به گزارش لنگرخبر، سید علیرضا آوایی عصر امروز در نخستین همایش بزرگداشت مقام علمی دکتر محمدجعفر جعفری لنگرود استان فلسفه و فقه و حقوق در سالن آمفی تئاتر دانشکده پرستاری و پیراپزشکی لنگرود اظهار کرد: دکتر لنگرودی ازجمله افراد سرشناس در علم حقوق است که افتخار داشتم در دوران دانشجویی شاگر این استاد بودم.

وی با بیان اینکه از وی تألیفات زیادی در زمینه حقوق، حقوق خانواده و ارث دارد، گفت: همه آثار این استاد علم حقوق و فلسفه در دانشگاه های کشور و جهان در حال تدریس است که برای برخی از کتاب هایش هنوز جایگزینی وجود ندارد.

وزیر دادگستری کشور با اذعان به اینکه دکتر لنگرودی در کتاب های خود ابتکارات جدیدی را در علم حقوق آورده است، افزود: دکتر لنگرودی یکی از اساتید برجسته ای است که نسبت به قانون مدنی کشور نقدهایی داشت و پیشنهادات خود را در قالب کتابی و با سه برابر فهرست قانون مدنی به چاپ رسانده است.

آوایی با بیان اینکه سخن گفتن درباره شخصیت و ابعاد علمی دکتر جعفری لنگرودی بسیار گسترده است، تصریح کرد: دکتر جعفری لنگرودی به سخت کوشی، دقت نظر، گستردگی مطالعات در مباحث حقوق و مرجع علم و خاص معروف هستند و در حوزه حقوق، تاریخ حقوق، اصول فقه، فرهنگ نویسی و دانش نامه نویسی، ادبیات زبان شناسی هنر تألیفات متعددی دارند.

وی با اشاره به چندوجهی و تخصصی بودن کار استاد جعفری لنگرودی بیان کرد: اشرافیت دکتر جعفری لنگرودی به ابعاد مختلف حقوق موجب شده که قانون مدنی با تألیف وی، تاریخی ترین، مستدل ترین و علمی ترین متن قانون گذاری باشد که دارای یک هزار و ۳۳۵ ماده است.

وزیر دادگستری با اشاره به پیشنهاد های دکتر جعفری برای بازبینی در قانون مدنی کشور گفت: دکتر جعفری لنگرودی طرحی برای بازنگری قانون ارائه دادند که در این طرح جدید مواد قانونی از یک هزار و ۳۳۵ ماده به سه هزار و ۵۲۰ ماده افزایش یافت که نیازمندی های عصر حاضر در آن لحاظ شده است.

آوایی با بیان اینکه آیین نکوداشت مفاخر و بزرگان، حداقل وظیفه ما در قبال این فرهیختگان است، افزود: باید در خصوص ترویج آثار و اندیشه های دکتر جعفری لنگرودی تلاش بیشتری صورت گیرد تا ابعاد علمی وی مورداستفاده آیندگان قرار گیرد.

 

سرمایه های علمی گیلان معرف تمدن غنی ایران است

استاندار گیلان نیز با بیان اینکه گیلان دارای پیشینه علمی و فرهنگی بزرگی دارد که بزرگان زیادی را به جامعه جهانی تحویل داده است، اظهار کرد: لازم است برای شناساندن مفاخر علمی و فرهنگی استان گیلان بیش ازپیش تلاش کرده تا آیندگان از وجود مفاخر خود مطلع باشند.

ارسلان زارع، دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی را از دیگر نخبگان و نوادر گیلان خواند و گفت: دکتر جعفری خدمات و شایستگی های کم نظیری در حوزه علمی کشور و جهان عرضه کرده، به گونه ای که پایه گذار آشنایی دانش آموختگان بسیاری در کشورهای اروپایی با حقوق اسلامی است.

وی با بیان اینکه سرمایه های غنی فرهنگی و علمی گیلان معرف تمدن غنی ایران است، گفت: لازم است با تلاشی مضاعف، جهت معرفی و تبیین جایگاه این فرهیختگان همت کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه رویکرد دولت، احترام به حقوق شهروندان، به رسمیت شناختن آن و تلاش برای احیاء و تبیین حقوق آحاد جامعه متناسب با ظرفیت های قانونی در کشور است، افزود: بر همین اساس، تدوین منشور حقوق شهروندی و تلاش برای اجرای آن نمونه آشکاری از این تلاش دولت برای شهروندان است.

به گفته نماینده عالی دولت در گیلان، دکتر جعفری لنگرودی از برجسته ترین استادان حقوق معاصر ایران است که در تدوین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نقش آفرین بوده و تألیفات بسیاری را به رشته تحریر درآورده که در زمره کتاب های مرجع علم حقوق محسوب می شوند.

 

کتاب، فرهنگ و هنر در ذات مردمان گیلان است

دبیر انجمن مفاخر استان گیلان نیز با بیان اینکه کتاب، فرهنگ و هنر در ذات مردمان گیلانیان است، اظهار کرد: استان گیلان به مفاخر خود می بالد و اگر بخواهیم برای هر یک از بزرگان استان همایشی برگزار کنیم با کمبود زمان مواجه می شویم.

فیروز فاضلی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه لنگرود ازجمله شهرستان هایی است که دارای مفاخر و چهره های علمی و برجسته ای است، گفت: باید از محضر مفاخری چون دکتر جعفری لنگرود و دیگر بزرگان بهره بیشتری ببریم و از ظرفیت های آنان برای پیشبرد اهداف استان و کشور استفاده کنیم.

به گزارش لنگرخبر، دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی، از مفاخر و مشاهیر علم حقوق ایران است که در سال ۱۳۰۲ شمسی در لنگرود در خانواده ای روحانی و علمی به دنیا آمد و هم اکنون در انگلستان زندگی می کند.

دوره تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در لنگرود به پایان رساند و وارد دانشسرای مقدماتی رشت شد،  پس از درگذشت پدر، به ادامه تحصیل در مدارس و حوزه های علمیه مذهبی پرداخت و به مشهد مقدس و سپس حوزه علمیه قم رفت.

دکتر جعفری لنگرودی از محضر آیت الله حاج میرزا مهدی اصفهانی (در مدرسه نواب)، آیت الله کدکنی، میرزا مهدی آشتیانی، ادیب نیشابوری بهره های فراوان برد و هم زمان با تحصیل حوزوی، در دانشگاه حقوق تهران نیز ثبت نام کرد.

دکتر لنگرودی در طول بیش از چهل سال خدمت فرهنگی و علمی، به تحقیق در شاخه ها و رشته های مختلف حقوقی پرداخته است که نمونه ای از آن ها عبارت اند از: حقوق اسلامی، حقوق تطبیقی، فقه و اصول فلسفه و ادبیات فارسی.

از وی بیش از 50 عنوان کتاب و بیش از یک صد جلد کتاب در زمینه حقوق و عدالت به چاپ رسیده است.

 

در پایان این مراسم، از سردیس دکتر جعفری لنگرودی رونمایی شد که در باغ ملی شهرستان نصب می شود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان