به گزارش لنگرخبر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حالی که در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ایستاده بود گفت که با ایران «توافقی فوق العاده» خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «من می خواهم ایران کشور بزرگی باشد؛ می خواهم ملت بزرگی باشد. فکر می کنم این رویداد فوق العاده ای باشد. من به نماینده های آنها گفته ام باید اول صبر کنند انتخابات تمام شود. هیچ چیزی نیست که آنها، چین و احتمالاً روسیه بیشتر از رئیس جمهور شدن جو بایدن خوب آلو دوست داشته باشند.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: «چون اگر جو بایدن پیروز شود، آنها ایالات متحده را صاحب خواهند شد. چین صاحب ایالات متحده خواهد شد. بنابراین، به همه آنها گفته ام تا بعد از انتخابات صبر کنند، ولی بعد از انتخابات باید به توافق بهتری برسیم. من این را می گویم.»

ترامپ ادامه داد: «ولی بعد از انتخابات باید به توافق بهتری دست پیدا کنیم. درباره ایران، آنها باید تا بعد از انتخابات صبر کنند، چون اگر بایدن پیروز شود، آنها توافق خیلی بهتری نصیبشان می شود.»

وی گفت: «ولی من توافق خوبی با ایران خواهم کرد. [این توافق] آنها را برخواهد گرداند. ما به آنها به هر طریق ممکن کمک خواهیم کرد و ایران بسیار خوشحال خواهد شد. ایران خیلی سریع ثروتمند خواهد شد. فکر می کنم آنها باید تا بعد از انتخابات صبر کنند.»

رئیس جمهور آمریکا درباره قصد بحرین و امارات متحده عربی برای علنی کردن روابط با رژیم صهیونیستی هم اظهار نظر کرد.

او گفت: «فکر می کنم چیزی که اسرائیل چیزی بیشتر از صلح به دست آورده است. اینها توافق های بسیار قدرتمندی هستند. این صلح جدی است.در خاورمیانه صلح برقرار خواهد شد. فکر می کنم اسرائیل دیگر منزوی نیست.»

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست هایی تحریک آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به خصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی مورد تنش ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده اند.

تمرکز اصلی دولت ترامپ در ماه های اخیر روی تلاش برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران که از روز ۱۸ اکتبر منقضی خواهد شد قرار گرفته است.

انقضای این تحریم ها یکی از مفاد توافق هسته ای برجام است و آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار جلوگیری از انقضای این تحریم ها است.

قطعنامه ای که دولت آمریکا ارائه داده بود در ابتدا شامل ۳۵ پاراگراف بود، اما واشنگتن به تازگی این قطعنامه را اصلاح کرده و ان را به ۴ بند تقلیل داده است.

در پیش نویس جدید، آمریکا درخواست برای تحریم مقام های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز حذف کرده است.

واشنگتن همچنین از درخواست تمدید تحریم ها برای مدت نامعلوم نیز عقب نشینی کرده و صرفاً خواستار تمدید تحریم های تسلیحاتی تا زمانی شده که شورای امنیت تصمیم دیگری اتخاذ کند.

بندی که خواستار بازرسی از کشتی های حامل کالاهای ایرانی بود نیز از متن قطعنامه کنار گذاشته شده است.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان