به گزارش لنگرخبر، همه ساله با قرار گرفتن در آستانه فصل سرما (پاییز و زمستان) تأمین و توزیع واکسن آنفولانزا  به منظور پیشگیری مردم و گروه های پرخطر از ابتلا به این بیماری در دستور کار سیستم سلامت قرار می گیرد.

عدم استقبال مردم گیلان از واکسن آنفولانزا در سال گذشته

به گفته آبتین حیدر زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در سال گذشته 11 هزار دوز از واکسن آنفولانزا به گیلان اختصاص یافت و در سیستم سلامت توزیع شد اما مردم از سهم اختصاصی در گیلان به صورت کامل استفاده نکردند و مقداری از این واکسن به وزارت بهداشت عودت داده شد.

احتمالاً تقاضای گیلانیان برای تزریق واکسن آنفولانزا در امسال بیشتر است

با شیوع ویروس کرونا و شباهت این بیماری با آنفولانزا و سرماخوردگی در فصل های پیش رو، پیش بینی می شود تقاضای مردم به این واکسن علیرغم بی تأثیری قطعی در کنترل بیماری کووید19 افزایش پیدا کند و این موضوع بساطی را برای سودجویان و فرصت طلبان ایجاد کند تا از بحران کرونا سوءاستفاده کرده و با به راه انداختن بازار سیاه، چرخه توزیع واکسن را در استان با چالش و موانع ای روبرو کند.

به منظور هماهنگی و پشتیبانی حقوقی و قضایی در خصوص نحوه توزیع واکسن آنفولانزا در استان گیلان، پیش از ظهر امروز مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی  و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با مسؤولان قضائی استان دیدار و رایزنی کردند.

نیاز مردم به واکسن آنفولانزا مضاعف شده است

حجت الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری استان گیلان در این نشست با تأکید بر لزوم مدیریت توزیع واکسن آنفولانزا در فصول سرد خصوصاً در شرایط شیوع ویروس کرونا اظهار کرد که در شرایط فعلی، نیاز مردم به ویژه گروه های در معرض خطر به این واکسن مضاعف شده است و لازم است دانشگاه علوم پزشکی تمهیداتی ویژه دراین باره اتخاذ کند.

رئیس شورای قضایی استان گیلان تأمین و تخصیص رایگان واکسن برای برخی اقشار آسیب پذیر را نیاز جامعه دانست و برجذب مشارکت خیرین در این زمینه تأکید کرد.

لزوم ازسرگیری آموزش ها برای جلوگیری از نیاز کاذب به واکسن آنفولانزا

وی همچنین مجدانه از مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان خواست تا هرچه سریع تر با ارائه آموزش های لازم ضمن جلوگیری از ایجاد نیاز کاذب برای واکسن در جامعه، اقدامات خود درزمینهٔ تهیه و تأمین واکسن آنفولانزا را برای اطلاع مردم در رسانه ها منعکس کنند.

هشدار رئیس کل دادگستری گیلان به سودجویان در زمان توزیع واکسن

گفتنی است رئیس کل دادگستری گیلان به سوداگرانی که از نیاز مبرم مردم سوءاستفاده کرده و سبب افزایش قیمت و کمبود واکسن می شوند نیز هشدار داد و بیان کرد که دستگاه قضایی در راستای حفظ حقوق عامه با افراد سودجو که جان مردم را هدف زیاده خواهی و مال اندوزی خود قرار داده اند به سختی برخورد می کند.

تعداد مبتلایان و بستری های کرونا در گیلان به ثبات رسیده است

به گفته ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان علیرغم اینکه این استان جز استان های نخست در همه گیری کرونا بوده اما دو ماهی هست که شمار مبتلایان و همچنین بستری ها در بیمارستان های دولتی و خصوصی استان به ثبات رسیده است.

وی می گوید با توجه به قرار گرفتن در فصل پاییز و زمستان و احتمال شیوع بیماری آنفولانزا مطابق هرساله و هم افزایی که این بیماری با بیماری کرونا ایجاد می کند، یکی از راه ها واکسینه کردن مردم به آنفولانزا هست، چون هنوز واکسن و یا دارویی مؤثری برای کرونا ساخته نشده است.

مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی کمتر به آنفولانزا مبتلا می شوند

البته سالاری معتقد است با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری اجتماعی، الزام به استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست ها در روزهایی که کرونا ویروس همچنان فعال است، مردم کمتر به آنفولانزا مبتلا می شوند اما همچنان سیستم سلامت خود را ملزم کرده تا برای گروه های در معرض ابتلا به آنفولانزا، تأمین و توزیع واکسن را در دستور کار قرار دهد هرچند تزریق این واکسن مردم را در برابر کرونا مصون نمی کند.

مردم آزادانه خواهند توانست واکسن آنفولانزا را تهیه کنند

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان، برای گروه های پرخطر و همچنین کادر بهداشت و درمان استان واکسن آنفولانزا از سوی وزارت بهداشت در اختیار استان قرارگرفته است و علاوه بر آن برای آن دسته از افرادی که نگران هستند و تمایل به تزریق واکسن دارند نیز پیگیر هست تا سهم بیشتری از واکسن در اختیار سیستم سلامت استان قرارگرفته و با شیوه هایی که در آینده اعلام می شود مردم بتوانند این واکسن را دریافت کنند.

وی استان گیلان را یک استانی با شمار بالای سالمندان توصیف کرده و گفته که باید با توجه به شرایط استان گیلان و گردشگر پذیر بودن آن، سهم تخصیص واکسن آنفولانزا ازآنچه وزارت بهداشت برای گیلان  تعریف کرده بیشتر باشد.

۴۰ هزار گیلانی در فاز نخست به آنفولانزا واکسینه می شوند

بنا بر گفته حیدر زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، از جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزارنفری استان گیلان بنا بر اطلاعات حوزه سلامت، حدود ۴۰ هزار نفر در فاز نخست باید به آنفولانزا واکسینه شوند که تمامی نیازمندان به دریافت واکسن آنفولانزا با توجه به ثبت اطلاعات سلامت در سامانه سیب مشخص بوده و شمار متقاضیان برای دریافت این واکسن تقریباً ۲۵ هزار نفر از مردم استان هستند.

واکسن آنفولانزا برای سالمندان، کودکان و بیماران رایگان است

گفته شده واکسن آنفولانزا علاوه بر سالمندان بالای 60 سال، کودکان زیر پنج سال و همچنین بیماران زمینه ای همچون بیماران سرطانی، قلبی و عروقی، دیابتی و سایر بیماران پرخطر در استان به حدود 13 هزار نفر از کارکنان کادر سلامت گیلان که هم اکنون در بالین بیماران مشغول فعالیت هستند، واکسن آنفولانزا به صورت رایگان به آن ها تزریق خواهد شد.

آنچه به نظر می رسد همچون حمایت های حقوقی و پشتیبانی امروزه در توزیع واکسن آنفولانزا نیاز هست، افزایش سواد رسانه ای و به کارگیری ظرفیت های همه جانبه ازجمله فضای مجازی در آگاه کردن مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و رفع نگرانی های کاذب در جامعه هست.

همان گونه که دستگاه قضا و نهاده ای نظارتی باید بر شیوه و نحوه توزیع عادلانه واکسن آنفولانزا نقش دارند اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی باید به موضوع واکسیناسیون آنفولانزا اقدام فعالانه نشان داده و با تولید محتوای همچون گرفتن نظرات متخصصان در خصوص شباهت ها و تمایزهای دو بیماری کووید19 و آنفولانزا، کنترل استرس کاذب در جامعه با شیوع اپیدمی جدید همچون آنفولانزا، اطلاع رسانی مستمر ، صحیح و نظارت بر نحوه توزیع واکسن آنفولانزا نقش داشته باشند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان