به گزارش لنگرخبر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضائی خراسان رضوی که در ستاد دادگستری کل این استان برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش های دادگستری خراسان رضوی در کاهش پرونده های ورودی، گفت: کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی امری مهم و مورد تاکید است و در همه بخش های قوه قضائیه، دادستان ها و روسای کل دادگستری ها با همکاری دستگاه های اداری در کشور باید تحقق این مهم تلاش کنند.

رئیس قوه قضائیه افزود: آن دسته از مسائلی که می تواند بدون آمدن به عدلیه حل شود حتما باید راهکارهایی برای آن اندیشید و این یک موضوع چند وجهی است که همکاری سایر نهادها را هم می طلبد.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای کاهش پرونده در دستگاه قضایی، کاهش زمینه های ارتکاب جرم در جامعه است، متذکر شد:کاهش ورودی یک راهکار ندارد، بلکه به صورت یک موضوع چند ضلعی و یک بسته ای است که باید همه آن به کار آید تا منجر به کاهش ورودی به دادگستری شود.

رئیسی تصریح کرد: ۹ درصد کاهش پرونده های ورودی که در سال جاری در دادگستری این استان داشته اید باید به یک برنامه ریزی جامع و پیگیر دنبال و تبدیل به جریان فراگیر برای کاهش ورودی پرونده به دادگستری شود. رئیس قوه قضائیه گفت: منتظر نباشید دستورالعملی از تهران ابلاغ شود، یکسری ابتکاراتی است که در استان ها و شهرستان ها مسؤولان انجام می دهند که بسیار قابل توجه است.

وی ادامه داد: امروز صبح قبل از آمدن در جمع شما و ابتدای ساعت های اداری به یکی از مجموعه های قضایی سر زدم بعضی از همکاران ابتکارات قابل توجهی داشتند که توصیه کردم آن را منتقل کنند، چراکه مهم بود، مشکلاتی هم وجود داشت که به آنها رسیدگی می شود.

رئیسی اظهار کرد: کاهش ورودی یکی از مسائل مهم است و در ارائه آمار باید دقت کنید هم آمار کم را زیاد دادن و هم آمار زیاد را کم دادن بد است، بلکه آمار را باید واقعی داد.

رئیس قوه قضائیه افزود: ساختن آمار امر مهمی است و باید دقت کافی لحاظ شود، به طور مثال، یک پرونده ای است ۲۰ شاکی دارد به نام ۲۰ شاکی که پرونده ثبت شود، می شود ۲۰ پرونده، در حالی که این یک پرونده است، اگر گفتید پرونده ۲۰ شاکی دارد، حال ۲۰ پرونده تلقی شد نیز آمار نادرستی است و یک پرونده به حساب می آید که ۲۰ شاکی دارد، به همان ترتیب اگر ۲۰ پرونده یک پرونده تلقی شود آن هم نادرست است و باید آمار واقعی باشد.

وی با اشاره به اینکه ما آمار و عدد را شاخص مهمی می دانیم و نمی شود از دستور خارج کرد، اما آمار، آمارگرایی و آمارزدگی امر ناصحیح و ناصوابی است، عنوان کرد: زمانی یک پرونده ساعت ها، روزها و هفته ها وقت یک قاضی را می گیرد، به ظاهر یک پرونده تلقی می شود، اما در باطن شاید ۱۰۰ یا صد ها پرونده تلقی شود، حتما باید به کیفیت در کنار کمیت توجه کنیم و بهره وری هم بر این اساس مورد توجه قرار بگیرد.

رئیسی افزود: اسناد رسمی باید به عنوان یک موضوعی از نظامات اجتماعی باشد، این نظم در اسناد است، اما اگر در جامعه حاکم نکنیم، تثبیت مالکیت نمی شود، حقوق افراد ضایع می شود و عوارضی دارد که قابل تحمل نیست.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: این موضوع در مسائل شرعی و قانونی هم نسبت به نظامات اجتماعی یک جایگاهی دارد که برای نظم در جامعه می توان با محترم شمردن اراده افراد احکامی را وضع کرد، نظمی که تثبیت مالکیت می کند و اجازه نمی دهد افراد به حدود دیگران تجاوز کنند.

وی تاکید کرد: ما باید در جهت نظام بخشی به اسناد مالکیت اقدام کنیم و حتما به دنبال رسمی شدن اسناد برویم، این هیچ گونه خدشه ای به حاکمیت اراده افراد وارد نمی کند.

رئیسی با بیان اینکه کاهش جمعیت کیفری یکی از سیاست های مهم قوه قضائیه است، خاطرنشان کرد: زندان فقط باید برای افراد شرور که جامعه را ناامن می کنند وجود داشته باشد، اما کسی که مبلغی را باید بپردازد و ندارد نباید به حبس برود و این در فقه هم هست که اگر کسی بدهکار است و توان پرداخت ندارد به زندان انداختن او درست نیست.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: وقتی ما این حرف را مطرح کردیم برخی خانم ها نگران شدند، حرف ما این است که اگر مردی داشته باشد باید مهریه را که دین قطعی است پرداخت کند، اما وقتی گفتیم مرد برای مهریه نباید به زندان برود منظورمان مردی است که واقعا توان پرداخت ندارد و در صورت اثبات ناتوانی و اعسار باید بیرون از زندان باشد و مهریه همسرش را با قسط بندی پرداخت کند، چون بودن او در زندان مشکل همسرش را حل نمی کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از تاکیدات ما در این دوره، کاهش جمعیت کیفری است، گفت: مواردی که متهم می تواند بازداشت نشود و تصمیم بر عهده قاضی است تا جایی که می تواند باید از حکم بازداشت و قرارهایی که منجر به بازداشت، خودداری کند، چراکه بازداشت راهکار نیست و از طرفی کاهش جمعیت کیفری و زندانی می تواند به بازسازی شخصیت زندانی ها کمک کند.

رئیسی ادامه داد: زندان فقط جایی برای حبس نیست، بلکه باید تلاش شود تا شخصیت زندانی بازسازی شود، این در صورتی است که همکاران ما در زندان ها فراغتی داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه سخنان خود به بحث سلامت اداری در این قوه هم اشاره کرد و گفت: سلامت اداری برای همه دستگاه ها امر مهمی است و برای ما در دستگاه قضا امر مهم تری است، عموم همکاران ما چهره های خدوم، سالم و مقاوم در برابر لغزش و دارای روحیه تقوای الهی هستند، نباید اجاره داد صفحه سفید عدالت قُضات و همکاران ما به خاطر چند قاضی خاطی بد جلوه داده شود.

وی تاکید کرد: ناسلامتی هر کس که با پرونده های قضایی سر و کار دارد، مانند ضابط، کارشناس، وکیل و قاضی را برنمی تابیم و رفتارمان در این مورد شدیدتر هم می شود.

رئیسی گفت: اگر گفته شود که با دو قاضی ناسالم برخورد شد، آیا این تضعیف دستگاه است یا تقویت آن؟ نگاه ما این است که این موجب تقویت است، اگر بگوییم در یک مجموعه متدین و صالح با یک نفر ناسالم برخورد شده، تردید نکنید که این موجب تقویت دستگاه است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: یک وقت مقام معظم رهبری فرمودند در خصوص گزارشاتى که از این قوه مى دهید، نگاه کنید به خروجى کار و اینکه نگاه مردم نسبت به شما چیست، ما باید ببینیم نگاه مردم و نگاه نخبگان به مجموعه ما چیست؟ ما حکم خود را براى دیگران باید تبیین کنیم، این حکمى که در مورد پدیده صادر شد، من اینجا از زحمات قاضى و همکاران پرونده و تحقیقاتى که در این مدت انجام شده، تقدیر مى کنم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید حکم مان را برای دیگران تبیین کنیم، اظهار کرد: حکمی که برای پدیده ابلاغ شود سوالاتی را در ذهن مردم ایجاد می کند که باید به آن پاسخ داده شود و این پاسخ گویی و تنویر افکار فقط وظیفه قاضی نیست، بلکه رسانه ملی، اصحاب رسانه و صاحبان سخن و قلم باید تمام ابعاد این حکم ۵۰۰ صفحه ای را برای مردم تبیین کنند.

رئیسی با بیان اینکه قاضی باید از جامعه ای که در آن قضاوت می کند آگاه باشد و جامعه شناسی بداند، ادامه داد: تفاوت قاضی با استاد دانشگاه در این است که قاضی مهندسی اجرای قانون دارد و طبق روایت امیرالمومنین یک ساعت عدالت از یک سال عیادت فضیلتش بیشتر است، در حکم دادن نه تنها از دیگران که حتی قاضی از خودش هم نباید نفوذ بپذیرد، با حب و بغض حکمی را صادر کند که این مستلزم تقوای الهی است، قضات افسران اجرای عدالت هستتد. رئیس قوه قضائیه در رابطه با مسائل رفاهی دستگاه قضا گفت: بدانید و آگاه باشید وضعیت بودجه ای این دوره وضعیت خاصی است و بس، اما یقین داشته باشید در این شدت فرجی است و من آینده را برای دستگاه قضایی و این کشور بسیار نورانی می بینم.

وی با بیان اینکه با تعطیلی پنج شنبه ها موافق نیستیم، تصریح کرد: این درخواست همکاران ما در سیستان و بلوچستان هم بود، رسیدگی به پرونده های مردم با این تعداد بالا ایجاب می کند پنج شنبه را هم کار کنید، اگر اقتضا کند اجازه دهید که بگوییم جمعه هم سر کار باشید.

رئیسی با تاکید بر رونق تولید و حمایت از سرمایه گذاری اظهار کرد: دستگاه های مختلف باید در این خصوص نقش خود را ایفا کنند و رونق تولید و امنیت سرمایه گذاری در پرتو مبارزه با فساد اتفاق می افتد، اگر در جامعه رشوه و فساد رونق پیدا کرد امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری ایجاد نمی شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه عدم ایفای وظایف توسط مدیران و دستگاه های مختلف منجر به ایجاد مشکلات و شکل گیری پرونده هایی نظیر تغییر کاربری ها می شود، تصریح کرد: پیگیری حقوق عامه وظیفه دستگاه قضا است و اگر در زمان خود پیگیری ها صورت گیرد شاهد بروز فساد در بخش های مختلف نیستیم.

وی افزود: حمایت قضائی از سرمایه گذاری و کارآفرینی وظیفه ای است که در دستگاه قضا متوجه ما است، بانک ها هم باید تسهیلات حمایتی را به تولید پرداخت کنند و تسهیلات نباید به دلالان پرداخت شود، نظارت های لازم در این خصوص باید توسط دستگاه قضایی انجام شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع خصوصی سازی هم اشاره و تصریح کرد: خصوصی سازی حتماً باید انجام شود، چون اگر ۸۰ درصد یک اقتصادی در دست دولت باشد، وضعیت همین وضع موجود است، از این رو باید از تصدی گری دولت بکاهیم و البته خصوصی سازی ها نیز باید واقعی باشد. انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ابراهیم رئیسی

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان