به گزارش لنگرخبر، نهم مهرماه در تقویم کشور به عنوان روز سالمندان نام گذاری شده و به رسم عادت برخی از سازمان ها، ادارات و گروه های مردم نهاد برنامه هایی را برای این روز برگزار می کنند.

طبیعتاً بخش اعظمی از جامعه را سالمندان تشکیل می دهند که علاوه بر اینکه حاکمیت باید برای سلامت بعد از فراغت از کار و بازنشستگی افراد جامعه برنامه داشته باشد خود فرد نیز باید برای شاداب بودن و سلامت خود برنامه مناسبی داشته باشد.

دراین بین هستند افرادی که بعد از بازنشستگی به جای نشستن در پارک و خانه نشینی، همواره به دنبال کار جدید و نوآوری هستند و در حقیقت خود را از فردی خسته به فردی پرتلاش و پرتحرک تبدیل می کند.

سید ابوالقاسم میرمسعودی لنگرودی متولد 1325 است، دارای لیسانس علوم تربیتی است که بعد از خدمت سربازی در آزمون استخدامی آموزش وپرورش شرکت کرده و قبول شد و از همان اول اشتغال به کار در آموزش وپرورش تا زمان بازنشستگی خود به عنوان مدیر یا ناظم مدارس مشغول به کار بود که در سال 1377 نیز بازنشست شد.

سالمند قصه ما دچار روزمرگی نشده و فارغ از بالابلندی های زندگی، دوشادوش جوانان، باانگیزه ای مثال زدنی الگویی برای سالمندانی شده که بازنشستگی را خانه نشینی می دانند.

تنها پشتکار این مرد باعث محبوبیت این مرد نشده بلکه حس نوع دوستی و همدلی وی با مردم باعث شده تا در مشارکت های اجتماعی موفق باشد.

لنگرخبر: در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید و چگونه اوقات فراغت خود را می گذرانید؟

میرمسعودی: از دوران کودکی دنبال انجام کارهای خیر و کمک به مردم بودم که این را هم از پدر و مادرم که در این مسیر بودند آموختم و از جوانی به دنبال انجام کارهای خیر و کمک به حل مشکلات مردم با همکاری دوستان خود بودم.

در حال حاضر تنها زندگی می کنم و همسرم چند سال پیش به دلیل بیماری فوت کرد و دو پسر و یک دخترم نیز که ازدواج کردند و مشغول به کار و زندگی خود هستند، من نیز اوقات فراغتم فعالیت در همین کارهای خیر و صندوق و مؤسسات است

در زمان اشتغال آموزش وپرورش، مدارس آن زمان گلی و فرسوده بود و از همان زمان به فکر کمک به ساخت و نوسازی مدارس افتادم تا وضعیت مطلوبی برای دانش آموزان فراهم شود که این فعالیت ها هنوز هم ادامه دارد و از طریق خیرین مدرسه ساز در استان گیلان در زمینه نوسازی و بهسازی مدارس فعالیت می کنیم در کنار آن نیز در تعدادی از مؤسسات و صندوق ها برای کمک به نیازمندان فعالیت دارم.

لنگرخبر: در چه زمینه هایی فعالیت می کنید؟

میرمسعودی: یک سال بعد از بازنشستگی در سال ۷۸، مجمع خیرین مدرسه ساز را با چند نفر از دوستان ثبت کردیم که فعالیت های این مجمع تاکنون برای نوسازی و مدرسه سازی در استان گیلان ادامه دارد و این نخستین فعالیتی بود که از دوران جوانی آغاز کردم.

در سال ۱۳۵۲ اولین صندوق قرض الحسنه را در لنگرود تأسیس کردیم که تا امروز نیز عضو هیئت رئیسه آن صندوق هستم و این صندوق هم مشغول به فعالیتم.

در سال ۱۳۷۳ صندوق قرض الحسنه الزهرا تأسیس شد که در این صندوق به اقشار مختلف تسهیلات کم بهره پرداخت می شود.

موسسه خیریه الزهرا نیز برای کمک به نیازمندان شهرستان لنگرود تأسیس شد که با کمک مردم و خیرین شهرستان لنگرود و اعتمادی که به اعضای موسسه الزهرا (س) از سوی مردم وجود دارد، سعی شده که باری از دوش نیازمندان برداشته شود، البته این موسسه زیر نظر هیچ سازمان و ارگانی نیست و کاملاً مردمی اداره می شود که در این راستا ۲۴ واحد مسکونی نیز ساخته و به افراد نیازمند اهدا شد.

یکی دیگر مؤسسات خیریه ای که در آن مشغول به فعالیت هستم بنیاد اخوان است که در زمینه بیماران تالاسمی شهرستان لنگرود فعالیت می کند و در حال حاضر حدود ۲۱۰ نفر از بیماران خاص در شهرستان را تحت خود دارد که با همکاری شبکه بهداشت و بیمارستان امینی لنگرود تحت درمان هستند.

یکی دیگر از مؤسساتی که در آن تلاش می کنم موسسه خیریه دست های مهربان است که در زمینه تهیه جهیزیه برای نوعروسان تأسیس شده و در طول حدود سه سال از فعالیت این موسسه ۳۴ جهیزیه کامل به نوعروسان با کمک خیریه شهرستان لنگرود اهدا شد.

صندوق رفاه بازماندگان، صندوق ازدواج و صندوق زیارتی از دیگر مؤسسات خیریه ای است که در آن ها نیز فعالیت می کنم که بیشتر در زمینه پشتیبانی از فرهنگیان بازنشسته و کمک کوچکی به آنان با سپرده گذاری ماهانه توسط خود فرهنگیان انجام می شود.

ندای فاطمه دیگر موسسه خیریه ای است که برای تهیه لوازم دانش آموزان نیازمند فعالیت می کند و در این موسسه نیز با کمک خیرین لوازم مدارس را برای دانش آموزان نیازمند تهیه و توزیع می کنیم. در حال حاضر در این زمینه ها روزهای خود را سپری می کنم.

لنگرخبر: انگیزه شما برای ورود به مشارکت های اجتماعی چه چیزی است درحالی که اکثر افراد بعد از بازنشستگی به استراحت می پردازند.

میرمسعودی: انگیزه کار خیر در ذات من بود و همیشه در این مسیر از تمام تلاش و توانم استفاده کردم و کار اوقات فراغت خود را اختصاص به این کارها دادم و اگر روزی یک کار برای مردم نکنم مریض هستم

البته چون پدر و مادرم نیز این کارها را انجام می دادند از لذت انجام آن باخبر بودم و در ادامه حرکت پدر و مادرم سعی می کنم برای مردم گام بردارم.

هدفم کمک به افراد جامعه در هر سطحی است و هر زمان که ایده و طرحی به ذهن من یا دوستان می رسد سعی می کنیم آن را بارور کرده و بعد از انجام ثبت مراحل قانونی، کمکی برای افراد نیازمند جامعه در سطوح مختلف باشیم.

شعار بنده "از خشت تا بهشت" است و همواره می گویم که ما مردم را تا دم درب بهشت راهنمایی می کنیم ولی رفتن به بهشت بهایی دارد که بهای آن کمک به نیازمندان از طریق ساخت مدرسه، کمک به نیازمندان، تأمین جهیزیه نوعروسان، ساخت مسکن و غیره است که تاکنون هر وقت دست بر روی هر خیری برای کمک به نیازمندان دراز کردیم دستمان را رد نکردند که از همه آنان تشکر می کنم

لنگرخبر: دلیل موفقیت در کارتان در انجام کارهای اجتماعی چیست؟

میرمسعودی: مردم و خیرین اگر اثر کار را ببینند و بدانند در کارهای خیر مشارکت بیشتری می کنند و مال خود را در امانت افراد مؤسسات خیریه برای کمک به نیازمندان قرار می دهند که از این حسن نیت از خیرین و مردم شهرستان لنگرود تشکر می کنم، در طول فعالیت در این زمینه ها نیز تلاش کردم که از اعتمادی که مردم به من کردند هیچ وقت سوءاستفاده نکنم و مردم اثر نیت خود را مشاهده کنند و فکر می کنم بعد از لطف خدا این مورد است که کمی در کارها موفق هستم.

لنگرخبر: چه پیشنهادی برای حفظ سلامتی و شادابی سالمندان دارید؟

میرمسعودی: به فرهنگیان توصیه می کنم که الکی وقت بعد از بازنشستگی را کنار خیابان و مغازه ها تلف نکنید و هر کس گوشه ای از یک کار را بگیرند تا هم اوقات خوشی را داشته باشند و هم کار خیری انجام دهند. بازنشستگان با گوشه نشینی وقت خود را ضایع می کنند درحالی که افراد باتجربه ای هستند که می توانند کارهای بزرگ و خیری را با نظارت خودشان انجام دهند و این مؤسسات یا صندوق های خیریه ای که بنده با تعدادی دیگر از دوستان خود در حال انجام هستیم نمونه ای از کار برای حل مشکلات مردم در قشرهای مختلف است

لنگرخبر: چه مسئله ای در دوران فعالیت موجب ناراحتی شما شده است؟

میرمسعودی: در زمان آغاز فعالیت موسسه الزهرا به دنبال افراد نیازمند بودیم که خانمی به موسسه آمد و از مشکلات خود و اینکه مکانی برای زندگی خود و فرزندش ندارد برای ما گفت که از شدت فقر این خانم بسیار ناراحت و گریان شدیم و با دیگر همکاران در موسسه الزهرا به دنبال تهیه منزلی شدیم که خوشبختانه مکان تهیه شد و این خانم به همراه دختر خود که اکنون دانشجوی کارشناسی است هنوز هم در آن خانه در حال زندگی هستند، در ادامه نیز تلاش کردیم برای افراد نیازمند فاقد منزلی، مسکنی را ساخته و تهیه کنیم که تاکنون 14 واحد احداث و به نیازمندان اهدا شد و این دو خاطره تلخ و شیرینی است که در ذهن دارم.

لنگرخبر: مسؤولان چگونه می توانند به انجام کارهای خیر و مؤسسات کمک کنند؟

میرمسعودی: یکی از کارهایی که انجام می دهیم ساخت مسکن برای نیازمندان است و با توجه به هزینه های بالای ساخت، نیاز است که مسؤولین در هزینه های کنتور و پروانه ساخت ها مشارکت و همیاری کنند که البته تاکنون این چنین بوده است.

لنگرخبر: و اما حرف آخر:

میرمسعودی: نکته ای که لازم دانستم بگویم درباره فعالیتم در حدود 10 صندوق خیریه و موسسه است، به طوری که همه فکر می کنند که چون در حدود 10 صندوق و موسسه فعالیت دارم حتماً ماهانه دریافتی زیادی دارم و مشکلی مالی ندارم درحالی که تنها حقوق دریافتی ام از حقوق بازنشستگی آموزش وپرورش است که از آن ارتزاق می کنم و حقوقی بابت عضویت در صندوق ها و مؤسسات خیریه دریافت نمی کنم و به شما نیز خسته نباشید می گویم.

ممنون از وقتی که برای مصاحبه به ما دادید.

جدای از نیاز برنامه ریزی مسؤولین امر حوزه سالمندان، خانواده ها نقش بسزایی در ترغیب سالمند و مشارکت های اجتماعی بازنشستگان دارند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان