به گزارش لنگرخبر، از اوایل اسفندماه بود که ویروسی به نام کرونا سرتیتر اخبار رسانه ها و نقل محافل شد که البته ترسی را هم به جان مردم انداخت که به صورت گسترده در رسانه ها اعلام شد که مردم بهداشت فردی را رعایت کرده تا از ابتلا به کرونا جلوگیری شود.

متخصصین ساده ترین راه پیشگیری و جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا را استفاده از دستکش و ماسک و شست و شوی دست ها اعلام کردند که هر کس به مقداری سعی کرد به این توصیه ها توجه کند البته بودند برخی که اصلاً توجهی به این توصیه های بهداشتی نمی کرد و بعضاً دچار آن نیز شدند.

در بحبوحه روزهای کرونایی، رجوع مردم به داروخانه ها و مراکز بهداشتی باعث شد تا ماسک و دستکش نایاب یا تمام شود و متأسفانه برخی نیز دست به اقدام ناشایست احتکار کردند که به دوراز انسانیت است.

دراین بین و عدم توجه مناسب دولت به نحوه تولید و توزیع ماسک و دستکش، این مردم بودند که بازهم آتش به اختیار وارد میدان شدند و اقدام به تولید ماسک و توزیع بین مردم کردند، هر کی به نوعی کمک می کرد، عده ای هزینه خرید پارچه و حمل ونقل را پرداخت می کردند، برخی در تولید و دوخت ماسک مشارکت داشتند و برخی نیز در چرخه های دیگر تولید ماسک مانند توزیع و تهیه لوازم نقش آفرینی می کردند.

مردم در نقش آفرینی های فردی و اجتماعی خود برای کمک به یکدیگر، حسینیه ها و مساجد را محور فعالیت خود قراردادند تا حال که نمی توان در این اماکن به دعا پرداخت، برای سلامتی یکدیگر اقدام به تولید بسته های بهداشتی کنند.

بعد از کاهش تعداد ماسک در بازار و نیاز زیاد مردم، تعدادی از شهروندان شلمانی نیز حسینیه ها و مساجد محل خود را مرکزی برای تولید ماسک جهت هدیه به مردم کردند که با کمک هم امروز یاریگر یکدیگر در تنفس سالم تر و رعایت بهداشت فردی باشند تا هر چه سریع تر از شر این ویروس منحوس خلاص شویم.

حسین احمدی نژاد یکی از جوانان دهه شصتی است که به کار تبلیغات مشغول است و جرقه تولید ماسک را زد و از نیمه اسفندماه کار خود را آغاز کرده اند و تعداد نیروهای آقا و خانم این گروه از حدود 10 نفر به بیش از 50 تن رسیده است.

وی می گوید جرقه این کار دورهم نشینی خانگی با همسر و پدر و مادر همسرش زده شد و خواستند تمام توانایی خود را به کار بگیرند تا قدمی در مسیر جهاد علیه کرونا بردارند که حسینیه پدرخانم آقا حسین، نخستین مکان برای تولید ماسک شد.

آقا حسین می گوید برای دوخت ماسک از خانم های کوچه و هم محلی ها استفاده می شود که باکمال میل مشتاق به انجام این کار شدند و هر بانو نیز چرخ خیاطی خود را وارد حسینیه کرد تا کار گروهی را با یکدیگر و به خوبی انجام دهند.

این جوان جهادگر می گوید در روزهای نخست آغاز به کار، هزینه های خرید پارچه و لوازم دیگر را خودشان پرداخت می کردند که در ادامه طی فراخوان در فضای مجازی مردم شلمان نیز پای کار آمدند و هر کی مبلغی را برای خرید پارچه، کش، نخ و دیگر لوازم موردنیاز برای تولید ماسک پرداخت کردند.

یکی از بانوان جهادگر می گوید در روزهای اول کار چون ماسک را به صورت دستی برش می دادیم کارها به کندی پیش می رفت ولی چند روزی است که ماسک ها توسط دستگاه لیزری برش داده شده و این باعث شده تعداد ماسک تولید و دوخت شده روزانه بیشتر شود.

این بانو می گوید از ساعت 15 تا 22 شب هرروز در حسینیه جمع شده و مشغول به دوخت ماسک می شویم تا بتوان آن ها را در بین مردم و اهالی محل توزیع کرد.

در این مدت که در قرنطینه هستیم صبح ها کارهای منزل را انجام می دهیم و عصرها تا شب برای دوخت ماسک در حسینیه حاضر می شویم و این مبحثی است که یکی از مادران حاضر در حسینیه گفته و معتقد است که در حال حاضر در خط مقدم جنگ قرار دارد.

یکی از دختران دهه هشتادی نیز که در حال دوخت کش به ماسک بود گفت امسال برای شرکت در کنکور ثبت نام کرده بوده و مشغول مطالعه دروس بودم که با توجه به مسئله کرونا لازم دانستم تا من نیز کمکی کنم که بخشی از عصرها را بعد از مطالعه برای کمک جهت دوخت و تولید ماسم می گذارم.

به گفته حسین احمدی نژاد، در حال حاضر بیش از 50 آقا و خانم در دو حسینیه در شهر شلمان و یک مسجد در سیگارود شلمان مشغول دوخت ماسک هستند که میزان تولیدی روزانه ماسک ها، بیش از یک هزار ماسک است.

مادران و دختران شلمانی در کنار مردان این شهر، تاکنون بیش از هشت هزار ماسک تولید و در بین مردم و کسبه شلمان توزیع کردند و که آقا حسین معتقد است این مهم جز با مشارکت مردم و دلسوزی همه اقشار حاصل نمی شد.

وی با اشاره به کارکردهای هیئت و حسینیه ها گفت یکی از دلائل انتخاب حسینیه و مسجد برای انجام این کار، نشان دادن کارکرد اجتماعی تکایا است که شاید درگذشته نسبت به آن و این ظرفیت بزرگ غافل بودیم و امروز این اماکن به نفع مردم در حال کار است.

اگر بخواهیم کرونا و شیوع گسترده این ویروس منحوس را به فال نیک بگیریم بی راه نیست چون روح مرده کمک به همنوع را که مدتی در درون انسان ها مرده بود بیدار و آگاه کرد و مجدداً شاهدیم در همه نقاط بزرگ و کوچک شهرها و حتی روستاها هرکسی در حد توان و بضاعت خود برای کمک به یکدیگر وارد عرصه پیکار با ویروس کرونا شده اند.

البته مردم ایران از دیرباز تا امروز نشان دادند که همیشه در زمان مشکلات در کنار یکدیگر هستند ولی در دوره فعلی شاهد کار ستادی و جهادی بهتر و بیشتری نسبت به گذشته هستیم که به کارها انسجام بیشتری داده است.

کرونا تا چندی دیگر قطعاً ریشه کن خواهد شد ولی وظیفه داریم روح مرده ای که این ویروس در درون همه ما روشن تر از گذشته کرد را تا همیشه روشن و بیدار نگه داریم و این کوچک ترین وظیفه هر انسانی نسبت به همنوع است.

[video width="854" height="478" mp4="https://langarnews.ir//uploads/2020/03/video_2020-03-15_22-49-23.mp4"][/video]

انتهای پیام/


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان