به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، از روز ۲۲ نوامبر ۲۰۱۹ (۱ آذر ۱۳۹۸) تمامی تبلیغات سیاسی در شبکه ی اجتماعی توییتر (Twitter) به صورت جهانی و نه در منطقه ای خاص، متوقف خواهد شد. جک دورسی، مدیرعامل توییتر، این خبر را درحالی اعلام کرده است که به انتخابات مهم ایالات متحده ی آمریکا نزدیک می شویم. دورسی می گوید توییتر معتقد است پیام های حاوی محتوای سیاسی باید از طریق روش هایی درست به مخاطبان برسند، نه پرداخت پول. توییتر به طور دقیق اعلام کرده است که قصد دارد نمایش تبلیغاتی را که حاوی محتوای مربوط به نامزدهای انتخاباتی، انتخابات و برخی موضوعات داغ نظیر سقط جنین و مهاجرت هستند، برای همیشه متوقف کند. تصمیم اخیر توییتر در پی افزایش نگرانی ها درمورد احتمال تسلط سیاست مداران بر فضای مجازی برای فریب رأ ی دهندگان در انتخابات سال ۲۰۲۰ گرفته شده است. دورسی در صفحه ی رسمی خود در توییتر چنین می نویسد:
یک پیام سیاسی وقتی دیده می شود که مردم بخواهند حساب کاربری خاصی را فالو یا توییت های آن را ری توییت کنند. پرداخت پول برای انتشار پیام های سیاسی، چنین تصمیمی را از مردم سلب می کند؛ چنین کاری، پیام های سیاسی بسیار بهینه شده و هدفمند را به مردم تحمیل می کند. ما معتقد هستیم که این تصمیم نباید از طریق پرداخت پول، از بین برود.
دورسی همچنین در توییت دیگری، گفته است: «ما تصمیم گرفته ایم نمایش تمامی تبلیغات سیاسی را به صورت جهانی در توییتر متوقف کنیم. ما معقتد هستیم که دیده شدن پیام های سیاسی باید به دست بیاید (مردم خودشان برای دیدن آن ها تصمیم بگیرند) و خریده نشود؛ چرا؟ به چند دلیل... .» طبق صحبت های مطرح شده از سوی ند سگال، مدیر مالی ارشد توییتر، سران این شرکت تصمیم اخیر را بر مبنای اصول اخلاقی اتخاذ کرده و به جنبه ی مالی آن توجهی نداشته اند. آمار نشان می دهد که درآمد توییتر از تبلیغات سیاسی طی سال ۲۰۱۸ میلادی کمتر از ۳ میلیون دلار بوده است. دورسی می گوید:
تبلیغات اینترنتی برای تبلیغ کننده های تجاری، روشی بسیار قدرتمند و کارآمد است؛ این قدرت، ریسک های درخورتوجهی را در زمینه ی سیاسی به همراه می آورد. زیرا می توان از آن برای نفوذ در رأی مردم استفاده کرد؛ امری که زندگی میلیون ها نفر را متأثر می کند.
انتظار می رود که توییتر بخواهد در روز ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آبان ۱۳۹۸) قوانین خود را به روزرسانی و به صورت عمومی منتشر کند. در قوانین جدید توییتر به وضوح ذکر خواهد شد که امکان انجام تبلیغات سیاسی توسط نامزدهای انتخاباتی و همچنین تبلیغاتی که محتوای آن ها آگاه ساختن کاربران از موضوع و روند انتخابات است، در این پلتفرم وجود ندارد. بااین حال توییتر می گوید تبلیغاتی که در آن ها مردم به رأی دادن تشویق می شوند و برخی موارد دیگر، همچنان به نمایش درخواهند آمد. تصمیم جدید توییتر، این شرکت را از لحاظ نمایش تبلیغات سیاسی با برخی از رقبای قدرش نظیر فیسبوک و گوگل متمایز می کند. گوگل و فیسبوک پیش تر بارها از نمایش تبلیغات سیاسی دفاع کرده و آن را نوعی از آزادی بیان توصیف کرده اند. بر این اساس، برخلاف توییتر ظاهرا فیسبوک قصد ندارد نمایش تبلیغات سیاسی را - حتی آن هایی که حاوی اطلاعات غلط هستند - متوقف کند. در همین راستا کنگره ی آمریکا هفته ی گذشته زاکربرگ را برای این تصمیم موردبازخواست قرار داد و بسیاری از اعضای آن از زاکربرگ خواستند دیدگاهش را دراین زمینه تغییر دهد. زاکربرگ دراین زمینه می گوید تبلیغات سیاسی در فیسبوک شفافیت بیشتری نسبت به تمام جاهای دیگر دارد و اضافه کرد که این نوع تبلیغات، یکی از بنیان های اساسی آزادی بیان هستند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، به تازگی طی کنفرانسی ویدئویی در گفت و گو با روزنامه نگاران گفته که او معتقد است سانسور محتوای سیاسی یا اخبار مرتبط، برای شرکت های خصوصی حاضر در یک حکومت دموکراسی، کار درستی نیست. اوایل ماه گذشته ی میلادی بود که زاکربرگ باری دیگر از نمایش تبلیغات سیاسی در فیسبوک دفاع کرده بود. برخی از تحلیلگران به وضوح نسبت به اقدام اخیر توییتر موضع گرفته و آن را ناکارآمد توصیف کرده اند. آن ها می گویند توقف نمایش تبلیغات سیاسی نمی تواند لزوما از پخش شدن این گونه محتوا جلوگیری کند. همچنان حساب های کاربری محبوبی در توییتر وجود دارند که می توانند در زمینه های سیاسی جریان ساز باشند؛ حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در حال حاضر روزانه توسط بیش از ۶۶ میلیون کاربر دیده می شود. چنین حساب کاربری اگر در پی انتشار محتوای سیاسی باشد، دستش باز است و توییتر جلوی آن را نمی گیرد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان