به گزارش لنگرخبر،دکتر ایرج حریرچی، گفت: برای مشاهده اثرات تغییر رفتار مردم، در مورد مرگ و میر ناشی از کرونا به بازه زمانی ۴ الی ۶ هفته ای احتیاج داریم و برای مشاهده کاهش موارد بستری به بازه زمانی ۳ الی ۴ هفته ای نیاز است. اکنون تنها تغییر رفتاری که از ۱۵ تیر به بعد در مردم مشاهده کردیم استفاده بیشتر از ماسک است؛ نه تعطیلی های آچنانی داشتیم نه مهمانی ها، تجمعات، عروسی ها و ... کاهش داشته اند. وی با تاکید بر اینکه میزان استفاده از ماسک در میان مردم به میزان کف مورد انتظار نرسیده است، تصریح کرد: بازه زمانی که اثر کاهشی مرگ را پس از استفاده از ماسک، می توانیم ببینیم، از چند روز تا چند هفته آینده است.

تنها ۵ استان شرایط قرمز ندارند

حریرچی با اشاره به اینکه در روز ۸ مرداد، تهران به ۲۶ استان با وضعیت قرمز پیوسته است، خاطرنشان کرد: اکنون تنها ۵ استان در وضعیت قرمز نیستند که در مجموع ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و این یعنی ۷۲.۵ میلیون نفر در استان های قرمز زندگی می کنند. وی با تاکید بر اینکه قرمز شدن استان تهران یک زنگ خطر است، گفت: پیشنهاداتی مانند لغو طرح ترافیک و... به ستاد مقابله با کرونا ارائه شده است. از آنجایی که اکثر محدودیت ها تاثیر مستقیم بر معیشت مردم دارد، دولت ما نیز مانند سایر دولت ها با احتیاط برخورد می کند. حریرچی ادامه داد: پیش بینی ما این نیست که موارد انفجاری بیماری را داشته باشیم ولی اگر مرگ و بستری بیماران افزایش یابد دولت مجبور خواهد شد تعطیلات بیشتری اعمال کند؛ کما اینکه اکنون سطوح شغلی ۳ و ۴ مانند تالارها، آرایشگاه ها و... در تهران تعطیل شده است، البته ان شالله که چنین اتفاقی نیفتد.

موارد بستری کرونا همچنان افزایشی است

وی افزود: موارد بستری ما هنوز افزایشی است و تا زمانی که این روند افزایشی باشد به فاصله دو هفته هنوز موارد مرگمان هم افزایشی خواهد بود و این موضوع هشدار دهنده است. روزانه نزدیک ۴ هزار نفر مجموع موارد بستری ما است. متاسفانه موارد مرگمان نسبت به اوج فروردین افزایش پیدا کرده است و اکثر استان های کشور نیز در وضعیت قرمز قرار دارند.

فوتی های ناشی از کرونا، بیش از یک پنجم کل فوتی های کشور

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: آمار ۲۳۵ مرگ در یک روز را نباید به جمعیت ۸۴ یا ۸۵ میلیونی مقایسه کرد؛ کل میزان فوت روزانه ما هزار الی ۱۰۵۰ تا است و سالانه ۳۸۰ هزار فوت داریم؛ آمار فوت روزانه ۲۳۵ نفر بر اثر کرونا یعنی بیش از یک پنجم فوتی های ما ناشی از کرونا است و این هشداری برای تغییر رفتار اجتماعی است که باید سبب شود بیشتر مواظب کودکان و جوانانمان باشیم.

شرایط خاص در برگزاری مراسم محرم

وی درباره شیوه برگزاری مراسمات عزاداری ماه محرم، بیان کرد: جلسه ای با حضور رئیس شورای عالی سیاست گذاری ائمه جمعه، رییس سازمان تبلیغات اسلامی از حوزه علمیه قم، رییس سازمان اوقاف و... برای تصمیم گیری درباره این موضوع برگزار شد و اصل تصمیم گیری ها بر مبنای پیشگیری است تا مواجهه را به حداقل برسانیم. طبق دستورات اسلامی حفظ جان مسلمین از اوجب واجبات است ضمن اینکه بزرگداشت و عزاداری امام حسین (ع) در خون تمام مردم چه شیعه، سنی، مسیحی و... است، ولی امسال شرایط خاصی اعمال خواهد شد. اصل تجمع مغایر پروتکل و دستورالعمل است؛ یعنی رعایت مسائل فاصله گذاری در تجمعاتی که مشابه آن با شکوه خیلی زیاد در سال های گذشته داشتیم، اصلا ممکن نیست، تصمیماتی درباره دسته های عزاداری که بیرون می آمدند گرفته شد که با آن خصوصیات، برگزاری آنها ممکن نخواهد بود، تجمعات در فضای بسته نیز ممکن نخواهد بود. حریرچی تصریح کرد: حریرچی تصریح کرد: از کسانی که در این زمینه اظهار نظر می کنند می خواهیم صبر کنند تا ببینند مقام معظم رهبری و مراجع چه خواهند فرمود و مراسمات را چگونه برگزار خواهند کرد  تا بتوانیم امسال شکوه را در مراسم معنوی مبتنی بر شور و شعور و با حفظ جان تمام مسلمین برگزار کنیم. نظارت ها در این باره جدی خواهد بود، اما ناظران اصلی ما خود افراد خواهند بود. وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، درباره برگزاری مراسمات مربوط به عید قربان، اظهار کرد: برادران و خواهران اهل سنت ما برخی مناسک عید قربان را واجب می دانند، من از علمای اهل سنت خواهش می کنم اینکه نماز عید مانند سال های کذشته با شکوه باشد، قربانی ها در یک محوطه باهم جمع آوری شوند و... خیلی خطرناک است و ممکن است همان بلایی که عید فطر به سرمان آمد مجددا به سرمان بیاید. انتهای پیام
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان