سمت مدارس سرشناس دولتی که البته تعداد آن قابل عرض نیست زیاد شود، هرچند که این خواسته و رغبت برای ثبت نام در مدارس خوب دولتی اصلاً خواسته زیاد و غیرمنطقی نبوده و نظام آموزشی مکلف به ایجاد بستر مناسب مدارس برای تحصیل دانش آموزان است.

شنیده شده برخی از مدارس که به لحاظ کیفیت آموزشی و فضای فیزیکی خیلی وضعیت مناسبی ندارند، صندلی هایش هنوز پر نشده و متأسفانه آموزش وپرورش استان گیلان به جای ارتقای کیفیت این مدارس، با مدارس خوش نام دولتی به دلیل استقبال زیاد دانش آموزان و خانواده های آن ها برخورد کرده و پرونده های ثبت نام شده توسط مدیر را جدا کرده و تذکر جدی به مدیر موفق این مدارس جهت بازگرداندن پرونده های ثبت نامی به اولیای دانش آموزان داده است.

چه اتفاقی افتاده که آموزش وپرورش استان گیلان به جای تشویق و حمایت از مدیران موفق با همه کمبودهای موجود در فضای آموزشی و به بهانه ترغیب خانواده ها به سایر مدارس، با مدیر مربوطه برخورد کرده و خانواده ها را برای ثبت نام به سمت مدارسی مبتلا به روزمرگی شده هدایت می کنند.

با توجه به پاسخگویی های کلی آموزش وپرورش استان گیلان در موضوعات مختلف، دانش آموزان و خانواده های آن ها به خصوص آن هایی که پرونده های ثبت نامی آن ها دریافت و مجدد به آن ها عودت داده شده است آن هم در این زمان از فصل ثبت نام، از این سیاستِ سؤال برانگیز آموزش وپرورش حیرت زده کرده است، چرایی برخورد جدی با مدیر موفق تنها به دلیل ترغیب خانواده ها برای ثبت نام در آن مدرسه خوب دولتی و متأسفانه سکوت این اداره در برابر اینکه چرا مابقی مدارس از چنین موقعیتی برخوردار نیستند سؤالی بی پاسخ است و متأسفانه باوجود مشکلات موجود در آموزش وپرورش و تصمیمات سلیقه ای در این اداره اولیای دانش آموزان را سرگردان کرده است.

فشار مضاعف آموزش وپرورش به مدارس موفق

یکی از اولیای دانش آموزان پایه اول در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه مدت ها از مدیریت خوب مدرسه ای در ناحیه دو رشت و فضای مناسب و آموزش مطلوب در آن تحقیق کرده بودم اظهار کرد: با توجه به همه سختی ها در ثبت نام و تکمیل پرونده دانش آموزان در پایه اول ابتدایی، متأسفانه با من تماس گرفته که اداره به دلیل دوری راه که من آن را بهانه اداره برای عدم تحصیل دانش آموزان در یک مدرسه خوب و موفق می نامم، با حضور فرزندم در آن مدرسه مخالفت کرده است.

عزیز درخشنده با اظهار تأسف از این تصمیم اداره آموزش وپرورش ناحیه ۲ رشت تصریح کرد: تعجب می کنم از اینکه آموزش وپرورش باید برخورد قاطعانه خود را در برابر برخی از مدارس دولتی که صندلی کلاس اول آن خالی مانده هزینه کند اما همه فشار نظارتی خود را به مدارس خوبی اختصاص می دهند که از رغبت بیشتری برای ثبت نام برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه پرونده به دست و متحیر از این تصمیم و سیاست آموزش وپرورش هنوز فرزندم را ثبت نام نکرده ام، بیان کرد: چگونه است که مدارس موفق باید در معرض نظارت سلیقه ای و مدارسی که غیر موفق اند در سایه غفلت آموزش وپرورش به حال خود روانه شوند و قدمی برای ارتقاء وضعیت آموزشی در راستای ترغیب خانواده ها برای ثبت نام در آن ها برداشته نشود؟

سیاست آموزش وپرورش، ترغیب خانواده ها برای ثبت نام در مدارس غیردولتی است

اولیای دانش آموز پایه سوم ابتدایی نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه متأسفانه آموزش وپرورش به جای ارتقای فضای آموزشی در مدارس دولتی، زمینه حضور دانش آموزان برای مدارس غیردولتی را فراهم می کند، اظهار کرد: متأسفانه مدارس خوب دولتی، هیئت امنایی ها و مدارس شاهد اولویت ثبت نام خود را برای برخی از خانواده ها ازجمله فرهنگیان در نظر گرفته و دانش آموزان خانواده هایی که فرهنگی نبوده و یا از سهمیه های برخوردار نیستند به ناچار یا باید زیر بار هزینه های سرسام آور مدارس غیردولتی کمر خم کنند یا علی رغم میل باطنی در مدارسی که هیچ تلاشی برای ارتقای وضعیت آموزشی آن مدارس صورت نگرفته ثبت نام کنند.

امینه منفرد زاده با انتقاد از وضعیت عدالت آموزشی در استان گیلان بیان کرد: مناطق آسیب پذیر و کم برخوردار در طی سالیان سال همان گونه آسیب پذیر و کم برخوردار باقیمانده، اما مدارس هیئت امنایی و شاهد روزبه روز به لحاظ آموزشی و کیفیت ساختمان ارتقا می یابد؛ آیا وصف چنین وضعیتی را می توان عدالت آموزشی نامید؟ آیا مدیرکل محترم حاضر است که دلبندان خود نیز در چنین مدارس کم برخورداری تحصیل کنند؟

وی با بیان اینکه سکوت چشمان نظارتی آموزش وپرورش در قبال چنین بی عدالتی زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، افزود: هرسال وضعیت عدالت آموزشی و ثبت نام برابر شرایط بدتری نسبت به سال گذشته را به خود اختصاص می دهد، سؤال ما اینجاست تا کی فرزندان ما با چنین وضعیت نابرابری نسبت به فرزندانِ ازمابهتران باید دست وپنجه نرم کنند آیا کسی پاسخگوی این بی عدالتی هست؟

این اولیای دانش آموز با بیان اینکه آموزش وپرورش به بهانه ثبت نام دانش آموزان غیر محدوده با مدارس موفق برخورد می کند، افزود: چنین قانونی اگرچه به ظاهر عادلانه است اما در حقیقت ظلم بزرگی در حق سایر دانش آموزان اتفاق می افتد چراکه ساکنین حوالی مدارس مناطق کم برخوردار که سال به سال هم آسیب پذیرتر می شود، باید فرزندانشان را در این مدارس و ساکنین حوالی مدارس برخوردار تنها به دلیل مجاورت و همسایگی باید در مدارس مطلوبی تحصیل کنند، چنین وضعیتی اصلاً با عدالت آموزشی هم خوانی ندارد.

منفردزاده با انتقاد از عدم پاسخگویی آموزش وپرورش استان گیلان افزود: مگر شرایط برابر در همه مدارس را فراهم کرده اند که با حربه محدوده یا غیر محدوده بودن با مدرسه ای، پرونده ها را عودت داده یا اصلاً ثبت نام نمی کنند، آیا مسؤولین محترم خود حاضرند فرزندانشان در این مدارس تحصیل کنند؟

تأکید بر عدالت آموزشی

نادر جهان آرای مدیرکل آموزش وپرورش استان گیلان در نشست خبری با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی اظهار کرد: همه دست اندرکاران در تلاش هستند تا عدالت آموزشی را افزایش دهند، اگرچه برخی از قوانین و دستورالعمل ها زمینه ساز افزایش نابرابری بوده اما نظام مقدس جمهوری اسلامی در جهت کاهش نابرابری ها آموزشی با تقویت مدارس روستایی و شبانه روزی گام مهمی در کاهش بی عدالتی برداشته است.

به گزارش فارس، بیش از سه میلیون دانش آموز در مدارس دولتی استان گیلان مشغول به تحصیل بوده که قرار است در این مدارس همگام با دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی تأثیر30 درصدی معدل در کنکور را تجربه کنند لذا امیدواریم وزارت آموزش وپرورش خاصه اداره آموزش وپرورش گیلان در مسیر برابر سازی شرایط تحصیل دانش آموزان گامی محکم و استوار بردارد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : تجربه مدرسه

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان