به گزارش لنگرخبر، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان عنوان کرد: متاسفانه با بیماری کرونا مواجهیم دولت و ملت با جدیت و تلاش در حال مبارزه با این ویروس و مهمان ناخوانده هستند. از زمانی ویروس در چین پیدا شد آمادگی ها در کشورها شروع شد و از زمانی این ویروس اپیدمی شد. مبارزه با آن مستلزم هم افزایی و همکاری جهانی است. کشوری نمی تواند بگوید من در این مسیر تنها هستم و یا ایزوله هستم و مشکلی برای من پیش نمی آید.

موسوی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با همکاری همه نهادهای درگیر در داخل کشور از جمله وزارت خارجه به جد پیگیر مسائل مختلف است. مسائل اقتصادی و کنسولی و همکاری های و مراودات مردمی و نباید وقفه ای در آن ایجچاد شود. کشورهای دوست به ما کمک های زیادی کردند و کشورهای زیادی آمادگی برای کمک کردند.

وی افزود: امیدواریم هر چه زودتر این ویروس ریشه کن شود. عده ای که سعی می کنند با خالی کردن دل مردم از این آب گل آلود ماهی بگیرند و به ویژه رسانه هایی که ادعای ایرانی بودند دارند توصیه می کنیم از درد و آلام مردم در این شرایط سوء استفاده نکنند و اگر ایرانی هستند کمک کنند مردم ایران با روحیه و نشاط به مبارزه با این بیماری بربخیزند و سعی نکنند مانند ارباباشان از این موضوع استفاده سیاسی کنند و البته با همت مردم این تبلیغات اثر ندارد و ره به جایی نمی برد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای مایک پامپئو مبنی بر آمادگی این کشور برای کمک به ایران و اینکه از از طریق دولت سوئیس یک پیام به ایران ارسال کرده و ترامپ گفته که کشورش آمادگی اعزام تیم های پزشکی دارد، گفت: ما در نیت آمریکایی ها همواره شک داشتیم و داریم و اگر قصد و نیت خیر داشتند قبل از اینکه موضوع را رسانه ای کنند نمی کردند و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند. ما مواضع آمریکایی ها را رصد می کنیم.

وی افزود: از وقتی این قضیه در ایران اتفاق افتاد چقدر علیه کشور و توانمندی های ما تبلیغات کردند و برای تضعیف روحیه مردم تلاش کرده و هنوز ادامه دارد. از جعل اخبار و آمار مهمترین اقداماتی بود که صورت دادند و از سوی دیگر می گویند آماده کمک هستند. از آنجایی که در حسن نیت آمریکا شک داریم خیلی نه روی کمک ها حساب می کنیم و نه آماده پذیرش کمک های لفظی هستیم.

موسوی خاطرنشان کرد: همان کانال مالی سوئیس که بعد از مدت ها باز شده و مقداری دارو وارد کشور شد برای همان نیز دولت آمریکا سنگ اندازی می کند علیرغم تبلیغاتی که کردند و اجازه ندادند منابعی که خودمان داریم به کانال منتقل کنیم و دلشان برای ملت ایران نسوخته است. من از پیام تا این لحظه خبری ندارم و بعید می دانم دولت و ملت ایران کمک های ریاکارانه آمریکا را قبل از اقدام رسمی و عملی آنها بپذیرند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره بردن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل گفت: ساختار حقوقی برجام اجازه چنین کاری را به برخی دولت ها نمی دهد که پشت آن قایم شده و بی تعهدی خود را با اقدام فرار به جلو که هیچ ماهیت قانونی ندارد جلو ببرند. در کمیسیون اخیر درباره مکانیسم ماشه بحثی مطرح نشد.

وی افزود: برجام دستاوردهای سیاسی و امنیتی داشته و امیدواریم این توافق با این وضعیت ادامه یابد و لازم است هر چه زودتر اروپایی ها به تعهداتشان برگردند و اقداماتی را صورت دهند که ایران هم به صورت کامل به تعهداتش پایبند بماند.

موسوی گفت: از ابتدای شروع بحران کرونا وزارت خارجه یکی از ارگان های فعال بوده و در همه ستادها و کمیته ها اعم از تبلیغاتی و اجرایی عضو بوده است. بلافاصله ستاد ویژه ای را در وزارت خارجه تشکیل دادیم. علاوه بر حضوری که در سایر ستاد ها داریم. بحث پروازها را علیرغم کارشکنی ها پیگیری کردیم و تلاش کردیم هموطنان به کشور و محل زندگی خود بازگردند.

وی افزود: درباره صدور روادید به برخی کشورها که در آنجا بیماری هست. سعی کردیم ورودی ها را کنترل کنیم که هر چه زودتر بیماری ریشه کن شود. برخی ورودی ها را تعلیق و کم کردیم. در بعد اقتصادی با صدور گواهینامه های بهداشتی و در تماس نزدیک با مقامات کشورهای همسایه به آنها اطمینان دادیم مواردی که از ایران ارسال می شود کاملا از قرنطینه عبور کرده و بهداشتی هستند.  ما و کشورهای همسایه به کالاهای همدیگر نیازمندیم و طبیعی است تمام توان خود را به کار گیریم که اطمینان حاصل کنیم مردم و کشورها با طیب خاطر با هم ارتباط داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: در بحث تبلیغاتی علیرغم همه واقعیات و شفافیت های موجود در کشور ما که شبانه روزی تلاش می کنند متاسفانه برخی ها با امپراتوری رسانه ای و به عمد در حال خدشه وارد کردن به این تلاش ها هستند و از جمله تلاش های ما خنثی کردن تبلیغات علیه کشور است. برخی طوری وانمود کردند که انگار منشا این بیماری ایران بوده است و مدارکی را جعل می کنند و اسم خود را متاسفانه فارسی زبان و ایرانی می نامند با این تبلیغات سوء به همراه سایر دستگاه ها مقابله می کنیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان