بررسی آماری کاربران شبکه های اجتماعی
بررسی آماری کاربران شبکه های اجتماعی

گاهی تعدادی از ما چنان در استفاده از این شبکه ها افراط می کنیم که زندگی شخصیمان با اختلال مواجه می شود به همین علت به ناگاه تصمیم به ترک چنین شبکه هایی می گیریم. برای مثال ناگهان می خواهیم دیلیت اکانت تلگرام کنیم تا دیگر وقت خود را در آن صرف نکنیم.

امروزه اینترنت و استفاده از انواع شبکه های اجتماعی موجود با زندگی روزمره بسیاری از ما گره خورده است. بسیاری از ما آنچنان به استفاده از مسنجرها و یا شبکه های اجتماعی خو گرفته ایم که چک نکردن آن ها برای مدت زمانی طولانی برایمان دشوار است.

از طریق این پیام رسان ها و یا شبکه های مجازی با دوستان خود ارتباط برقرار می کنیم و بسیاری از قرارهای دسته جمعی خود را در چت های گروهی تنظیم می کنیم. در بسیاری از مواقع اخبار روز را با بالا و پایین کردن کانال های خبری موجود در این مسنجرها پیگیری می کنیم و یا در جریان واکنش های جمعی کاربران قرار می گیریم.

گاهی تعدادی از ما چنان در استفاده از این شبکه ها افراط می کنیم که زندگی شخصیمان با اختلال مواجه می شود به همین علت به ناگاه تصمیم به ترک چنین شبکه هایی می گیریم. برای مثال ناگهان می خواهیم دیلیت اکانت تلگرام کنیم تا دیگر وقت خود را در آن صرف نکنیم.

گرچه تجربه نشان داده است اگر دوستانمان همچنان در این پیام رسان حضور داشته باشند پس از حذف اکانت تلگرام دوباره به آن باز خواهیم گشت.

در هر صورت اگر واقعا قصد دارید از این اپلیکیشن دیگر استفاده نکنید بهتر است نحوه دیلیت اکانت تلگرام را به صورت کامل بدانید تا مجددا به آن بازنگردید.

اما ایا تاکنون فکر کرده اید که این شبکه ها و یا پیام رسان ها چه تعداد کاربر را به خود جذب کرده اند؟

مطالعات آماری زیادی در خصوص تعداد کاربران شبکه های اجتماعی و همچنین مدت زمانی که کاربران در این شبکه ها می گذرانند انجام شده است. اطلاعات آماری که در ادامه می آید از یکی از منابع مرجع آماری یعنی statista  در این خصوص گرفته شده است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که امروزه بیشتر از چهار میلیارد نفر از هفت میلیارد جمعیت دنیا از اینترنت استفاده می کنند یعنی پنجاه و هفت درصد از کل جمعیت دنیا کاربر اینترنت هستند.

از تعداد فوق نزدیک سه میلیارد نفر از شبکه های اجتماعی مجازی و پیام رسان ها استفاده می کنند. به عبارتی چهل و پنج درصد از کل جمعیت جهان حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی یا پیام رسان ها فعال هستند.

شاید برایتان جالبتر باشد اگر بدانید که هر ساله یک درصد به جمعیت دنیا اضافه می شود در حالی که کاربران اینترنت و شبکه های مجازی در هر سال ۹ درصد رشد پیدا می کنند. این بدان معناست که در هر سال نزدیک به سیصد میلیون کاربر به شبکه های اجتماعی افزوده می شود.

در ایران نیز در سال گذشته هفت ملیون کاربر جدید به شبکه های اجتماعی اضافه شده است. طبق آمار ارائه شده تعداد کل کاربران ساکن ایران در شبکه های اجتماعی برابر با چهل و هفت ملیون کاربر می باشد . این امر نشان می دهد که بیش از پنجاه درصد از جمعیت ایران از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

جدا از تعداد کاربران این سوال نیز مطرح است که هر کاربر چه مدت زمانی را صرف شبکه های اجتماعی می کند؟

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده است هر کاربر به طور میانگین دو ساعت و شانزده دقیقه از بیست و چهار ساعت شبانه روز را در این شبکه ها می گذراند.

البته لازم به ذکر است این مقدار، مقدار میانگین است و مدت زمان گذرانده شده در این شبکه ها در بین کشورها و فرهنگ های مختلف متفاوت است.

برای مثال در ژاپن این میزان برابر با سی و شش دقیقه است. در حالی که در فیلیپین هر کاربر شبکه های اجتماعی به طور متوسط چهار ساعت از شبانه روز را صرف چنین شبکه هایی می کند.

طبق مطالعات آماری صورت گرفته هر سال به این مدت زمان افزوده می گردد. برای مثال در سال ۲۰۱۴ یعنی پنج سال پیش این میزان یک ساعت و سی و هفت دقیقه بوده است. یعنی چیزی در حدود چهل دقیقه به این میزان اضافه شده است.

یکبار دیگر به ارقام توجه کنید : سه میلیارد کاربر شبکه های اجتماعی به طور میانگین دو ساعت و شانزده دقیقه در شبانه روز را در این شبکه ها می گذرانند.

شاید بزرگی این اعداد شما را به تحیر وادارد، این ارقام چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ مدت زمان بسیار بسیار قابل ملاحظه هستند و بیانگر اهمیت بسیار زیاد این شبکه ها و تاثیرات آن ها در جهان امروز است.