به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، نبی الله خون میرزایی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت رو به رشد تولیدات شیلاتی اظهار کرد: با تلاش مسؤولان شیلات در طول انقلاب روند فعالیت شیلاتی رو به رشد بوده و در جمع بندی سال ۹۷ نسبت به سال ۵۷ با افزایش چهل برابری مواجه بوده ایم.

وی با اشاره به میزان تولیدات شیلاتی در سال ۹۷ گفت: در سال ۵۷ کل تولیدات شیلاتی ما ۳۲ هزار تن بوده است که این آمار در سال ۹۷ به یک میلیون ۲۶۰ هزار تن رسیده است.


رئیس سازمان شیلات ایران با اذعان به اینکه شیلات توجه ویژه ای به دیگر محصولات دریایی دارد، تصریح کرد: در حوزه آبزی پروری با میزان تولید ۴۰۰ هزار تن نسبت به اول انقلاب با رشد ۱۶۰ برابری و در تولید میگو با میزان تولید ۴۸ هزار تن میگو جایگاه خوبی در دیگر کشورهای دنیا پیدا کرده و در تولید غزل آرای آب شیرین جایگاه اول دنیا را داریم.


میرزایی با اعلام مصرف سرانه محصولات آبزی پروری در کشور گفت: مصرف سرانه محصولات آبزی در اوایل انقلاب یک کیلوگرم ولی امروز به ۱۲ کیلوگرم رسیده که نسبت به میانگین جهانی هنوز عقب بوده و باید تلاش شود تا این میزان افزایش پیدا کند.


وی لازمه افزایش تولید محصولات آبزی پروری را توجه به نیروهای کارآمد دانست و افزود: طبق برنامه سازمان شیلات در سال ۱۴۰۰ باید میزان تولید محصولات آبزی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد تا میزان تولید از سید بیشتر شود و برای انجام این کار از نیروهای کارآمد آموزش دیده علمی و جوانان استفاده می شود.


رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به برنامه سازمان شیلات برای تولید ماهی های در قفس گفت: طبق برنامه باید میزان پرورش ماهی در قفس امسال ۱۰۰ هزار تن و در سال جدید به ۲۰۰ هزار تن برسانیم و کارهای خوبی در این خصوص انجام شده است.


میرزایی با مناسب خواندن وضعیت صید در استان گیلان گفت: با توجه به اینکه منابع آبی در دریای خزر آسیب دیده است وضعیت صید در انسان مناسب نبوده و بیشترین میزان صید در سواحل جنوب است ولی در تلاشیم تا وضعیت صید استان گیلان بهبود دهیم و برای انجام این کار اقدامات خوبی انجام شده است.


وی با اشاره به پرورش ماهی در قفس در استان گیلان افزود: استان گیلان هرچند در وضعیت صید ماهی وضعیت خوبی نداشته ولی در پرورش ماهی های گرمابی و سردابی و پرورش ماهی در قفس جایگاه بسیار خوبی در کشور داشته و به نوعی پیشتاز در این حوزه است.


رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به ظرفیت مناسب گیلان در تولید خاویار بیان کرد: در کشور شش تن خاویار پرورشی تولید می شود که سهم استان گیلان دو و نیم تن است که این امر نشان دهنده ظرفیت بالای این استان در تولید این نوع ماهی است.


میرزایی خاویار خزر را جزو بهترین خاویارهای دنیا دانست و گفت: قیمت خاویار هشت میلیون تومان است که با توجه به مرغوب بودن خاویار خزر در شیلات دنیا که جزو بهترین خاویارها است به فروش برود.


وی با اذعان به اینکه بیشترین میزان بچه ماهی های خاویاری تولیدشده در کشور در استان گیلان و مازندران عرضه می شود، تصریح کرد: در حال حاضر در ۲۲ استان کشور، ۱۳۳ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد که بچه ماهی های مولد این استان ها توسط استان های گیلان و مازندران تأمین می شود


رئیس سازمان شیلات با تأکید بر صادرات خاویار و میگو به دیگر کشورهای دنیا بیان کرد: در حوزه صادرات ماهیان خاویاری و می گویی خوشبختانه محدودیتی وجود نداشته و به کشورهای آسیایی و اروپایی صادرشده و میزان صادرات شیلاتی در کشور ۵۲۵ میلیون دلار بوده است.


انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ماهی سفید

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان