فردوس مأمن سلامت برای مردم گیلان

۱۳۹۸/۱۲/۱۵ ۱۵:۴۵ چاپ کد خبر: 110081

به گزارش لنگرخبر به نقل فارس، فعالیت گروه های جهادی از دیرباز به عنوان یکی از بازوان اجرایی به کمک مسؤولان دولتی آمد و به صورت خودجوش و بی ادعا و به تعبیر رهبر انقلاب آتش به اختیار وارد کارهای فرهنگی و عمرانی شده و به کمک مردم مستضعف و نیازمند در مناطق کم تر برخوردار شتافتند.

استان گیلان نیز باوجود داشتن روستاها و مناطق حاشیه ای شهرستان ها، مناطق کوهپایه ای و حاشیه ای کلان شهر رشت، گروه های جهادی بسیاری از دل بسیجیان و سایر دانشجویان استان شکل گرفتند که در حد توان و تخصص خود از هیچ تلاشی برای خدمت به مردم استان فروگذار نمی کنند.

این گروه ها در قالب برنامه های فرهنگی، آموزشی و ارائه خدماتی از قبیل بهداشت، پزشکی و عمرانی در روستاهای گیلان حضور پیدا می کنند و آنچه در توان دارند را با کمک خیرین در طبق اخلاص گذاشته تا مرهمی بر زخم مردم مناطق کم برخوردار و نیازمند باشند و با دستان یاری گر خود باری را از دوش مردم خود بردارند.

گروه جهادی فردوس یکی از این گروه های جهادی است که از مردادماه سال ۹۶ با جمعی از جهادگران گیلانی به صورت غیررسمی آغاز به کار کرد، این گروه که در ابتدا خودجوش در حوزه آموزش، ویزیت در منزل و امور خیریه و بهداشت و درمان و فرهنگی اقداماتی انجام داد پس از گسترش فعالیت های خود سرانجام در سال ۹۷ گروه جهادی خود را ذیل سازندگی بسیج دانشجویی به صورت رسمی ثبت کرد و با رجوع به آیات کلام الله مجید نام فردوس را برای خود برگزید.

ارائه آموزش مجازی درباره ویروس کرونا

مسؤول گروه جهادی فردوس در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه گروه جهادی فردوس اغلب در حوزه های بهداشت و درمان، مشاوره، مامایی و آموز خدمت ارائه می کند، اظهار کرد: در حال حاضر گروه جهادی ما در ۶ بخش فعالیت می کند که با حضور بیشتر برخی از اصحاب رسانه، گرافیست ها و مترجمان، پژوهش گران و مستندسازان در امور خیریه و بهداشت و درمان فعالیت خود را گسترش دادیم.

محمدرضا فرزانه با بیان اینکه فعالیت های این گروه جهادی پیش از رسمی شدن در سه حوزه فرهنگی، بهداشت و درمان و خیریه بود، افزود: پیش ازاین بنا داشتیم که اغلب افراد گروه جهادی، متخصصان و باشند اما اکنون از خانم خانه دار دارای دو فرزند تا دانش آموز و نوجوان در گروه خود عضو داریم اما بدنه این تیم جهادی را اعضای متخصص بهداشت و درمان اعم از پرستار، پزشک و دندان پزشک تشکیل می دهند.

وی با اشاره به مهم ترین برنامه های گروه جهادی فردوس بیان کرد: گروه جهادی ما یک برنامه کلی دارد که در دو حوزه روستا و حاشیه شهر اجرا می شود، ازآنجایی که تخصص گروه جهادی بحث بهداشت و درمان به صورت خاص است با توجه به تجربیاتی که از سایر گروه های جهادی سطح کشور داشتیم و با توجه به شرایط خاص بومی در استان گیلان، در دو حوزه حاشیه شهر و روستا فعالیت می کنیم.

مسؤول گروه جهادی فردوس دلیل فعالیت در حاشیه شهر رشت را کلان شهر بودن و مرکز استان بودن رشت عنوان کرد و گفت: معضل حاشیه شهر در این کلان شهر قابل توجه تر از سایر نقاط استان بوده و عمده نیروهای جهادی ما ساکن رشت هستند بنابراین نقطه هدف ما حاشیه شهر رشت در نظر گرفته شد و در بازه های زمانی که شرایط جوی استان مناسب است مانند ایام عید و تابستان با یک برنامه ریزی جامع در نقاط روستایی نیز ارائه خدمت می کنیم.

فرزانه با بیان اینکه اهم اردوهای گروه جهادی فردوس در حومه رشت از قبیل مناطق سیاه اسطلخ و حمیدیان، پل طالشان و مسکن مهر بوده، خاطرنشان کرد: البته مشاوره های ما همیشه پابرجاست و مشاوره سلامت و بهداشت نیز به دعوت دیگر گروه های جهادی در مناطق خواهر امام و پیاده راه فرهنگی رشت نیز برپا کردیم.

وی با اشاره به برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم تالش بیان کرد: در مناطق خاص تالش از قبیل ویزمه و کسمه جان نیز اردوهای جهادی برگزار کردیم علاوه بر این اردوی سلامت جهادی را در حرم مطهر سید جلال الدین اشرف (ره) برپا کردیم و امیدواریم در سال آینده یک یا دو منطقه هدف را در روستاهایی که دسترسی کمتری دارند هدف قرار داده و خدمات بهداشتی-درمانی ارائه دهیم.

مسؤول گروه جهادی فردوس با اذعان به اینکه در طرح ملی فشارخون در روستاها پایش سلامت صددرصدی انجام شد، افزود: متأسفانه در رشت تنها ۶۰ درصد پایش سلامت داشتیم و عمده دلیل این امر عدم مدیریت درست در حاشیه شهر بود بنابراین عمده تمرکز گروه جهادی ما حاشیه شهر رشت قرار گرفت اما از روستاها نیز غافل نیستیم.

فرزانه با تأکید بر اینکه هر شرایط خاصی اقتضای عملکرد خاص خود را می طلبد به خصوص وقتی یک بیماری همه گیر وارد کشور شده و روش انتقال آن بسیار سریع و رایج است، تصریح کرد: توصیه می شود تجمع برای آموزش درباره این بیماری نباشد بنابراین باوجود شرایطی که بیماری کرونا دارد تصمیم گرفتیم روش آموزش را به صورت بصری و مجازی قرار دهیم و در این راستا جمعی از مترجمان، روانشناسان و متخصصان جامعه پزشکی و اهالی رسانه را گرد هم آوردیم تا با یک آسیب شناسی درست در حوزه بحث کرونا به اندازه خودمان به مردم آموزش تخصصی و علمی ارائه کنیم.

وی با اذعان به عدم فعالیت مناسب و ارائه آموزش در حوزه سلامت روان هم زمان با شیوع ویروس کرونا بیان کرد: گروه جهادی فردوس برنامه خود در بحث سلامت روان در حوادث و بلایا را تبیین کرده و سریعاً منتشر کنیم تا مردم عزیز از آن استفاده کنند، این امر مهم تر از آموزش های اولیه است چراکه بحث کرونا به صورت ناگهانی وارد کشور شد و به هر دلیل اعم از سوء مدیریت و بی تدبیری بحران آفرید ولی بحث سلامت روان دراین بین به فراموشی سپرده شد.

سوء مدیریت در بدنه دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیماری کرونا را در استان تشدید کرد

مسؤول گروه جهادی فردوس وظیفه رسانه های جمعی را ارائه راه حلی برای مدیریت بحران برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه رسانه های داخلی نمی توانند افکار عمومی را به خوبی جذب کرده و اطلاع رسانی کنند و این امر موجب می شود مخاطب به سمت رسانه های معاند رفته و اخبار را از شبکه های ضدانقلاب دنبال کند، ما انتظار داریم در این قبیل حوادث رسانه ها با یک برنامه خوب بحران را مدیریت کنند.

فرزانه با بیان اینکه وجود سوء مدیریت در بدنه دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیماری کرونا را در استان تشدید کرد، افزود: منشأ معضلی که با ورود ویروس کرونا در استان گیلان پیش آمده به گذشته برمی گردد یعنی اقداماتی که مدیران مربوطه باید درگذشته در دانشگاه علوم پزشکی انجام می دادند و ندادند و به تبع آن در هر بحرانی در حوزه سلامت دچار مشکل می شویم و اگر راه حلی برای این موارد اندیشیده نشود و مسؤولان پاسخگوی این سوء مدیریت ها نباشند، نمی توان برنامه ریزی درست و دقیقی در خصوص مسائل پیش رو داشت.

گروه جهادی فردوس علاوه بر اینکه در زمان های عادی به مردم رشت و سراسر گیلان ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی می کرد این بار با شیوع ویروس کرونا بر آن شد تا به صورت مجازی مباحث علمی و تخصصی در حوزه سلامت و پیشگیری از بیماری کرونا را در اختیار مردم قرار دهد تا به نوبه خود سهمی در ریشه کن شدن این ویروس جدید داشته باشد، اما این گروه و گروه های جهادی دیگر برای ادامه فعالیت های خود و شناخته شدن هر چه بیشتر برای خدمت رسانی نیازمند معرفی شدن به مردم و مسؤولان داشته تا با حمایت صددرصدی و در مواردی همکاری با مسؤولان مربوطه در بحران ها نقش مؤثرتر و کارآمدتری داشته باشند.

به گزارش فارس، آموزش های گروه جهادی فردوس درباره ویروس کرونا از صفحات مجازی گروه جهادی در اینستاگرام و تلگرام به آدرس @ferdod_jahadi در اختیار مردم عزیز گیلان و ایران قرار می گیرد و مطالب آموزشی این گروه با همکاری سایر گروه های جهادی در قالب بروشور در اختیار مردم رشت قرار می گیرد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : کرونا ثروت

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان