به گزارش لنگرخبر، دفاتر بسیج دانشجویی ۳۳۷ دانشگاه کشور با اشاره به مشکلاتی که پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی برای کشور و مردم ایجاد می کند، طی نامه ای از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند در بررسی FATF تجربه تلخ برجام را درنظر بگیرند.

متن این نامه به شرح زیر است:

« سفره معیشت مردم را کوچکتر نکنیم!

اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام

با سلام و احترام

در سال­های اخیر، جریانی در کشور با گره زدن ریشه مشکلات اقتصادی به تحریم­ ها به دنبال « کلید حل مشکلات اقتصادی در جیب کدخدا » رفت که جز خسارت محض برجام چیزی عاید کشور نشد و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم نیز به مراتب تشدید شد، این روزها همان جریان به جای عبرت­ گرفتن از تجربه تلخ برجام و اتخاذ اقدامات اساسی برای حل مشکلات اقتصادی، بار دیگر در قامت حامیان برنامه اقدام FATF با فرافکنی، وارونه نمایی و پروپاگاندای تبلیغاتی سعی در انحراف افکار عمومی دارد تا با پیشبرد لوایح FATF یک­بار دیگر اقتصاد و معیشت مردم را دچار اخلال کند!

نظر به ارجاع تصمیم گیری پیرامون لوایح مرتبط با FATF موسوم به پالرمو و CFT به آن مجمع و مطرح شدن رویکرد «اضطرار» از سوی برخی اعضا و دولت مردان جهت پذیرش کنوانسیون های مذکور، ما بر خود لازم می دانیم موارد ذیل را به استحضارتان برسانیم.

مقایسه تاثیر اقدامات مقابله­ای FATF با تحریم­های آمریکا

درباره اقدامات مقابله ای FATF باید نکاتی را مطرح نمود:

اولا ایران هیچ­گاه به صورت واقعی از لیست اقدامات مقابله ای تعلیق نشده است و همواره در طول اجرای برنامه اقدام، بند 1 اقدامات مقابله­ای به نام شناسایی هویت مشتری به صورت تشدید شده (EDD) همواره علیه ایران فعال بوده است.

ثانیا FATF در پایان دو نشست اخیر خود بند هشتم اقدامات مقابله ای - پیرامون افزایش نظارت بر شعب بانک ها و موسسات مالی ایرانی در خارج – و بندهای 2 و9 اقدامات مقابله ای - پیرامون درخواست از کشورها برای ایجاد مکانیزمی جهت گزارش دهی از تراکنش های مالی و همچنین برای حسابرسی ها و بازرسی های خارجی درباره گروه های مرتبط با شعبات و شاخه های خارجی مستقر در ایران - را فعال کرده است.

ثالثا اقدامات مقابله ­ای ۹ بند دارد که تاکنون ۴ مورد فعال شده و ۵ مورد دیگر تا ۴ ماه دیگر فعال می شود. نکته مهم این است که هیچ کدام از این ۹ بند دستور به قطع رابطه بانکی با کشور مورد نظر نمی دهد. اما تحریم ­های آمریکا به صورت قاطعانه دستور به قطع همکاری داده و تنبیهات جدی برای خاطیان در نظر می گیرد. در نتیجه، اقدامات وزارت خزانه داری آمریکا در اعمال تحریم­های بانکی علیه کشورها بسیار موثرتر و مهم­تر از توصیه های FATF است و در شرایطی که ایران تحت شدیدترین تحریم های بانکی ثانویه آمریکا قرار دارد، بازگشت به لیست اقدامات مقابله­ای هیچ تغییری در وضعیت کشور ایجاد نخواهد کرد. از سوی دیگر بازگشت سه بند از اقدامات مقابله­ای (B، H، و I) که در دو دوره اخیر علیه ایران فعال شده است، تاثیری بر روی روابط بانکی کشور در شرایط تحریم نداشته است.

رعایت کامل استانداردهای FATF و تصویب کنوانسیون­ها منجر به افزایش اثر تحریم­هاست

آمریکا برای اثرگذاری بیشتر تحریم­ها به دنبال شفافیت نظام مالی ایران در عرصه بین الملل است. هسته اصلی استانداردهای FATF شفافیت نظام مالی و بانکی کشور برای طرف­های خارجی است که منجر به افزایش اثرگذاری تحریم­ها خواهد شد. در توصیه شماره ۴۰ FATF مشاهده می شود که این نهاد از کشورها می خواهد اختیارات قانونی لازم را به «واحدهای اطلاعات مالی (FIU) » خود بدهند تا بدون محدودیت و به طور گسترده با همتایان خارجی خود تبادل موثر اطلاعات داشته باشند.

این بخش از توصیه های گروه ویژه اقدام مالی که ناظر به همکاری اطلاعاتی با سایر کشورهاست به ما نشان می دهد که شفافیت نظام بانکی که مدنظر FATF است نه برای حاکمیت داخلی، بلکه برای نظام بین الملل ایجاد می شود. به عبارت دیگر FATF به دنبال ایجاد شفافیت عمیق برای نظام بین الملل است.

دیوید کوهن معمار تحریم ها علیه ایران نیز مهم­ترین عامل موفقیت اعمال تحریم های مالی علیه ایران را شفافیت موجود در نظام بانکی می­ داند و می ­گوید: « شفافیت مالی – ساختمان آن ، محافظت از آن ، و اجرای آن – در هسته ماموریت امنیت ملی وزارت خزانه داری ما قرار دارد. »[1]

این اظهارات نشانگر آن است که شفافیت و اشتراک گذاری اطلاعات با کشورهای مختلف ذیل دستورالعمل­های FATF ، عاملی برای موثرتر و هدفمند شدن تحریم های آمریکا در سطح جهان است و FATF نیز در نقش بازوی وزارت خزانه داری یا همان اتاق جنگ اقتصادی آمریکا در راستای افزایش اثرگذاری کمپین فشارحداکثری آمریکا علیه ایران عمل می­ کند.

اجرای کامل استانداردهای FATF و بستن مسیرهای دور زدن تحریم ها

در سال­های اخیر، آمریکا، از سلاح راهبردی تحریم به عنوان ابزار جایگزین جنگ نظامی علیه ملت ایران استفاده می­کند، یکی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران، در این سال­ها دور زدن تحریم­های ظالمانه آمریکاست، اجرای کامل استانداردهای FATF منجر به مسدود شدن مسیرهای دور زدن تحریم­ها خواهد شد، به­ گونه ­ای که منوچین وزیر خزانه داری و رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا صراحتا می گوید : «  استانداردهای FATF  می­ تواند مانع دور زدن تحریم ها بشود. [2]» اما چگونه؟

مواد 3، 6 و 7 کنوانسیون پالرمو به خوبی این موضوع را شرح داده است. در ماده 3 این کنوانسیون، تعریف جرم سازمان یافته فراملی آمده است که از منظر این ماده، تلاش ایران برای دور زدن تحریم ها که معمولاً از طریق چندین شرکت و یا شبکه ای از شرکت ها صورت می گیرد؛ مطابق این ماده مشمول جرم سازمان یافته فراملی است.

 در ماده 6 این کنوانسیون، جرم انگاری شست و شوی عواید حاصل از جرم دیده می شود این در حالی است که عواید حاصل از نقض تحریم ها، به منظور موجه جلوه دادن، نیازمند پنهان سازی مبدأ و منشأ اولیه است؛ و در ماده 7 این کنوانسیون هم تدابیر لازم برای مبارزه با پول شوئی باید صورت گیرد به­ گونه ­ای که در دور زدن تحریم­ها، نیز نبایستی شناخت کافی مشتری صورت گیرد چراکه در این صورت، احتمال دور زدن تحریم، کاهش خواهد یافت.

همانطور که مشاهده می شود، با ملاحظه جرائم مربوط به نقض مقررات تحریمی توسط شرکت های ایرانی مشمول تعریف جرم در کنوانسیون پالرمو می شود.

بر این اساس، الحاق به این کنوانسیون، ظرفیت تهدیدزایی برای جمهوری اسلامی که گرفتار تحریم های فراسرزمینی آمریکا هست، را دارا می باشد.

شایان ذکر است که در روزهای اخیر FATF گزارش ارزیابی متقابل خود از نظام بانکی و مالی ترکیه را منتشر نمود، در این گزارش ترکیه به خاطر دور زدن تحریم­های ایران به شدت توبیخ شده است و در عمل به توصیه شماره 7 FATF نمره منفی دریافت کرده است. با این وجود در صورتی که ایران کنوانسیون های مرتبط با FATF را تصویب کند، به طور قانونی خود را به نقض تحریم های ظالمانه آمریکا متهم می کند! و در آن صورت با تدبیر خوش بینانه دولت، بستن مسیر های دور زدن تحریم و پدیده خودتحریمی تجربه خواهد شد!

اجرای کامل استانداردهای FATF و کوچکتر شدن سفره معیشت مردم

همانگونه که شرح داده شد، با پیوستن به کنوانسیون پالرمو، مسیرهای دور زدن تحریم ها بسته خواهد شد و در نتیجه واردات کالاهای موردنیاز مردم سخت تر خواهد شد که این امر به معنای افزایش مشکلاتی معیشتی مردم است.

ثانیا بر اساس بند 2 ماده 7 کنوانسیون پالرمو، کشور ملزم به گزارش انتقال مبالغ بزرگ پول نقد و اوراق بهادار می­ شود. راهِ انتقالِ ارز به کشور نیز بسته خواهد شد و با بالا رفتن قیمت ارز، شاهد گرانی شدید کالاهای وارداتی خواهیم بود که تأثیر مستقیم بر معیشت مردم خواهد گذاشت. همچنان که برخی از گزارش های رسانه ای و مصاحبه نمایندگان مجلس موید این است که در زمستان سال 96 اطلاعات صرافی های دوبی که نقش ویژه ای در دور زدن تحریم ها داشتند، به دلیل درخواست های کشورها در قالب همکاری با FATF لو رفت و یکی از عوامل مهم افزایش نرخ ارز بود. (البته تعداد این صرافی ها توسط وزارت اقتصاد تکذیب شد اما اصل این خبر هیچگاه تکذیب نشد.)

خطاهای راهبردی دولت در تعامل با FATF

مفاد برنامه اقدام FATF نتیجه خطاهای راهبردی دولت در تعامل با FATF بوده است، اولین خطای راهبردی دولت « عدم تشخیص درست علت مشکل روابط بانکی » است، دولت در دوران پسابرجام مشاهده می کرد که بانک های بزرگ بین المللی حاضر به همکاری با ایران نیستند، اما درک صحیح از ریشه آن نداشت.

در واقع علت اصلی عدم همکاری بانک های بزرگ خارجی با ایران باقی ماندن ساختار تحریم های ثانویه بانکی نسل دوم بود و نه پایین بودن استانداردهای شفافیت در ایران. ساختار تحریم های ثانویه بانکی نسل دوم در قوانین چهارگانه کنگره علیه ایران شکل گرفته بود که در برجام هیچ کدام تعلیق یا متوقف نشد، حتی مواردی که در متن برجام مورد اشاره قرار گرفت با نامه جان کری وزیر وقت خارجه آمریکا به کنگره، عملاً شامل توقف موقت اجرا هم نشد، لذا دولت درک درستی از ریشه اصلی عدم همکاری بانک های بزرگ خارجی با ایران در پسابرجام نداشت و مسیر اشتباهی را دنبال کرد.

همچنین دومین خطای راهبردی دولت «عدم درک صحیح از نسبت استانداردها و مأموریت FATF با تحریم های اقتصادی آمریکا خصوصاً تحریم های بانکی» بوده است. تصمیم سازان و تصمیم گیران درون دولت، علی رغم وجود نسبت های بسیار روشن میان استانداردها و مأموریت FATF با تحریم های اقتصادی آمریکا که به یک ابزار راهبردی برای این کشور در سال های اخیر تبدیل شده است، این نسبت را ندیده و فهم نکرده این دو را پدیده های مستقل ارزیابی می کردند، در نتیجه، با سرعت به سمت اجرا و پیاده سازی موارد برنامه اقدام روی آوردند، در حالی که این راهبرد غلط، در زمانی که تحریم های ثانویه بانکی آمریکا پابرجا است، منجر به عمیق تر شدن و درونی شدن این تحریم ها می شود که مشکلات بسیار بزرگتری در اقتصاد و اجتماع و سیاست ایران پدید می آورد.

تعدیل و اصلاح برنامه اقدام، پیشنهادی برای مسیر پیش رو

پیشنهاد می­ شود، دولت یک دوره مذاکره جدی را با FATF آغاز کند. هدف این مذاکره باید بازنگری و اصلاح برنامه اقدام ایران باشد. این مذاکره باید مبتنی بر این فهم پایه ای باشد که اجرای برخی از اقدامات برنامه اقدام تکمیل کننده تحریم های ظالمانه آمریکاست و ایران آن ها را خلاف منافع ملی تشخیص داده و از اجرای آنها خودداری می کند. اجرای این اقدامات در زمانی مورد پذیرش ایران قرار گرفته که آمریکا در برجام بود و برخی از تحریم های آمریکا موقتاً اجرایشان متوقف شده بود.

اکنون آمریکا از برجام خارج شده و تمامی تحریم های خود را به طور کامل بازگردانده است، لذا وضعیت محیطی که در آن برنامه اقدام شکل گرفته است، به طور اساسی تغییر کرده و مشمول حالت فورس ماژور شده است، در این شرایط، طبیعی است که ایران به همه تعهدات خود در برنامه اقدام پایبند نباشد، بر این اساس مذاکرات جدید برای اصلاح برنامه اقدام باید صورت گیرد و این اصلاحات شامل حذف مواردی است که ایران اجرای آنها را تکمیل کننده تحریم های آمریکا تلقی می کند، دولت باید با بهره ­گیری از ظرفیت گسترش تعامل با کشورهایی مانند روسیه و چین در گروه ویژه اقدام مالی، نسبت به اصلاح مفاد برنامه اقدام، اقدام کند و از بازگشت ایران به لیست اقدامات مقابله­ ای جلوگیری کند.

در پایان خاطر نشان می ­سازد، تجربه تلخ برجام و رفتار مزورانه اروپا چیزی نیست که حتی بر دولت مردان و کارگزاران سیاست خارجی پنهان باشد، خردورزی و هوشیاری و وفاداری به منافع ملی می طلبد که با توجه به راه های تجربه شده، دوباره در راهی گام ننهیم که قبلاً آن را تجربه کرده ایم.

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف

بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما

بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی واحد تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران

بسیج دانشجویی دانشگاه و مدرسه عالی شهید مطهری تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز

بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی

بسیج دانشجویی دانشکده شریعتی

بسیج دانشجوبی دانشگاه فرهنگیان بجنورد

بسیج دانشجویی آموزشکده نقشه برداری برنامه و بودجه

بسیج دانشجویی پردیس شهید رجائی فرهنگیان استان سمنان

بسیج دانشجویی پریس فنی و مهندسی شهید عباسپور

بسیج دانشجویی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران

بسیج دانشجویی پیام نور بجنورد

بسیج دانشجویی پیام نور منجیل

بسیج دانشجویی حوزه آزاد لاهیجان

بسیج دانشجویی خواجه نصیرالدین طوسی

بسیج دانشجویی دا نشگاه جیرفت

بسیج دانشجویی دانشکداه کشاورزی بسطام

بسیج دانشجویی دانشکده انقلاب اسلامی

بسیج دانشجویی دانشکده پرستاری آمل

بسیج دانشجویی دانشکده سما آمل

بسیج دانشجویی دانشکده علمی و کاربردی هنر۵ آمل

بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل

بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی زاهدان

بسیج دانشجویی دانشکده فرهنگیان آمل

بسیج دانشجویی دانشکده فنی ایلام

بسیج دانشجویی دانشکده فنی توحید آمل

بسیج دانشجویی دانشکده فنی علامه حسن زاده آمل

بسیج دانشجویی دانشکده فنی فرخی سیستانی زابل

بسیج دانشجویی دانشکده فنی و حرفه ای سما زاهدان

بسیج دانشجویی دانشکده مذاهب اسلامی زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد اسفراین

بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد اسلامی بردسیر

بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد اسلامی سیرجان

بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد اسلامی کهنوج

بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد

بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد زنجان

بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد شیروان

بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد کرمان

بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا(س)

بسیج دانشجویی دانشگاه الغدیر زنجان

بسیج دانشجویی دانشگاه اموزش عالی بم

بسیج دانشجویی دانشگاه اهر

بسیج دانشجویی دانشگاه ایوانکی

بسیج دانشجویی دانشگاه آذرشهر

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ابهر

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ارومیه

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ارومیه

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی زرند

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد داریون

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد های خراسان شمالی

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ایرانشهر

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تالش

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد جنوب

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد چابهار

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خاش

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خوی

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دامغان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد رودبار

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زابل

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد سراوان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد سلماس

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد سمنان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شاهرود

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شهمیرزاد

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قیدار

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گرمسار

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مهاباد

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مهدیشهر

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نجف آباد

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نقده

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد نیکشهر

بسیج دانشجویی دانشگاه آل طه

بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد

بسیج دانشجویی دانشگاه بناب

بسیج دانشجویی دانشگاه بهداشت و درمان دامغان

بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند

بسیج دانشجویی دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه پردیس الزهرا(س) فرهنگیان استان سمنان

بسیج دانشجویی دانشگاه پورفسور حسابی شیروان

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ابهر

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ارومیه

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور استان چهارمحال و بختیاری

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور استهبان

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اسفراین

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ایلام

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ایوانکی

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور آباده

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور آمل

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بوشهر

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور تالش

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور چابهار

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور خاش

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور خرامه

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور داراب

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور دامغان

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور راسک

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زابل

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زنجان

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور سراوان

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور سمنان

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شاهرود

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور قیدار

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور کازرون

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور کرمان

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور لامرد

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مهدیشهر

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور نقده

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور نیکشهر

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مراکز خراسان شمالی

بسیج دانشجویی دانشگاه پیراپزشکی داراب

بسیج دانشجویی دانشگاه پیراپزشکی سرخه

بسیج دانشجویی دانشگاه پیراپزشکی و تغذیه آرادان

بسیج دانشجویی دانشگاه تابناک لامرد

بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه توران دامغان

بسیج دانشجویی دانشگاه ثامن مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه جامع امام حسین(ع)

بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان

بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان چهارمحال و بختیاری

بسیج دانشجویی دانشگاه جلفا

بسیج دانشجویی دانشگاه جهاد دانشگاهی مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه چمران کرمان

بسیج دانشجویی دانشگاه خلیج فارس بوشهر

بسیج دانشجویی دانشگاه خیام مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه دامغان

بسیج دانشجویی دانشگاه دامون فومن

بسیج دانشجویی دانشگاه دانشکده سلامت خاش

بسیج دانشجویی دانشگاه دانشکده صنعت و معدن خاش

بسیج دانشجویی دانشگاه دانشگاه آزاد نقده

بسیج دانشجویی دانشگاه دختران کوثر بجنورد

بسیج دانشجویی دانشگاه دریانوردی چابهار

بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی استهبان

بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی جهرم

بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی شهرکرد

بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی فسا

بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه

بسیج دانشجویی دانشگاه روزبه زنجان

بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان

بسیج دانشجویی دانشگاه سراب

بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری ارومیه

بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری سمنان

بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری فرزانگان سمنان

بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری گرمسار

بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری گلستان

بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری گیلان

بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری مهدیهشر

بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری یاسوج

بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون

بسیج دانشجویی دانشگاه سوره

بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان

بسیج دانشجویی دانشگاه شبستر

بسیج دانشجویی دانشگاه شمال آمل

بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید شمسی پور

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مطهری (واحد خواهران)

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مطهری مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مطهری مهاباد

بسیج دانشجویی دانشگاه صدرا

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت معدن زرند

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اسفراین

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شاهرود

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه صوفی زنجان

بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی چابهار

بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی شهرداری مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایلام

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بم

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زابل

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیروان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی فسا

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قرآنی زابل

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قرآنی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قرآنی مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قرآنی و معارف اسلامی دامغان

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قرآنی و معارف اسلامی شاهرود

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

بسیج دانشجویی دانشگاه غیر انتفاعی آپادانا شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه غیر انتفاعی پاسارگاد شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه غیر انتفاعی زند شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه غیر انتفاعی قدیر لنگرود

بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی

بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ارومیه

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال و بختیاری

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ایلام

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد (ع)

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت زینب کبری(س)

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خواهران شهید باهنر شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زنجان

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری زرقان

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان/ پردیس بنت الهدی صدر

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان؛پردیس امام علی (ع) گیلان

بسیج دانشجویی دانشگاه فناوری های نوین آمل

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی حرفه امیرکبیر اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی حرفه ای اطهر اراک

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی شهید باهنر زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی شهید باهنر شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی شهید حیدری خباز زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی شهید عارفی زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی شهید منتظری مشهد

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی لارستان

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی مهندسی بویین زهرا

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای دامغان

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای سمنان

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای شاهرود

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای نرجس

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی حرفه ای خراسان شمالی

بسیج دانشجویی دانشگاه قاضی طباطبایی ارومیه

بسیج دانشجویی دانشگاه کار خرمدره

بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی شیروان

بسیج دانشجویی دانشگاه گیلان

بسیج دانشجویی دانشگاه مراغه

بسیج دانشجویی دانشگاه مرند

بسیج دانشجویی دانشگاه معماری و هنر پارس

بسیج دانشجویی دانشگاه ملکان

بسیج دانشجویی دانشگاه ملی ایلام

بسیج دانشجویی دانشگاه ملی زابل

بسیج دانشجویی دانشگاه میانه

بسیج دانشجویی دانشگاه هاتف زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه های تفرش

بسیج دانشجویی دانشگاه های خمین

بسیج دانشجویی دانشگاه های دلیجان

بسیج دانشجویی دانشگاه های ساوه

بسیج دانشجویی دانشگاه های غیر انتفاعی تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه های محلات

بسیج دانشجویی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

بسیج دانشجویی دانشگاه هنر شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر

بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر

بسیج دانشجویی دانشگاهصنعتی شاهرود

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

بسیج دانشجویی علمی کاربردی خانه کارگر گیلان

بسیج دانشجویی فنی سیدالشهدا رستم آباد

بسیج دانشجویی مجتمع آموزش عالی سراوان

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی اسرار مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی آرمان رضوی مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی بهار مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی بینالود مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی تابران مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی توس مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی حکمت رضوی مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی حکیم طوس

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی خاوران

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی خراسان مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی خردگرایان مطهر مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی سلمان مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی شاندیز مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی عطار مشهد

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی فردوس

بسیج دانشجویی مرکز آموزش عالی کاویان مشهد

بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی بازرگانی توس

بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی تصمیم یار توس مشهد

بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی خانه کارگر مشهد

بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی خبرنگاران مشهد

بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی خدمات علمی و صنعتی مشهد

بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی دادگستری مشهد

بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی سینا مشهد

بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر مشهد

بسیج دانشجویی مرکز علمی کاربردی هلال احمر مشهد

بسیج دانشجویی منابع طبیعی صومعه سرا

بسیج دانشجویی موسسه غیر انتفاعی آمل آمل

بسیج دانشجویی موسسه غیر انتفاعی سمنگان

بسیج دانشگاه صنعتی سیرجان

جمعیت دانشجویی امام حسن(ع) مشهد

تشکل رشد و دانش سمنان

شورای تبیین بسیج دانشجویی استان سمنان

شورای تبیین دامغان

شورای تبیین بسیج دانشجویی سمنان،سرخه و مهدیشهر

شورای تبیین بسیج دانشجویی شاهرود

شورای تبیین بسیج دانشجویی گرمسار و آرادان

قرارگاه شهید احمدی روشن استان سمنان

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان