به گزارش لنگرخبر، حسن غلامپور فعال رسانه ای گیلان طی یادداشتی نوشت: در طی چند سال اخیر و اواسط دهه ۹۰ شاهد رشد چشمگیر فضای مجازی و اپلیکیشن های ارتباط جمعی مختلف داخلی و خارجی هستیم که به دلیل کیفیت، سرعت در ارتباط و بسیاری دیگر از شاخصه ها، اپلیکیشن های خارجی به راحتی توانستند جای خود را در کشور ایران باز کنند و به عنوان یکی از نیازهای هر فردی باشد تا بتواند از طریق آن با دوستان یا خانواده و غیره در ارتباط باشد.

اپلیکیشن های مختلف در بستر اینترنت موجب تسریع در نوع ارتباط بین افراد و خانواده ها می شود تا بتوانند به راحتی برای یکدیگر فیلم، صوت یا تصویر را برای یکدیگر ارسال کنند و به نوعی فاصله خانواده ها و دوستان را کمک کرد، از طرفی این اپ ها فضایی برای معرفی کسب وکارها و ایده ها و انتشار خبرهای مختلف نیز فراهم کرده تا افراد به سهولت از این ظرفیت استفاده کنند.

متأسفانه گرایش مردم ایران به استفاده از اپلیکیشن های خارجی بیشتر از اپ های داخلی است که البته عدم وجود زیرساخت های لازم، کیفیت پایین نرم افزاری و گرافیکی، رابط کاربری سخت و غیره ازجمله دلائلی است که گرایش به اپ های خارجی را بیشتر کرده است، برخی نیز معتقدند اطلاعات آنان در اپ های داخلی ذخیره و ممکن است درزمانی استفاده شود و به دلیل عدم اطلاع رسانی درست توسط حاکمیت و نیز عدم کسب اطلاعات کافی توسط مخاطبان درباره ویژگی اپ ها، این ذهنیت را نیز متبادر می کند.

شاید اگر مردم می دانستند و تحقیق بیشتر می کردند که تمام مطالب و داده های آنان در اپ های خارجی در سرورهای مختلف ذخیره و بر اساس آن سلایق افراد را در رده های سنی مختلف و گروه ها و حتی نگرش ها بررسی می کنند و بر اساس آن ها علیه مردم تولید محتوا می کنند نظر برخی مردم حتی در نوع مطلب گذاری نیز متفاوت می شد ولی متأسفانه مردم فکر می کنند که داده های آنان به هیچ عنوان به درد اپ های خارجی و مسؤولین آنان نمی خورد  این در حالی است که بخش اعظمی از جنگ روانی علیه کشور از طریق نوع داده ها و مطالبی است که در اپ ها در حال انتقال بین مخاطبان است.

یکی از نکاتی که از آن غفلت شده نوع استفاده از اپ ها است که در این زمینه آموزشی ارائه نشده و مردم با توسعه ارتباطات هرروز در حال نصب اپ های مختلفی هستند بدون اینکه از آن ها اطلاعات کافی و لازم را داشته باشند اپ ها را نصب کرده و در دنیای مجازی آن غرق می شوند البته در چند سال اخیر برخی از موسسات فرهنگی و اساتید رسانه ای به صورت جسته وگریخته در حال تدریس سواد رسانه ای هستند ولی نیاز است که خود مردم نیز نسبت به چرایی استفاده از فضای مجازی و اپلیکیشن های مختلف اجتماعی اطلاعات لازم را کسب کنند.

موضوع این نوشتار مربوط به سواد رسانه ای نیست و باید در نوشته ای دیگر به صورت کامل تر و مفصل به این موضوع مهم و اساسی پرداخت که هرچه سواد رسانه ای افراد برای استفاده از اپ های مختلف و در کل فعالیت در فضای مجازی بیشتر باشد شاهد کاهش آسیب ها و ناهنجاری ها می شویم.

ظرفیت همه گیر فضای مجازی موجب شده تا بسیاری از جوانان و اقشار مختلف جامعه در این فضا حضورداشته که بخشی از ساعات شبانه روز خود را در فضای مجازی ولی حقیقی بگذرانند که بستر قابل توجهی برای سودجویان نیز شده که از روش های مختلف به سودجویی می پردازند که شاید یکی از دلایل آن عدم پیگیری و رصد داده های ناهنجار به دلیل وجود و انتشار در بستر سرورهای خارجی باشد و همین موجب شده تا عده ای معلوم الحال دست به اقدامات مخربانه ای بزنند.

جدای از کلاه برداری ها که به روش های مختلف انجام می شود که ناشی از اطلاعات پایین برخی از کاربران هست و مورد طعمه سودجویان قرار می گیرند برخی هم هستند که برخی افراد حقیقی و حقوقی را نشانه می گیرند و با انتشار تصاویر یا متون غیرواقع، برچسب هایی را به برخی افراد می زند که برخی نیز ناخودآگاه آن را باور می کنند که این موضوع بازهم به اصل مهم سواد رسانه ای برمی گردد.

در چند سال اخیر شاهد بودیم که برخی افراد در داخل یا خارج کشور، کانال هایی را دریکی از اپلیکیشن های خارجی ایجاد کرده و به تخریب شخصیت های حقوقی و حقیقی و یا حتی تشویق به ایجاد شورش و براندازی و غیره می پردازند و چون سرور آن اپ ها در خارج از ایران بود طبیعتاً به راحتی قابل پیگیری توسط ایران نیست البته در همین راستا بسیاری از افراد سودجو توسط حاکمیت پیدا و توسط قوه قضائیه بازجویی شدند.

وجود سرور خارجی باعث شده تا حاشیه امنیت شخصیت های حقوقی و حقیقی نیز درخطر باشد و هرکسی به بهانه های واهی و متوهمانه طرف مقابل خود را از این طریق نشانه بگیرد و آبروریزی کند و متأسفانه با توجه به زودپذیری توسط مخاطبان در فضای مجازی و همه گیری این موضوع، اکثر افراد مطالب متوهمانه و تخریب گرایانه عده ای معلوم الحال را نیز باور می کنند.

یکی از شایع ترین نوع تخریب ها، انتشار تصاویر یا متن هایی با محتوای ناموسی است که علیه برخی افراد استفاده و درواقع به آنان برچسب می زنند و درواقع زندگی شخصی یک یا چند نفر را در کف میدان بزرگ فضای مجازی رها می کنند و متأسفانه بخشی آن ها را باور و برخی دیگر از روی توهم بازنشران می دهند.

شاید اگر توسعه دهندگان داخلی می توانند به جای بیش از ۱۰ اپلیکیشن بر روی سه چهار اپ طرح ریزی و تجمیع می شدند زیرساخت های بهتر و بیشتری نیز توسط حاکمیت فراهم می شد و هم از نوع پراکندگی خدمات نیز جلوگیری می شد از طرفی با توجه به داخلی بودند سرورها امکان ردیابی اشخاص خاطی که مورد شکایت متشاکیان قرار می گیرند وجود داشت البته از طریق سرورهای خارجی نیز امکان این کار وجود دارد ولی کمی کار را طولانی و ساقت فرسا می کند.

آبرو یکی از مواردی است که در نزد خدا و هر انسانی حرمت دارد و چه بسا احادیث و روایات بسیاری در باب کرامت حفظ آبروی مؤمن بیان شده و حتی شرافت انسان به حتی قابل احترام است که در دیگر کشورهای مقید به دیگر ادیان نیز به آن اعتقاد و احترام می گذارند.

هستند برخی افراد بی دین و متوهم که به خاطر اهداف شوم و شخصی خود مدیران دستگاه های اجرایی و صاحبان سرمایه و ایجادکنندگان اشتغال را با روش های مختلف در فضای مجازی و مطرح کردن نسبت های ناموسی، آبروی چندین ساله آن ها را کف میدان بزرگ و رهاشده فضای مجازی می ریزند و چه بسیارند سوءاستفاده کنندگان.

فضای مجازی در حال حاضر یکی از ابزارهای مهم در جامعه امروز است که جدای حُسن های زیاد وجود این ابزارهای ارتباطی، برخی با اعمال و استفاده نادرست از آن ها، جدای دامن زدن به شایعات، دیگران را مورد اتهام قرار داده و هتاکی نیز می کنند.

شاید انتظار بی جایی نباشد که دادستان هر استان یا شهرستانی با تفویض اختیار به کارگروه های مختلف ازجمله پلیس فتا، نسبت به شناسایی افراد حقیقی و حقوقی فعال در فضای مجازی اقدام کند که البته چند وقتی است در حال انجام آن هستند تا در صورت بروز اتفاقات خاص، هم بتوان به درستی از این ظرفیت ها و پیج ها و کانال مختلف در شبکه های اجتماعی مختلف استفاده کرد و هم جلوی بزه کاری عده ای سودجو و متوهم را گرفت.

البته در سال های گذشته اداره ارشاد طی اطلاعیه ای اعلام کرد که کانال های و پیج های مختلف در فضای مجازی مشخصات خود را در سامانه ای که اعلام شد ثبت کنند ولی به هر دلیلی جز تعداد رسانه های دارای مجوز که در فضای مجازی فعال بودند، اشخاص حقیقی دیگری نسبت به این کار ترغیب نشد چراکه نمی خواست مشخصات خود را در اختیار حاکمیت قرار دهد و از طرفی همین مسئله موجب ایجاد رخنه برای سوءاستفاده کنندگان شد.

به نظر می رسد اداره ارشاد و متولیان فضای مجازی در این قضیه، اهمال کاری کرده و با ارسال اطلاعیه و فراخوان ثبت گروه ها و کانال ها مسؤولیت را از سرخود برداشتند ولی حقیقت ماجرا این است که در سایه این بی توجهی، سودجویان زیادی هستند که در بازار داغ و بزرگ فضای مجازی آبروی هرکسی را که بخواهند در کف فضای مجازی می ریزند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان