غوغای نسل سومی ها در محرم

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ ۱۰:۳۵ چاپ کد خبر: 112190

به گزارش لنگرخبر، هرساله با فرارسیدن ماه محرم، هیئات زیادی در سراسر کشور و حتی جهان خود را برای عزاداری برای سرور و سالار شهیدان آماده می کنند تا ضمن رشادت های شهدای دشت کربلا، عدم پذیرش ظلم و ظلم ستیزی را نیز یادآوری کنند.

نهادها و ارگان های مختلف و مردم همواره پیش از محرم با سیاه پوش کردن کوچه و خیابان ها به استقبال محرم می روند و در ماه محرم و صفر به عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایش می پردازند.

محرم امسال با سال های گذشته متفاوت بود که یکی از دلایل اصلی آن شیوع ویروس کرونا است که از زمستان سال گذشته مهمان ناخوانده خانه های مردم شد و بسیاری از برنامه ریزی های دولتی و شهروندان را بر هم ریخت.

کسی فکر نمی کرد که ویروس کرونا باعث شود نه تنها کشور بلکه کل جهان آسیب ببیند و انسان های زیادی هم به دلیل ابتلا به آن جان خود را از دست دهند و شاید به این ویروس در روزهای نخست به صورت ساده و ویروسی موقت نگاه شد که اکنون شاهد هجوم کرونا به جان تک تک انسان ها هستیم.

مسؤولین اعلام کردند در کنار تلاش جهت مهار این ویروس و تولید واکسن کرونا، مردم نیز باید سبک زندگی خود را عوض کنند و در کارهای روزمره زندگانی خود، به موازین بهداشتی نیز توجه ویژه داشته و حتی المقدور در مکان های عمومی کمتر حضور یافته و از ماسک استفاده کنند.

در این راستا ستاد ملی کرونا نیز برای اجرای برنامه های ماه محرم، شیوه نامه ای را تنظیم و خطاب به هیئت ها و مردم اعلام کردند که برگزارکنندگان مراسم های عزاداری مکلف به انجام آن هستند، رهبر معظم انقلاب نیز پیش ازاین اعلام کرده بودند که تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستم و این فصل الخطابی برای همه هیئتی ها جهت برگزاری مراسم ماه محرم و صفر بود که شاید صف خیلی ها در اطاعت و توجه به فرمایش رهبری و پیروی از ولی فقیه مشخص شود.

به غیراز هیئت های خانگی و مساجد، دسته ها سینه زنی و زنجیرزنی نیز هرساله به عزاداری امام حسین می پردازند ولی در محرم امسال قوانینی توسط ستاد ملی کرونا اعلام شد که به زعم برخی شاید شور و حال محرم سال های گذشته را نداشته باشد گرچه برخی نیز معتقدند تصمیمات ستاد کرونا درباره شیوه نامه محرم طبق نظرات کارشناسی از هیئات مذهبی نیست و در مکان های دولتی و غیره شاهد عدم رعایت قوانین اولیه فاصله گذاری اجتماعی هستیم ولی هر چه هست قانون است و باید توسط هیات مذهبی اجرایی شود.

برخی از هیات زنجیرزنی و به صورت کلی دسته روی برنامه هیئت خود را طبق قانون جدید ستاد کرونا برنامه ریزی کردند که نه تنها از تعطیلی هیئت جلوگیری کردند بلکه موجب رونق و جنب وجوش اعضای هیئت و مشارکت دیگران در برگزاری پرشورتر مراسم هیئت باشند.

شاید بتوان گفت ویروس منحوس کرونا باعث شد تا هیئت ها نیز در کنار نیازهای مردم به آنان خدمت کنند و در کنار عزاداری و یا شادی برای ائمه، به مردم نیز خدمت رسانی کنند.

هیئت عزاداری سقای حسین (ع) ازجمله هیئت هایی است که فعالیت خودش را در سال ۱۳۸۶ آغاز کرد که هرسال در دهه محرم و در هر شب با زنجیرزنان خود به یکی از محلات می رفتند ولی امسال برنامه دسته روی خود را به نفع مردم برنامه ریزی کردند.

اعضای این هیئت را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهد که باوجود سن و سال کم خودشان، اقدامات میدانی و جهادی بزرگی را بخصوص در دوره شیوع کرونا انجام دادند که باوجود همه خطرات برای آن ها، اقدام به گندزدایی محلات می کردند.

شهاب سعادتمند مسوول این هیئت حسینی است که می گوید نمی گذاریم بیرق امام حسین (ع) بر زمین بماند و هیئت تعطیل شود ولی تابع قوانین هستیم و برنامه امسال هیئت را بر اساس آن انجام داده ایم.

طبق گفته این جوان دهه هفتادی، حضور در محلات طبق روال سال های گذشته انجام می شود ولی شیوه عزاداری امسال توسط این هیئت فرق کرده و از زنجیر و طبل و سنج برای دسته روی استفاده نمی کنند.

شاید برای شما هم عجیب باشد که چگونه هیئت به محلات می رود ولی نه زنجیر دارد و نه طبل و سنج؟!

کنجکاو اصل داستان شدم و از شهاب سعادتمند توضیح بیشتری درباره برگزاری مراسم محرم امسال توسط این هیئت کردم که پاسخ داد.

مسؤول هیئت عزاداری سقای حسین (ع) می گوید طبق برنامه ریزی های انجام شده، هر شب به یک محل می رویم و اقدام به سم پاشی و گندزدایی معابر می کنیم، در کنار آن به عابران و رهگذران نیز ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی می دهیم، درعین حال مداحی نیز همراه اعضای هیئت به نوحه سرایی می پردازد، طبل و سنج ما نیز صدای ضبط شده ای است که پخش می کنیم.

سعادتمند می گوید بهترین کاری که در شرایط فعلی و قانون اعلام شده به ذهنمان رسید این بود که خیمه عزای حسین در محرم امسال را این گونه برپا کنیم و در کنار عزاداری برای امام حسین (ع)، هم قوانین رعایت شود و هم با ضدعفونی کردن محلات و معابر، ویروس منحوس کرونا نیز نابود شود.

طبق گفته های وی، توزیع بسته های معیشتی در هر شب محرم از دیگر برنامه های این هیئت جوان است که با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود و خیرین بسته های معیشتی و پک های بهداشتی تهیه و بین مردم و نیازمندان توزیع می شود.

مسؤول هیئت عزاداری سقای حسین (ع) می گوید اعضای این هیئت از اوایل کرونا نیز پای کار بودند و در محلات مختلف اقدام به گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر و کوچه ها می پرداختند و تلاش می کنند که تا پایان کرونا در کنار مردم در صف مبارزه با کرونا بایستند.

ای جوان دهه هفتادی از همه مردم و هیئت ها خواست تا تابع قوانین ستاد کرونا باشند تا هم مراسم برگزار شود و هم کسی سو استفاده نکند و به مردم توصیه کرد تا با رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک و دستکش در نابودی هر چه سریع تر ویروس کرونا گام بردارند.

شاید به زعم برخی هیئت و محرم و شور و هوایش، طبق و سنج ها و نواختن هم زمان آن باشد ولی درواقع هیئت واقعی هیئتی است که ضمن عزاداری رسم وفاداری و فدا شدن برای همنوع و کمک به یکدیگر را نیز تمرین و به نمایش می گذارد و این نوع کار را شاید کمتر کسی از نوجوانان و جوانان توقع داشت ولی نشان دادند که مرد میدان هستند و سن و سال ها صرفاً عددی بیش نیست و هر کس در مکتب حسین تحصیل کند و رخصت بگیرد ناخواسته در چشم مردم نیز عزیز می شود و چه خوب است حسادت به این عزیزان جوان.

  [video width="854" height="482" mp4="https://langarnews.ir//uploads/2020/08/video_2020-08-23_22-51-23.mp4"][/video]

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان