واقعا انقلاب دوم بود؟

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۰۹:۰۷ چاپ کد خبر: 108432
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، حضرت امام درباره واقعه 13 آبان فرمود: «انقلاب دوم» و البته مهمتر از انقلاب اول. اما چرا انقلاب دوم؛ چرا مهمتر؟
خروش مردم علیه نظام طاغوت با آن تاریخ استبدادی چندصدساله و آن حرکت اجتماعی گسترده می شود انقلاب اول، تسخیر سفارت آمریکا توسط چند جوان دانشجو در جریان یک راهپیمایی می شود انقلاب دوم و البته مهمتر از انقلاب اول.

واقعا منطقش چیست؟
امام را می شناسیم. حرف ذوقی نمی زند. فقیه و عارف است. می بیند و می گوید. وقتی می گوید «ما همه هیچیم»؛ لبّ و حاقّ دریافت های نظری و علمی عرفانی اش را در یک کلمه جمع کرده است و هدیه می کند. تعابیر امام فراتر از یک ادیب و سیاستمدار است. تعبیر «انقلاب دوم» از سر تعارفات اجتماعی نیست.


پس چیست؟
راز این جمله را در پیام شفاهی سیداحمدخمینی به دانشجویان تسخیر کننده ببینید؛ «امام فرمود:همه ملت پشتیبان این حرکتند»
پس اولا حرکت چند دانشجو نیست. حرکت یک ملت است که بروز  وظهورش در یک حادثه است.


اما چرا انقلاب دوم و چرا مهمتر؟
اساسا انقلاب اول از سال 42 و 43 کلید می خورد؛ بالاخص از قیام امام علیه یک قانون آمریکایی (کاپیتولاسیون). رهبری مبدا اشغال سفارت را در همین نقطه از تاریخ می داند.
اما مبارزه امام از استبداد شروع می شود. سال 43 می فرماید:«آمریکا از انگلیس بدتر و ... همه از همه بدتر اما امروز سروکار ما با این خبیث هاست(شاه).»
انقلاب اول، انقلاب مردم علیه «دست آمریکا» بود. آن روز ملت «دست» آمریکا را دیدند و قیام کردند. اما بعد انقلاب اول، مردم خود آمریکا را دیدند.


در گزارش های سفارت آمریکا آمده است که «از 14 مهر 57 روزی یک حادثه علیه منافع آمریکا شکل گرفته است.»
این رشد یک جامعه است که دشمن اصلی را ببیند. لذا می شود انقلاب دوم و مهمتر. بدین جهت رهبرانقلاب می گوید «شعار مرگ برآمریکا را کسی یاد مردم نداد؛ از اعماق جانشان بود.»


اما برای این روزها؛
آنچه انقلاب دوم را شکل داد رشد مردم است. رشد آگاهی هاست. استکبارستیزی یک فهم است نه صرفا یک شعار. اگر امام فرمود «مرگ بر آمریکا»، شعار نیست و «ذکر» است به جهت شعور ضمیمه ای آنست. «مرگ بر آمریکا» عمقش تبرّی است و از اصول توحیدی. لذا نباید با آن مثل یک شعار صرف سیاسی رفتار کرد. لقلقه زبان نیست و باید بر جان و قلب و ذهن مردم نشاند تا به تعبیر امام، «ذکر» شود. هرچقدر شناخت قوی تر شود برائت اجتماعی موثرتر می افتد.
اگر اینطور ماجرا را فهم کنیم؛ کار حکومت و نخبگان و رسانه و دیگر نهادها تنها در تهییج و برانگیختن و مشت گره کردن نیست. باید ذهن ها و قلب ها قبل "الا الله"، "لااله" را درک کند.
حالا با این دقت، پروژه برجام و مدل مدیریت رهبری را مرور و تحلیل کنید. برجام در خدمت تحکیم انقلاب دوم و رشد یک ملت.


انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : پراکنی 13 آبان

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان