۴۸ ساعت مانده به محرم حرف عوض نکنید!

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ ۱۱:۵۹ چاپ کد خبر: 112050
به گزارش لنگرخبر، ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ۱۹ مردادماه بود که با ابلاغ دستورالعملی شرایط برگزاری مجالس عزاداری در ماه محرم را اعلام کرد. هیأتی ها براساس مفاد مطرح شده در این دستورالعمل علی رغم بار هزینه ای بالا که هزینه لازم برای برگزاری جلسات را چندین برابر نسبت به سال های قبل کرده بود، خود را برای برگزاری مجالس آماده و حتی برنامه های رسمی خود را نیز اعلام کردند، اما ۴۸ ساعت مانده به محرم، حرف جدیدی از سوی مسئولین وزارت بهداشت اعلام شد: هرگونه عزاداری در محیط بسته ممنوع!

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت روز گذشته ۲۸ مردادماه در ارتباط زنده با شبکه خبر با اشاره به نزدیک شدن به ایام عزاداری محرم و صفر اظهار داشت: برای حفظ سلامت عزاداران لازم است در فضای بسته عزاداری نکنیم؛ چرا که در محیط بسته چه با سقف بلند یا کوتاه، امکان گردش ویروس وجود دارد و این به معنای ابتلا به ویروس است.

این جمله دو روز مانده به آغاز برنامه های عزاداری دهه اول ماه محرم به معنای ممنوعیت برگزاری مجالس عزاداری در فضای بسته است که برخلاف دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا و حرف های گذشته دکتر رئیسی است که در ادامه فیلم بالا نیز آمده بود که اعلام داشت، «برگزاری مراسم در فضای باز اولویت اصلی مجالس حسینی باشد و در صورت اضطرار در محیط های بسته می بایست یک چهارم ظرفیت مکان و با حفظ فاصله فیزیکی برگزار شود. (هر چقدر ارتفاع سقف محیط های بسته بلندتر باشد، مثل ۶ یا ۸ متر، به فضای باز نزدیک تر است.)» این تغییر تصمیم دو روز مانده به محرم موجب گلایه و ناراحتی بسیاری از هیأتی ها شده است.

مگر نگفتید سخنگو، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی است؟

اعلام این موضوع و حرف جدید از سوی معاون وزارت بهداشت از سویی اعلام شد که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۱ مردادماه در آخرین جلسه ستاد پیگیری ویژه محرم که با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف فرهنگی و رسانه ها برگزار شد، با انتقاد از اعلام مواضع مختلف در خصوص عزاداری محرم، رسماً اعلام کرد سخنگو و تصمیم گیر در خصوص برگزاری جلسات محرم، شخص حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی است و از این پس ایشان اعلام موضع خواهد کرد.

گلایه معاون سازمان تبلیغات از معاون وزارت بهداشت

دیشب، حجت الاسلام جلالی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی با انتقاد از این تصمیم دو روز مانده به محرم اظهار داشت: در جلسه مسئولین وزارت بهداشت با مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی و مداحان و وعاظ سرشناس کشور، دکتر رئیسی اعلام کرد که برگزاری مراسم در فضای مسقف با ارتفاع ۶ متر همچون فضای باز است؛ در صورتی که تهویه مناسب داشته باشد و بعد در دستورالعمل ابلاغی نیز همین امر تأکید شد اما حال دو روز مانده به برگزاری مجالس، حرف را تغییر دادند.»

تصمیم خلق الساعه ای که به ۲۰۰۰ هیأت ضرر می زند

میثم مطیعی مداح اهل بیت(ع) در واکنش به این تصمیم با انتشار رشته توئیتی نوشت: آقای معاون وزیر! حداقل ۱۰ روز قبل اعلام کردید، عزاداری در مکان سربسته با سقف بالای ۶ متر مصداق فضای باز است و مشکلی ندارد. امروز و تنها ۴۸ ساعت قبل از آغاز محرم گفتید، برگزاری هرگونه مراسم در فضای سربسته ممنوع است. حرف قبلی شما که محصول کار کارشناسی بود، عوض شد. ویروس جهش کرده؟؟؟

مردم شریف بدانند که با این تصمیم خلق الساعة، حداقل ۲۰۰۰ مراسم هم در کشور تعطیل شده و یا حداقل لطمه جدی می خورد. مثلا در شهری مثل بوشهر با آن درجه بالای رطوبت هوا می شود مراسم را از زیر سقف و همراه با تهویه آورد، در فضای باز و شدیداً گرم برگزار کرد؟؟

ما هیأتی ها از روز اول یک حرف زدیم و هنوز پای همان حرفمان ایستاده ایم. ما گفتیم تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و سلامت مردم بیش از دیگران، برای ما هیأتی ها مهم است، اما شما هرروز حرف عوض کردید. خدا کند اغراض دیگری پشت این تغییرات مکرر نهفته نباشد.

به عنوان تصمیم گیر تا به حال هیأت برگزار کرده اید؟ از تمهیدات برگزاری یک مراسم خبر دارید؟ هیأت ها در این مدت تمام شرایط را طبق دستورالعمل ستاد ملی آماده کرده بودند؛ الان و ۴۸ ساعت قبل از برگزاری چطور می شود، همه مقدمات را فراهم کرد؟ برای خیلی از هیأت ها راهی جز تعطیلی مراسم است؟

بد نیست الان نماینده ای از ستاد ملی سری به امامزاده قاضی الصابر بزند، ۱۰ روز است دوستان مشغولند. دکور نصب شده، صوت اجاره شده، با پول قرضی سیاهی خریده و نصب شده، فاصله گذاری انجام شده، در جایی که در شرایط غیرکرونا ۲۵۰۰ نفر ظرفیت داشت، فقط برای ۴۰۰ نفر اجازه ورود در نظر گرفته شده است.

حرف جدید ستاد کرونا عملاً به معنای تعطیلی جلسات است

حجت الاسلام حامد کاشانی سخنران مذهبی نیز در این خصوص نوشت: ۱۵ روز پیش در جلسه ای به دکتر رئیسی معاون وزیر بهداشت عرض کردم، اگر قرار است جلسه در فضای سربسته را ممنوع کنید، زودتر اعلام کنید تا جلسات بتوانند خود را هماهنگ کنند. در ضمن چیزی بگویید که باز تغییر ندهید.

ایشان گفتند: آن چیزی که اصل است و می توانید روی آن حساب کنید، این است که ترجیح با فضای باز است، اما اگر در فضای سربسته موارد دستورالعمل را رعایت کنند، مشکلی نیست. چند روز بعد در پروتکل رسمی اعلامی هم همان قید شد.

اما امروز تنها دو روز مانده به محرم مثل برخی از تصمیمات دیگر، دوباره ناگهان نظر خود را تغییر دادند و مانند کنکور که با اعصاب مردم بازی کردند، برگزاری جلسه در فضای سربسته از سوی ستاد کرونا مطلقاً ممنوع اعلام شد. این کار در این زمان عملاً به این معناست که فقط این جلسات را تعطیل کنید؛ چون زمانی برای تمهید در فضای باز وجود ندارد.

ما قطعا تابع پروتکل ستاد کرونا هستیم و بنده تمام جلسات خود در فضای سربسته را تعطیل یا به فضای باز منتقل خواهم کرد(که قطعا در بسیاری از موارد شدنی نیست) اما از ستاد به خدا شکایت می بریم و آن ها را به سیدالشهدا علیه السلام واگذار می کنیم.

پ.ن ۱: محل اشکال بنده محتوای پروتکل نیست، بلکه نحوه اجرا و زمان اعلام و تغییرات مکرر و پی در پی آن است.

پ.ن۲: این فیلم از ایشان بخشی از صحبت ایشان در آن جلسه است و صدای بنده که می پرسم فضای سربسته با چه ارتفاعی ملاک است، در فیلم شنیده می شود.

پ ن۳: یقیناً هیچ فرد هیاتی و امام حسینی دنبال برگزاری مراسمی که سلامت مردم را به خطر بیاندازد نیست، اما از کسانیکه مقام معظم رهبری این تصمیم خطیر را به آنها سپرده، انتظار اینکه به خواسته های میلیون ها هیأتی عاشق سیدالشهدا سلام الله علیه بی توجهی و بی احترامی کنند را نداریم.

 تغییر مکرر تصمیم ها و اعلام دیر هنگام آنها نمونه بارز این بی توجهی و بی احترامی است.

هیأت ها براساس دستورالعمل ها برنامه رسمی محرم اعلام را کرده اند!

این در حالی است که هیأت های مذهبی از ۱۹ مردادماه و بعد از ابلاغ دستورالعمل های ستاد ملی کرونا برای برگزاری مجالس عزاداری محرم هرچند که آن زمان هم دیر بود، برای برگزاری مراسم اقدام کرده اند و برنامه های رسمی خود را اطلاع رسانی کرده بودند و درصدی از آن ها براساس حرف و دستورالعمل ستاد کرونا، روی یک چهارم ظرفیت حضور عزاداران در فضای بسته حساب کرده بودند.

دستورالعمل های ستاد کرونا بعد از جلسات مختلف ستاد پیگیری های ویژه محرم با ریاست حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جلسات کارگروه های ذیل آن با حضور مداحان و وعاظ سرشناس و کارشناس وزارت بهداشت برگزار شده بود. هیأتی ها با تمام اختلاف نظرها با مفاد این دستورالعمل، در مجموع براساس بیانات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، خود را مکلف به اجرای آن می دانستند.

گلایه هیأتی ها موجب نشده تا این قشر از تصمیم خود نسبت به اجرای دستورالعمل ها براساس فرمایش مقام معظم رهبری کوتاه بیایند. این افراد همچنان پای حرف خود برای رعایت دستورالعمل ها هستند، اما انتظار دارند ستاد ملی کرونا نیز یک حرف بزند و بازی کنکور و تصمیمات لحظه ای در خصوص آن و یا ماجرای برگزاری مجالس دعای عرفه، عید غدیر و عزاداری مسلمیه دوباره تکرار نشود و ستاد با تصمیمات لحظه آخری فضای روحی و روانی هیأت ها را برهم نزند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان