امام حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت

۱۳۹۹/۰۶/۰۹ ۲۱:۴۶ چاپ کد خبر: 112583

به گزارش لنگرخبر به نقل از فارس، منابع تاریخى اهل سنت به وضوح این نکته را بیان کرده اند که پیامبر (ص) نخستین فردى بود که از شهادت نوه اش حسین بن على(ع) خبر داد و براى مظلومیت آن حضرت اشک ریخت.

‬به راستی که محبت و دوستی پیامبر گرامی اسلام (ص) و فرزندان پاک ایشان مرز و نژاد و کیش و آئین نمی شناسد‬ و‬ هم میهنان اهل سنت ما نیز از ‏این قاعده مستثنا نیستند.

این روزها‬ و‬ در‬ ایام ماه‬ محرم ‬ در بسیاری از‬ مناطق‬ کشور که شیعیان و اهل سنت در کنار هم زندگی می کنند، نه تنها ‏اهل سنت به برگزاری مراسم های مذهبی اهل تشیع احترام می گذارد بلکه آنها نیز آداب و رسوم خاص خود برای بزرگداشت عزاداری سیدالشهدا(ع) ‬ را‬ اجرا‬ می کنند.‏

این روزها همه آزادگان جهان هم عقیده اند که قیام امام حسین (ع) سرمشق و الگویی برای همه آزادی خواهان جهان است و در این میان علمای اهل سنت نیز همواره تاکید دارند که امام حسین (ع) تنها مختص به شیعیان نیست، بلکه متعلق به همه مسلمانان جهان اسلام است.

همه این عرض ارادت ها نشان می دهد که واقعه عاشورا نه یک حادثه که یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از اسلام ناب که نقش حیاتی و مهم در استحکام ریشه ها و رویش شاخه های آن دارد. عاشورا یکی از روزهای مهم در مذهب تسنن است.

در این روز اهل سنت استان هرمزگان با خیرات و انفاق، ارادت خود را به امام حسین(ع) و یارانش نشان می دهند. از برگزاری مراسم جشن و شادی خودداری می کنند. به تلاوت قرآن می پردازند و در مسجدها و خطبه ها حضور پیدا می کنند.

از همین رو تعدادی از علمای اهل هرمزگان در گفت وگو با خبرنگاران فارس، با تاکید بر اینکه حفظ شعائر محرم و زنده نگه داشتن عزای امام حسین (ع) تأکید کردند که احیای دین اسلام با شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) صورت گرفته است.

امام حسین(ع) الگوی کامل رادمردی و پایداری است

شیخ علی ماهی گیر از خطبای جمعه شهرستان سیریک مصادف با عاشورای حسینی در گفت وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان عنوان داشت: امام حسین سرسلسله جنبان کاروان آمران به معروف و ناهیان عن المنکر و قافله سالار کاروان شهادت و قیام الِلّٰه است که در طول تاریخ سرمشق بشریت فارغ از ادیان و مذاهب در مقابل ظلم و زیادہ خواهی و انحراف بودہ است.

وی افزود: در مورد فضایل و مناقب امام حسین(ع) و هم چنین ابعاد مختلف حیات شریف شان از جمله مهم ترین اجتهاد و اقدام سیاسی_عبادی شان یعنی عدم بیعت با یزید و یزیدیان و شهادت در صحرای کربلا کتاب ها و رساله های مستقل و متعددی گرد آمدہ است.

این روحانی اهل سنت گفت: سبط رسول مکرم اسلام(ص)، با افتخار اهل بیت بودن، آل عباء بودن، صحابی بودن، سرور جوانان اهل بهشت بودن، فرزند سیدہ نساء العالمین و شیر خدا حیدر کرار بودن و در پایان توفیق شهادت فی سبیل الله داشتن و رمز و راز شهادت قرار گرفتن او را از همه هم عصرانش متمایز می سازد.

شیخ ماهی گیر در ادامه با اشارہ به اینکه رسول الله(ص) او و برادرش امام حسن رضی الله عنه را بسیار دوست می داشت اضافه کرد: احادیث مختلفی از ائمه در مورد آن حضرت وجود دارد که بحمدالله جامعه اسلامی ما به اندازہ کافی به آن اشراف دارد و در حوصله این گفت وگوی کوتاہ نیست.

پژوهشگر علوم دینی اهل سنت سیریک در مورد حادثه تلخ و دردناک دهم محرم الحرام ٦١ هجری کہ برای همیشه امت اسلامی را اندوهگین و غصه دار کرد به بیان برخی از دلایل و مبانی اجتهادی امام حسین(ع) و عدم بیعت با یزید که متاسفانه به ظلم تاریخی و بی سابقه یزیدیان بر خاندان نبوت و رسالت منتهی گردید پرداخت.

ماهی گیر در ادامه افزود: اولا ارادہ الهی بر این قرار گرفت که فرزند رسول الله (ص) برای اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر قیام نماید و با انحراف پدید آمدہ در امت جدش مبارزہ نماید چراکه ماهیت انتقال حکم و امر مسلمین که تا آن زمان به هر شکل بر مبنای جانشینی بر اساس انتخاب شوری و بیعت استوار بود متاسفانه به نظام ملکی و پادشاهی و انتقال مورثی تبدیل شدہ بود، ثانیاً در عین حال شروط مصالحه امام حسن(ع) با معاویه که مقرر بود حکم و امر مسلمانان بعد از امارت معاویه بر اساس شوری بین مسلمین باشد و طبق گزارش مصنفین از جمله ابن حجر از نبود مصالحه بود که "بل یکون الأمر من بعدہ شوری بین المسلمین" نادیدہ گرفته شدہ بود، ثالثاً با درگذشت معاویه دیگر سیدنا حسین بن علی رضی الله عنهما بر گردن خویش بیعتی نداشت، رابعاً سوای این، یزید را به دلیل شخصیتی و انعدام شرط عدالت شایسته خلافت مسلمین نمی شناخت در حالی که در بین مسلمین افرادی به مراتب بهتر و اصلح تر وجود داشتند و چه بسا امام حسین(ع) در علم، صلاحیت، کفائت و مقبولیت نزد مسلمانان متمایز بود.

نائب رئیس شورای روحانیت اهل سنت سیریک در پایان امام حسین(ع) را نماد مظلومیت جریان اصیل اسلامی بر شمرد و خاطرنشان ساخت: راه و روش و سیره آن حضرت به عنوان رمز و راز جریان اصیل اسلامی همواره سرمشق ما مسلمانان و آزادگی خواهان جهان خواهد بود.

امام حسین(ع) شهید راه نماز است

شیخ محمد صدیق بهجت امام جمعه اهل سنت بندرلنگه در گفت وگو با خبرنگار فارس در بندرلنگه اظهار کرد: ما در آستانه تاسوعا وعاشورا هستیم، پیامبر(ص) می فرمایند: "حسین منی و انا من حسین، احب الله من احب حسینا، حسین سبط من الاسباط".

وی با بیان اینکه در هفته امر معروف و نهی از منکر نیز قرار داریم و وظیفه ائمه جمعه این است که امر به معروف و نهی از منکر کنند و خودشان را به فضائل و اخلاق آراسته سازند و مردم را دعوت به معروف نمایند، افزود: امام حسین (ع) در شرایطی زندگی می کردند که قیام در آن شرایط را یک امر واجب می دانستند.

امام جمعه اهل سنت بندرلنگه عنوان داشت: به نماز جمعه اهمیت دهیم چراکه نماز جمعه در زمان پیامبر(ص) بعد از هجرت خوانده می شد و تا کنون نیز ادامه داشته است و بعد از انقلاب به برکت خون شهدا تحولی در نماز جمعه ایجاد شده است و همان گونه که در روایات بسیار آمده است امام حسین(ع) حتی در ظهر عاشورا و در آن شرایط سخت هم نماز جماعت بپا داشتند و در واقع امام حسین(ع) شهید راه نماز است.

وظیفه همه مسلمانان زنده نگه داشتن واقعه عاشوراست

شیخ مسعود راهبر امام جمعه اهل سنت بندرچارک در به خبرنگار فارس گفت: امام حسین(ع) با قیام بزرگ در کربلا درس آزادگی، ایستادگی، استقامت، مبارزه با ظالم و فساد و دفاع از مظلوم برای همه ما دادند و نشان دادند که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.

وی با اشاره به اینکه مسلمانان که خود را پیرو اهل بیت می دانند باید در مقابل ظالم و استکبار بایستند، یادآور شد: از امام حسین(ع) و یاران باوفایش باید درس عزت و ایستادگی در مقابل ظالمان گرفت و اتحاد و یک پارچگی را در امت اسلامی جاری ساخت که این کار دست ظالمان از منافع مسلمانان کوتاه خواهد شد.

امام جمعه اهل سنت بندرچارک اظهار داشت: وظیفه همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی بازگویی واقعه تاریخی عاشورا و عزت مداری امام حسین(ع) و یارانش برای نسل های آینده است تا این واقعه بسیار دردناک تاریخی برای همیشه زنده نگه داشته شود.

خون امام حسین(ع) آبروی اسلام است

شیخ ابراهیم ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار فارس در قشم اظهار داشت: محبت خدا و رسول و اولیای خدا از بنیان های اعتقادی و عملی اهل سنت به شمار می رود و تبعیت را نهایتِ محبت می دانیم چراکه عشق حقیقی همراه با عمل است.

وی افزود: بررسی اشعار شعرای اهل سنت به خصوص امام شافعی(ره) خود گویای ارادت آنان به اهل بیت رسول خداست، اهل سنت در غم شهادت حسین بن علی و یاران باوفایش عزادار هستند و همیشه در کنار برادران شیعه این غم و اندوه را داشته و دارند.

امام جمعه کنارسیاه قشم گفت: امام حسین با رفتن خود به کربلا آبروی دین اسلام را برای همیشه تاریخ حفظ کرد و خون آن حضرت آبروی اسلام است.

مدرس مدرسه علوم دینی اسماعلیه قشم تصریح کرد: مقابله با ظلم و استکبارستیزی از مهمترین درس های شهادت امام حسین در روز عاشوراست که در عصر حاضر باید بیش از پیش مورد توجه امت اسلام قرار بگیرد.

گزارش از: علیرضا بهرمن

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : باران

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان