به گزارش لنگرخبر به نقل از فارس، بقعه خواهر امام رضا (ع) در رشت یکی از اماکن مذهبی و مورد وثوق مردم دیار میرزاست که در مناسبت های مختلف مذهبی انتخاب آنان برای رفع دل تنگی هایشان به شمار می رود.

فقدان برنامه ریزی دقیق و عدم تنظیم تقویم مناسبتی توسط مدیران مربوطه ازیک طرف و ضعف شدید و رهاشده نظارتی از سمت اوقاف منجر به بروز برخی اتفاقات بدوی به دوراز شأن شده است

طرح های نیمه کاره عمرانی چند سالی است که در نهایت ذوق زدگی میهمان مراسم های مردمی و عزاداری هیئت های مردمی است و این عقب ماندگی عمرانی در سال های اخیر با تقلیل و تضعیف برنامه های فرهنگی شکل تکمیل یک جورچین ضعف مدیریتی به خود گرفته است.

فقدان برنامه ریزی دقیق و عدم تنظیم تقویم مناسبتی توسط مدیران مربوطه ازیک طرف و ضعف شدید و رهاشده نظارتی از سمت اوقاف منجر به بروز برخی اتفاقات بدوی به دوراز شأن شده است.

پیش بینی فضای مناسب برای عزاداری در ماه محرم و صفر ولو با در نظر گرفتن مباحث عمرانی حداقل انتظار از یک مجموعه فرهنگی است که عجز مدیریتی در آن نمود بیرونی پیداکرده و بازخورد منفی در جمع عزاداران حسینی را به همراه دارد.

برای مثال چند روز پیش و در سالروز شهادت حضرت رضا (ع) و به رسم هرساله بقعه خواهر امام رضا (ع) رشت میزبان هیئت های مختلف عزاداری برای آئین سنتی علم بران بود که جدای ضعف های حداقلی ازجمله مشکل صوتی به بهانه برگزاری مراسم دیروقت در شب گذشته، ضعف مدیریتی منجر به بروز اتفاقات ناخوشایند شد.

رئیس شورای هیئت های مذهبی گیلان درباره اتفاقات روز شهادت امام رضا (ع) به هماهنگی هیئت های گیلانی با ارگان های مختلف فرهنگی اشاره کرد و معتقد است باید فعالیت هیئت های مذهبی با تربیت چهره های ولایی در تراز انقلاب در دستگاه امام حسین علیه السلام همراه شود.

رضا مهدی به مردمی بودن هیئت های عزاداری تأکید دارد و از جلوگیری تعداد بسیاری از هیئت های مذهبی به بقعه خواهر امام رضا (ع) به بهانه پروژه عمرانی گله مند است و از رفتار تبعیض آمیز اوقاف در ارائه کمک های مختلف تنها به برخی از هیئت ها سخن می گوید که منجر به اعتراضات شدید سایر هیئت های مذهبی شده است.

وی فراگیر بودن فعالین دستگاه عزاداری امام حسین (ع) را به مسؤولان اوقاف گوشزد کرده و می گوید استفاده از جوانان در این برهه از زمان که استکبار به بهانه های مختلف هجمه های فرهنگی بسیاری را به پیکره اسلام برای انحراف جوانان و نوجوانان وارد می کند، باید رفتاری بسیار مناسب تر داشت بماند که دستگاه های متولی در جریان فعالیت هیئت ها نیز هستند.

افراد دیگری نیز صحبت های مهدی درباره اتفاقات آن روز را تأیید کردند که در واکنش به این تأییدها رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رشت تنها از حضور هیئت های شاخص! و انقلابی در بقعه خواهر امام رضا (ع) رشت سخن می گوید.

حضور محدود هیئت ها و تشخیص شاخص بودن هیئت ها برای ورود به بقعه متبرکه را می توان از فتاوی شاذ مسؤولان آن هم در دستگاه اباعبدالله (ع) دانست.

با توجه به اینکه اوقاف خود را مسؤول مستقیم برگزاری مناسبت ها در بقاع متبرکه می داند، حضور محدود هیئت ها و تشخیص شاخص بودن هیئت ها برای ورود به بقعه متبرکه را می توان از فتاوی شاذ مسؤولان آن هم در دستگاه اباعبدالله (ع) دانست.

حجت الاسلام حمیدرضا کریمی رئیس اداره اوقاف رشت از عدم هماهنگی هیئت ها با اداره اوقاف تا صبح روز شهادت سخن گفته و پروژه عمرانی بقاع متبرکه به دلیل بارش باران و تعویق کار عمرانی را دلیل عدم ورود برخی از هیئت ها به داخل بقعه متبرکه در عین ورود برخی دیگر می داند.

این مدیریت سلیقه ای در حالی رخ می دهد که رهبر معظم انقلاب اسلامی کار تمیز فرهنگی و وحدت رویه را تأکید کار مسؤولان و متولیان امور فرهنگی قرار دادند و طبیعی است با توجه به پیشینه مذهبی گیلان که حضور امامزادگان بسیار در استان گواه این ادعاست، رفتار مدیریتی درخور شأن استان صورت گیرد.

شاید بتوان فعالیت های نیمه کاره و بسیار کند عمرانی را با توجیه مشکلات اقتصادی پذیرفت اما بی برنامگی در امور فرهنگی به هیچ وجه توجیه پذیر نیست که جدای ارتقای عملکرد مدیران شهرستانی، تدوین برنامه جامع و نظارت درست و به دوراز حب و بغض نیاز بیش ازپیش مدیریت کلان در اوقاف گیلان است.

باشد که همگان در دستگاه اباعبدالله الحسین (ع) حری آزاده باشیم و شعار هیهات من الذله شعاری باشد که همه برای آن جهاد کنیم و قطعاً مدیران فعال این حوزه باید بدانند که هر تصمیم نادرستی اثرات جبران ناپذیری را برای جامعه به یادگار می گذارد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان