به گزارش لنگرخبر، محمدحسین برخوردار عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس درباره طرح مجلس درباره توسعه پیمان های پولی و پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت گفت: توسعه پیمان های پولی از ۱۰ سال گذشته باید کلید می خورد. در سال های گذشته به واسطه فروش نفت با کشور کره جنوبی مراودات زیادی داشتیم. در آن سال ها به شرکاء کره ای پیشنهاد ایجاد پیمان پولی را دادیم و آنها پذیرفتند ولی متاسفانه بانک مرکزی ایران تمایلی به این موضوع نشان نداد.

وی ادامه داد: درصورت ایجاد پیمان های پولی معمولا بین بانک مرکزی دو کشور یک قرارداد 3 ماهه یا 6 ماهه فیکس می شود. بر اساس قرارداد هر دو کشور توسط پول ملی خود با یکدیگر تجارت می کنند. متأسفانه نمی دانم چرا این کار در آن زمان صورت نگرفت. در صورت عملیاتی شدن آن تجارت خارجی کشور، در تنگناهای فعلی قرار نمی گرفت.

برخوردار درباره ایجاد پیام رسان های بانکی داخلی مستقل از سوئیفت، گفت: در شرایط فعلی ایجاد پیام رسان بانکی مستقل از سوئیفت امری ضروری است. به واسطه ایجاد پیام رسان بانکی مستقل از سوئیفت به راحتی می توان تحریم ها را دور زد و تجارت بدون ریسکی داشت.

وی در ادامه افزود: وقتی با سوئیفت نمی توان فعالیت های بانکی خارجی داشت، مجبور هستیم شبکه مستقلی داشته باشیم. در صورت ایجاد پیام رسان بانکی داخلی فعالیت صرافی های کشور هم تسهیل خواهد شد و این قدمی در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور است.

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: امیدواریم طرح مذکور در صحن مجلس رای آورد. در این صورت مطمئنا شرایط به مراتب بهتری از وضع فعلی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان