به گزارش لنگرخبر، اطلاعات مکانی موجود در عکس ها می تواند در اثبات برخی موارد جنایی یا ثبت خاطرات کاربرد داشته باشند؛ اما درصورتی که موقعیت مکانی دوربین موبایلتان همیشه فعال باشد، مکان ثبت عکس ها مشخص می شود و برخی از افراد می توانند از اطلاعات آن به ضرر شما استفاده کنند. برای امنیت بیشتر می توانید با انجام تنظیماتی اطلاعات مکانی عکس های قبلی تان را پاک کنید و علاوه برآن، از ثبت این اطلاعات در عکس های بعدی جلوگیری کنید. درادامه، روش برداشتن مکان عکس در گوشی های اندرویدی را آموزش می دهیم.

حذف اطلاعات مکانی از اپلیکیشن دوربین موبایل

۱. برای حذف اطلاعات مکانی از عکس هایی که با دوربین موبایل می گیرید، به اپلیکیشن دوربین بروید؛ ۲. روی قسمت تنظیمات در منظره یاب دوربین ضربه بزنید. این قسمت در گوشی های موبایل ممکن است تفاوت داشته باشد. برای مثال، تنظیمات دوربین گوشی های سامسونگ در بالا سمت چپ قرار دارد. همچنین، اگر گوشی سری های پیکسل گوگل دارید، می توانید برای دسترسی به قسمت یادشده روی فلش موجود در بالای صفحه ی دوربین ضربه بزنید و سپس در منو ظاهرشده چرخ دنده ی تنظیمات را لمس کنید؛ گزینه ی تنظیمات دوربین برای حذف موقعیت مکانی عکس های اندروید ۳. اکنون می توانید گزینه ی Location را غیرفعال کنید. این گزینه در گوشی سامسونگ در قسمت آخر تنظیمات قرار دارد و در گوشی های گوگل در قسمت اول منو پیشرفته ی دوربین ظاهر می شود. با خاموش کردن گزینه ی نشان مکانی در دوربین، اطلاعات مکانی عکس های بعدی نشان داده نمی شود. پس، بهتر است قبل از گرفتن تعداد زیادی عکس با موبایلتان، گزینه ی مکانی را غیرفعال کنید. البته اگر این گزینه فعال بود، حذف اطلاعات مربوط به عکس های گذشته ساده است.

حذف اطلاعات مکانی از اپلیکیشن گالری موبایل

امکان حذف اطلاعات مکانی عکس های پیشین در گالری وجود دارد. عکس های برخی گوشی های اندرویدی در گالری ذخیره می شود؛ اما در گوشی های پیکسل گوگل، گالری به گوگل فوتوز منتقل شده است که درادامه درباره ی حذف اطلاعات مکانی این قسمت نیز توضیح می دهیم. برای حذف اطلاعات مکانی در گالری فرایندهای زیر را طی کنید. ۱. گالری را باز کنید؛ ۲. عکسی را انتخاب کنید که تمایل دارید اطلاعات مکانی اش را حذف کنید؛ ۳. روی Edit بزنید؛ ۴. سپس روی خط تیره ی قرمزرنگ درکنار اطلاعات مکانی ضربه بزنید تا مکان عکس حذف شود؛ حذف موقعیت مکانی عکس های اندروید در گالری عکس ها ۵. درنهایت، ذخیره را بزنید. ناگفته نماند این قسمت از تنظیمات برای گوشی های سامسونگ وجود دارد و شاید برای برندهای دیگر موبایل متفاوت باشد. برای مثال در گوشی های هواوی، با حذف اطلاعات مکانی در اپلیکیشن دوربین، مکان تمامی عکس های گالری ظاهر نمی شوند. همچنین، حذف اطلاعات مکانی مجموعه ای از عکس های گالری با استفاده از این روش وجود ندارد. برای این کار، می توانید از اپلیکیشنی مانند فوتو متادیتا برای حذف مکان مجموعه ی عکس های موبایلتان استفاده کنید.

حذف اطلاعات مکانی از عکس های گوگل فوتوز

گوگل فوتوز مستقل از تگ مکانی دوربین موبایل، اطلاعات محلِ گرفتن عکس را به عکس های پلتفرمش اضافه می کند و امکان ردیابی مکانتان وجود دارد. درصورتی که اپلیکیشن گوگل فوتوز را رمزگذاری نکرده و موقعیت مکانی عکس های گالری را حذف کرده باشید، این اپلیکیشن اطلاعات مکانی این عکس ها را نشان می دهد. درواقع، حتی درصورت غیرفعال بودن سرویس مکانی موبایل، گوگل فوتوز با استفاده از تاریخچه ی اطلاعات مکانی تان می تواند به طور خودکار مکان هر عکس را نشان دهد. در اپلیکیشن یادشده، امکان حذف اطلاعات مکانی مجموعه ی عکس ها وجود ندارد و باید این اطلاعات را برای هر عکسی که با دوربین گوشی گرفته اید، جداگانه پاک کنید. البته اسکرین شات ها موقعیت مکانی را نشان نمی دهند و نیازی نیست برای آن ها کاری انجام دهید. برای حذف اطلاعات از گوگل فوتوز مراحل زیر را طی کنید. ۱. اپلیکیشن گوگل فوتوز را در گوشی تان باز کنید. همچنین، می توانید در کامپیوترتان به وب سایت آن بروید؛ ۲. برای حذف مکان، روی عکس دلخواه ضربه بزنید؛ ۳. درصورتی که عکس را با اپلیکیشن موبایلی باز کرده اید، آن را به بالا بکشید تا اطلاعاتش آورده شود. اگر از کامپیوتر و وب سایت گوگل فوتوز استفاده می کنید، روی آیکون Info دایره ای شکل در قسمت بالا سمت راست کلیک کنید؛ ۴. روی تنظیمات سه نقطه در سمت راست مکان نشان داده شده بزنید؛ ۵. در اپلیکیشن روی Remove Location و در وب سایت گوگل فوتوز روی No location ضربه بزنید؛ ۶. درنهایت، در اپلیکیشن گزینه ی Remove را بزنید. حذف موقعیت مکانی عکس های اندروید در گوگل فوتوز اطلاعات مکانی یک عکس حذف شد؛ اما تعداد درخورتوجهی از عکس ها وجود دارد که نیاز داریم اطلاعات مربوط مکان آن ها حذف شود. مشخصا این فرایند زمان بر است. باتوجه به اینکه درهرصورت گوگل فوتوز می تواند اطلاعات مکانی تان را به دست آورد و فاش کند، تنها راه حل برای ثبت نکردن موقعیت مکانی عکس آن است که پیش از رسیدن به محل مدنظر و گرفتن عکس، اپلیکیشن را از گوشی تان لغو نصب کنید. در هر زمانی می توانید مجددا گوگل فوتوز را نصب کنید. ناگفته نماند ممکن است گزینه ی حذف مکان در اپلیکیشن برخی از مدل های گوشی ظاهر نشود که در این صورت، می توانید از وب سایت گوگل فوتوز اطلاعات عکس را حذف کنید.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان