به گزارش لنگرخبر، مسعود الماسی با اشاره به گزارشی از وضعیت کشت و کار برنج تا اول شهریور در گیلان اظهار کرد: تاکنون ۷۵ درصد شالی از سطح ۱۷۸ هزار هکتار اراضی شالی کاری برداشت شده است.

وی با بیان اینکه ۱۳۴ هزار هکتار از اراضی شالی کاری گیلان امسال به صورت مکانیزه برداشت شده، افزود: با افزایش ناوگان مکانیزه در گیلان طی امسال بالغ بر ۲۱۹ هکتار معادل ۹۲ درصد اراضی شالی کاری به صورت مکانیزه برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به خسارت های وارده به شالیزارها براثر وقوع سیل و شدت بارش ها، گفت: وقوع سیلاب های اخیر در گیلان موجب خسارت های شدید به کشاورزان شده است.

الماسی با اشاره به میزان خسارت سیل و بارش باران گذشته به برنج کاران، افزود: ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان طی بارندگی اخیر دچار ورس و خوابیدگی شده است.

وی با بیان اینکه خسارت به شالیزارها موجب کاهش کیفیت محصول و افزایش هزینه برداشت شلتوک می شود، تصریح کرد: کارشناسان بیمه برای ارزیابی خسارت در شالیزارها حضور دارند تا به کشاورزانی که شالیزار خود را بیمه کرده بودند، غرامت پرداخت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین در خصوص آن دسته از کشاورزانی که شالیزار خود را بیمه نکرده بودند نیز، گفت: از مدیریت ستاد بحران استان درخواست شده برای کمک به کشاورزانی که بیمه نبودند، برنامه ریزی هایی را جهت بخشی از خسارت ها در نظر بگیرند.

الماسی از متوقف شدن عملیات برداشت شالی از سطح مزارع گیلان خبر داد و گفت: از نیمه شب جمعه (۳۱ شهریور) بارندگی در استان شروع و بر اساس پیش بینی های هواشناسی تا اواسط هفته بارش در استان ادامه دارد که با این شرایط برداشت برنج فعلاً متوقف شده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان می توانند از روز سه شنبه برداشت محصول در سطح مزارع شالی کاری را از سر بگیرند، بیان کرد: به کشاورزان توصیه می شود برای روزهای آینده که وضعیت جوی استان پایدار هست به برداشت محصول برنج اقدام کنند.

به گزارش فارس، گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالی کاری دارد که از این میزان براثر بارش باران و وقوع سیلاب ها حدود ۶۰ درصد شالیزارها دچار ورس یا خوابیدگی شده اند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان