به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) گفت این اتحادیه همواره خواستار اجرای تمام ابعاد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از جمله توافق هسته ای ایران است.

موگرینی پیش از ورود به جلسه غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در گفت وگویی کوتاه با خبرنگاران گفت: «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ضمیمه قطعنامه شورای امنیت است، پس توافقی بین المللی نیست و توافق دوجانبه نیز نیست».

به نوشته وبگاه خدمات خارجی اتحادیه اروپا، موگرینی در پاسخ به سوالی درباره اینکه نشست احتمالی مقامات ایرانی با آمریکایی ها چه تاثیری بر نقش اروپایی ها در موضوع توافق هسته ای ایران می گذارد، توضیح داد: «ما حامی گفت وگوها[ی ایران و آمریکا] هستیم. هرچه افراد بیشتر با هم صحبت کنند، یکدیگر را بهتر درک می کنند... تمرکز مداوم ما در سال های اخیر – از جانب اتحادیه اروپا، از جانب خودم، از جانب فرانسه، آلمان و انگلیس – همواره روی حفظ توافق با ایران بوده است».

آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب افکن بی -۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه هنوز کارهای بیشتری می توان در موضوع اجرای برجام انجام داد، افزود: «[برجام] بخشی از بدنه تصمیم گیر شورای امنیت سازمان ملل است... اگر بر مبنای احترام و درک متقابل و طریقه همکاری بتوان کار بیشتری [در موضوع توافق] انجام داد، ما همواره از این رویکرد حمایت خواهیم کرد».

جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و در پایان یک سال، به طرف های توافق هسته ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می دادند، مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته ای عمل کنند.

موگرینی همچنین درباره نقش اتحادیه اروپا در تنگه هرمز و آب های جنوبی ایران نیز گفت: «ما مباحثات گسترده تری در موضوع امنیت دریایی خواهیم داشت. اتحادیه اروپا همواره نقشی بسیار مهم در تأمین امنیت دریایی ایفا کرده است... من چند هفته قبل با دوستان آسیایی خود گفت وگویی کردم درخصوص نقشی که اتحادیه اروپا می تواند برای کمک به امنیت دریایی در آسیا ایفا کند».

وی با بیان اینکه منافع اروپا در تامین امنیت، ایمنی و آزادی خطوط دریایی از جمله تنگه هرمز قرار دارد، اضافه کرد: «اما ما منافع بسیار شفاف تری در کمک کردن به کاهش تنش ها [در منطقه] و همکاری بازیگران منطقه ای داریم. انتظار دارم که وزرای خارجه [اتحادیه اروپا] مباحثات بیشتری در خصوص خاورمیانه (غرب آسیا) داشته باشند».

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه ای روز ۱۸ اردیبهشت ماه به طرف های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در دو گام از تعهدات خود کاسته و از ۱۶ تیرماه  یک ضرب الاجل ۶۰ روزه دیگر برای محقق شدن تعهدات سایر طرف ها صادر کرده است. تهران گفته در صورتی که تغییری در وضعیت ایجاد نشود از ۶۰ روز دیگر گام سوم را اجرایی خواهد کرد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان