به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر،حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس (شفافیت آرا) به عنوان پیشنهاددهنده این طرح طی سخنانی اظهار داشت: مشروعیت ما نمایندگان به رای مردم است.

وی ادامه داد: مردم باید بتوانند بر نماینده خود نظارت و مطالبه گری داشته باشند و این مطالبه گری زمانی ممکن است که اطلاعات و اشراف نسبت به عملکرد نماینده وجود داشته باشند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اکنون مردم از حضور و غیاب، ماموریت، مرخصی و شرکت یک نماینده در رای گیری ها و یا عدم شرکت او اطلاعی ندارند؛ چراکه آیین نامه رای را مخفی تلقی کرده است مگر در مواردی خاص، لذا باید این را در آیین نامه تغییر داد.

ذوالنوری بر همین اساس اضافه کرد: باید در این خصوص سامانه ای وجود داشته باشد تا رسانه ها و مردم بر ما نظارت و متناسب با عملکرد ما مطالبه گری کنند.

وی با تاکید بر اینکه نماینده باید رای خود را به صورت شفاف به مردم اعلام کند، گفت: در موضوع بررسی لایحه تجارت و موادی از آن دیدیم که حدود 60 نفر از نمایندگان در موضوع شرکت نکردند. گاهی مواردی در مجلس مطرح می شود که حدود یک سال روی آن کار شده باشد اما به دلیل عدم مشارکت و رای دهی نمایندگان باطل می شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که چه کسی از نمایندگان همراهی نکرده است و متناسب با آن مطالبه گری کنند. این باعث می شود مجلس کارآمد شود.

ذوالنوری همچنین خاطرنشان کرد: قانونی که تصویب می کنیم بی کیفیت و بی خاصیت است و از روی علم و عالمانه نیست لذا همین باعث می شود گره گشا نباشد.

وی افزود: بنده اگر رفتارم در معرض دید موکلانم باشد گروه های ذی نفع مطالبه گری و توجه می کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اگر مردم بر رای نمایندگان نظارت نداشته باشند و نماینده نیز شرکت یا عدم شرکتش معلوم نباشد، دقت در رای صورت نمی گیرد لذا نتیجه و خروجی آن بی کیفیت می شود.

ذوالنور خاطرنشان کرد: تا زمانی که این قضیه را برطرف نکردیم و سامانه ای وجود نداشته باشد که بر رای نمایندگان نظارت داشته باشد، مجلس نیز خروجی لازم را ندارد.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: اگر می خواهیم کارمان بی خاصیت نباشد رای و رفتارمان باید در معرض دید موکلین ما قرار گیرد تا توجه و حساسیت لازم را در مواقع رای گیری به خرج دهیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: تابلوی مجلس نشان می دهد 240 نفر در مجلس حاضر هستند اما ممکن است بیش را 80 نفر در رای گیری ها شرکت نکنند.

ذالنور تاکید کرد: زمانی رای ما مشروعیت دارد که موکلان ما از آن خبر و آن را قبول داشته باشند پس اگر ما رای ندهیم، حقی را از مردم و موکلمان سلب کرده ایم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خاتمه گفت: اگر برای شفافیت رای نمایندگان تعیین تکلیف شود، لذا مصوبات مجلس نیز کیفیت لازم را ندارند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان