آشنایی با جاذبه های گردشگریِ متعدد کشور گرجستان، میتواند مناسب ترین راهنما در جهت لذت بردن از تور گرجستان باشد. این کشورِ اروپای شرقی، با فرهنگ و پیشینه ی خود، مورد توجه جمعِ زیادی از توریستان و مسافران شده است. در این مطلب، با گوشه ای از جاذبه های این کشور آشنا میشوید. تور گرجستان این روز ها تبدیل به یکی از پر مخاطب ترین سفر های برون مرزی در میان دوست داران گردشگردی شده است. بازدید و تفریح در کشور زیبای گرجستان، که علی رقم مساحتِ کوچک خود، نمونه ی ارزشمندی از جلوه ی فرهنگ و هنر است، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. به گزارش سفر باتو ، کشور گرجستان از جمله کشور های اروپای شرقی، و واقع شده در منطقه ی اوراسیا است و شاید موقعیتِ جغرافیایی، بزرگترین مزیتِ آن محسوب شود. در میانِ تمامی شهر های گرجستان، تفلیس از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و همه ساله توریستانِ بسیاری به این شهرِ زیبا سفر میکنند. پایتختِ دوست داشتنیِ گرجستان، مناطق دیدنی بسیاری دارد که در این مطلب قصد داریم با تعدادی از آنها آشنا شویم.  
  1. کلیسا تثلیث تفلیس:
از انجایی که دینِ رسمی کشور گرجستان مسیحیت است، لذا کلیسا های متعددی به این واسطه در این کشور ساخته شده اند. در این میان برخی از کلیسا ها بیش از بقیه مورد توجه واقع شده اند و به عبارتی نام آشنا تر هستند؛ از جمله کلیسا تثلیت. این کلیسا که به نام سامبا نیز خوانده میشود، در زمره ی کلیسا های ارتدکس قرار دارد و بسیار وسیع و بزرگ است. کلیسای تثلیث، سومین کلیسای بزرگِ ارتدکس شرقی از نظر وسعت است. مساحتِ این کلیسا به اندازه ای بزرگ است که 9 کلیسای دیگر در داخلش قرار گرفته و 5 تا از آنها به صورت زیر زمینی هستند. فضای این کلیسا به وسیله ی نقاشی های بسیار زیبا از هنرمندانِ مختلف، کاشی کاری ها و موزائیک کاری های متعدد و زیبا مزین شده است. در داخل این کلیسا، علاوه بر 9 کلیسای دیگر، صومعه، مدرسه ی علومِ دینی برای راهبه ها، برج ناقوس، کارگاه های متعدد و استراحتگاه نیز وجود دارد.  
  1. معبد متاتسمیندا:
هر کشوری قهرمانان و بزرگان و مشاهیری دارد که به وجود انها افتخار میکند و این افراد جزئی از سرمایه های ملی حساب میشوند و به تاریخ و فرهنگ و مردم یک کشور اعتبار میبخشند. تمامی ملل جهان، بزرگان خود را محترم شمرده و برایشان ارزش و جایگاه والایی قائل هستند. کشور گرجستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در شهر تفلیس، معبد متاتسمیندا، آرامگاه و مدفنِ بزرگان و مشاهیر این کشور است. این معبد پیشینه ی تاریخی زیادی ندارد، اما ارادت و توجه مردم گرجستان به خصوص ساکنان تفلیس به این مکان، موجب شده تا در تور گرجستان گردشگرانِ زیادی علاقه مند به بازدید از آن شوند. معبد متاتسمیندا در روز های یکشنبه تعطیل است و امکان بازدید برای افراد وجود ندارد.  
  1. مرکز ملی نسخه های خطی :
در جهان، کمتر موزه ای را میتوان یافت که با امنیت کامل انواع نسخ خطی از منابع مختلف، معتبر و مهم جهان را در اختیار داشته باشد و از آنها نگهداری کند. مرکز ملی نسخه های خطی گرجستان را میتوان جزو امن ترین مناطق نگهداری این آثار نفیس و گرانبها دانست. منابع خطیِ این مرکز، شامل نوشته ها و کتابهایی از زبان های گرجستانی، یونانی، فارسی، عربی، عبری، ترکی، زبانهای اسلاو .... میباشد که شاملِ اثار قرن 1 تا 20 میلادی است. این اثار در اکثر زمینه های علمی، تاریخی، مذهبی، پزشکی، ادبی، هنری، فرهنگی، ریاضیات، علوم نظامی و.... در دسترس هستند و برای توسعه ی سطح دانش و منافع ملی از آنها بهره میبرند. استفاده از این منابع، تحت چهارچوب ها و قوانین بسیار محکم بین المملی است. همچنین غنی ترین کتابخانه ی ملی گرجستان از نظرِ منابع و اطلاعات است.  
  1. آتشکده تفلیس :
بررسی ها برروی تاریخچه و پیکره ی این آتشکده که البته امروزه به عنوان مسجد در گرجستان مورد استفاده قرار میگیرد نشان میدهد که به دست ایرانیان ساخته شده و متعلق به محدوده ی قرن 5 تا 7 میلادی میباشد. زمانی که گرجستان بخشی از فرمانروایی ایرانِ باستان بود، دینِ مردم زرتشت بوده و به همین دلیل این اتشکده در قسمت قدیمی تفلیس ساخته شده است.  
  1. بنای یادبود قهرمانان :
میدانِ تفلیس، محلِ قرار گیری یک مجسمه ی 51 متری است که در سال 2009 بنا شده است. این بنا، یادآور قهرمانان ملی کشور گرجستان است و اسامی برخی از این افراد که در حوادث و رخداد های ملی مختلف برای این کشور افتخار آفرینی کرده اند روی بدنه حک شده است.  
  1. شهر سیقناقی :
این منطقه ی تاریخی گرچه کیلومتر ها از شهر تفلیسِ گرجستان فاصله دارد اما جزوِ پرطرفدار ترین مناطق و جاذبه های گردشگری این کشور به ویژه در تور گرجستان است. تحقیقاتِ مورخان نشان میدهد که بنای این شهر مربوط به زمانِ عصر حجر است. نام شهر سیقناقی در عصر حجر، هرتی و از قرن 15 کیزیکی خوانده شده است. امروزه، این شهر مورد مرمت ها و بازسازی های متعدد قرار گرفته است و تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید : با یافتن بقایای انسانِ گرجی در سنگواره های این کشور، پی به پیشینه ی تاریخیِ بسیار قدیمی گرجستان برده اند. این کشور در طول تاریخ بار ها در تصرف امپراطوری های مختلف بوده است و از جمله مناطقی ست که تمدن و گذشته ی پر حادثه ای داشته است.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان