به گزارش لنگرخبر، در طول چندین سال اقتصاد کشور به صادرات نفت وابسته بوده و بودجه کشور بر همین مبنا تقدیم مجلس می شد ولی هرساله سعی بر این بود تا میزان وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کند.

در شرایطی که در بودجه سال ۹۹ وابستگی بودجه به صادرات نفت کاهش پیداکرده، توجه به مروارید سیاه یعنی دانه های ماهی خاویار بسیار می تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

ماهی خاویار یکی از باکیفیت ترین خاویارهای دنیا بوده و در حال حاضر هر کیلوگرم ماهی خاویار برابری با ۱۲ بشکه نفت بوده و یک شرکت با استفاده از ظرفیت دریای خزر ۲۱ میلیارد تومان برای کشور ارزآوری داشته است.

بر اساس اعلام کارشناسان هر ماهی خاویار باید ۱۴ الی ۱۵ درصد وزن خود خاویار داشته باشد و در هر مرحله یک الی چهار کیلوگرم خاویار تولید کند ولی در استان گیلان این میزان به ۱۶ درصد افزایش پیداکرده است لذا این میزان ظرفیت باعث شده تا پرورش ماهی خاویار در ۱۶ استان کشور آغاز شود.

تولید هر کیلوگرم خاویار برای چندین نفر اشتغال ایجاد می کند زیرا گوشت ماهی خاویار به کشورهایی به مانند روسیه صادرشده و از پوست این ماهی انواع محصولات تولید می شود به همین دلیل در یک مرکز تولید این محصول در استان گیلان ۵۰ نفر مشغول به کار هستند.

برنامه های مختلفی برای توسعه تولید ماهی خاویار در استان گیلان مطرح شده که مهم ترین آن استفاده و افزایش صددرصدی راندمان تولید و استفاده صحیح از پرورش خاویار است زیرا در این صورت تولید خاویار در کشور به ۱۲ تن می رسد.

در همین خصوص مدیرکل شیلات استان گیلان در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت دریای خزر برای رونق اقتصادی استان استفاده شود، اظهار کرد: توجه به ماهی خاویار باعث ارزآوری بسیار زیاد برای کشور و استان گیلان می شود که این امر حاکی از نقش فوق صید و پرورش انواع ماهی ازجمله خاویار در استان گیلان است.

وی با اشاره به هدف گذاری شیلات کشور در خصوص تولید ماهیان خاویاری گفت: در تلاشیم تا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی میزان تولید ماهی خاویار در کشور را به ۱۰۰ تن برسانیم که این امر به زودی محقق می شود.

صمد درویشی با اعلام جایگاه ایران در تولید خاویار افزود: تولید این گونه ماهیان در منازل خانگی هم گسترش پیداکرده و این امر سبب شده تا ایران با تولید ۶ تن خاویار در جایگاه چهارم جهان قرار بگیرد.

وی با اذعان به اینکه بخش خصوصی ظرفیت بسیار خوبی در تولید ماهی خاویار دارد، تصریح کرد: بخش خصوصی در سال گذشته ۴۰۰ هزار گونه لار گونه های مختلف را تولید کرده و امسال مجوز استفاده از یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی را به بخش خصوصی دادیم.

به گزارش فارس، صنعت خاویار کشور امسال با تجارت چهار تن محصول درآمد چهار میلیون دلاری برای کشور داشته که معادل فروش ۵۷ هزار بشکه نفت در کشور است.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان